It was aimed to determine academicians’ perceptions on their lifelong learning competencies according to various variables. The sample was composed of 255 academicians at Education Faculty at Mersin University, Fırat University, Dicle University, Trakya University, Selçuk University, Zonguldak Karaelmas University, Adnan Menderes University and Çukurova University. Data of the study were collected via lifelong learning competency scale developed by researchers and by asking them to describe their perceptions on lifelong competencies via a metaphor. For data analysis descriptive statistics, independent sample t test, one way variance analysis (ANOVA), Pearson correlation parameter and content analysis were used. It was observed academicians’ perceptions on their lifelong competencies were high and their perceptions differed as regards gender, foreign language proficiency level and technology using level. The learning continuity was emphasized via the metaphors. Not generating any metaphor forming limited competency perception indicated academicians’ positive perceptions on their lifelong learning competencies.
Bu çalışmada öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine ilişkin algılarınının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini, 2011-2012 öğretim yılında Mersin Üniversitesi, Fırat Üniversitesi, Dicle Üniversitesi, Trakya Üniversitesi, Selçuk Üniversitesi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Adnan Menderes Üniversitesi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültelerinde görev yapan 255 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen “Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılarak ve öğretim elemanlarından yaşam boyu öğrenme yeterlik algılarını bir metaforla tanımlamaları istenerek toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, ilişkisiz örneklemeler için t testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson korelasyon katsayısı ve nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenme yeterlik algılarının yüksek olduğu, algılarının cinsiyete, yabancı dil seviyesi ve teknolojiyi kullanma düzeyine göre farklılaştığı görülmektedir. Öğretim elemanlarınca üretilen metaforlarda öğrenmenin devamlılığına vurgu yapıldığı görülmektedir. Yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin sınırlı olduğu algısını oluşturacak bir metafor üretilmemesi öğretim elemanlarının yüksek düzeyde yeterlik algısına sahip olduklarını göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 29 Issue: 29-2 |