BibTex RIS Cite

Genetik Mühendisliği, Biyoteknoloji ve Moleküler Biyolojiyle İlgili Rehber Materyallerin Öğrenci Başarısına Etkisi

Year 2011, Volume: 40 Issue: 40, 21 - 32, 01.06.2011

Abstract

Bu çal mada, moleküler biyoloji, biyoteknoloji ve genetik mühendisli i konularn kal ve anlamlretilebilmesi amac na yönelik olarak, mevcut deneylerin elveri sizli ini ortadan kald racak deneylerin eklenmesi vederslerin sanal laboratuvar destekli i lenmesinin ö renme sürecine olan etkileri araucuz malzemelerin kullanlm r. Deneyler, kolay elde edilebilir,yla yürütülebilecek deneylerden seçilmi tir. DNA izolasyonu ve elektroforez tekni i, üç farklretim yöntemi ile i lenmi tir. Bunlar; geleneksel düz anlat m, deneysel ve bilgisayar destekli haz rlanan sanal laboratuvaryöntemleri olarak belirlenmi tir. Olu turulan üç grupta bu farkl ö retim yöntemleri ile i lenmi tir. Sonuçlar, deneyselyöntemin kullan ldyönteminin kullan ldortaya koymu tur. Bulgular, deneysel yöntemin, ö renci ba ardüz anlat m ve bilgisayar destekli sanal laboratuvar yöntemlerine göre daha ba ar oldu unu göstermi tir. Sanal laboratuvargrubunun geleneksel düz anlat m grubuna göre, ö rencilerin kalanla lm

References

  • Acat, B. ve Demir, E. (2007). SÕQÕf ö÷retmenlerinin ilkö÷retim programlarÕndaki de÷erlendirme süreçlerine iliúkin görüúleri, 16. Ulusal E÷itim Bilimleri Kongresi. Tokat, 5-7 Eylül.
  • AkpÕnar, B. ve Turan, M. (2002). ølkö÷retim OkullarÕnda fen bilgisi e÷itiminde materyal kullanÕPÕ. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik E÷itimi Kongresi. 26.10.2010 tarihinde www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/.../t55d.pdf adresinden alÕnmÕúWÕr.
  • Alkan,C.,Deryakulu D.,ùimúek N.,(1995).Ö÷retim teknolojilerine giriú “Disiplin süreç ürün”. Ankara:Önder MatbaacÕOÕk.
  • Altuno÷lu, D. ve Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji ö÷retimi için ö÷retmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • AR-GE Trabzon. (2009, 1 AralÕk). E÷itim-Ö÷retim SorunlarÕQÕ AraúWÕrma ve De÷erlendirme Anket ÇalÕúmasÕ . Trabzon Milli (÷itim Müdürlü÷ü Strateji Geliútirme ùubesi Ar-Ge Birimi, Ar-Ge e-bülteni, AralÕk sayÕVÕ:3, 04.11.2010 tarihinde www.arge61.com/pdfDoc/yeni_e-bulten.pdf adresinden alÕnmÕúWÕr. AyvacÕ, H. ve Devecio÷lu, Y. (2009). Yeni program ve ö÷retmenlerin yenilikçi bakÕú açÕlarÕ. 1. UluslararasÕ Türkiye E÷itim
  • AraúWÕrmalarÕ Kongre Bildirisi. Bildiri No: 978-605-60682-1-8 oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/458.pdf. Eriúim Tarihi: 26.10.2010.
  • BalkÕ, E. ve Saban, A. (2009). Ö÷retmenlerin biliúim teknolojilerine iliúkin algÕlarÕ ve uygulamalarÕ: Özel Esentepe ølkö÷retim Okulu örne÷i. ølkö÷retim online, 8(3), 771-781. 04.11.2010 tarihinde ilkogretim online.org.tr/vol8say3/v8s3m12.pdf adresinden alÕnmÕúWÕr.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Ezgi Kitapevi, Ankara.
  • Bozan, Murat ve Küçüközer, Hüseyin. (2008). Science teacher’s opinions about science activities and problem solving. Elementary Education Online, 7(2), 218-231, 2008.
  • Büyüköztürk, ù. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabÕ: østatistik, araúWÕrma deseni, SPSS uygulamalarÕ ve yorum (geliútirilmiú 3.baskÕ). Ankara: Pegem YayÕnlarÕ.(45)
  • Carlinville High School Web Page .(2004 March). DNA extraction from strawberry. Retrieved March 2, 2011, from http://www.carlinvilleschools.net/linke/Biology/DNA.htm
  • Cunningham, S. C., McNear,B., Pearlman, R.S. & Kern E. S. (2006) . Beverage-agarose gel electrophoresis: An inquirybased laboratory exercise with virtual adaptation. CBE Life Science Education, 5(3), 281-286.
  • Dede, Ö. ve Elçin A.E.(2008). Lise ö÷rencilerinin ve biyoloji ö÷retmenlerinin biyoloji alanÕndaki yeni geliúmelerden haberdar olmasÕnda yazÕOÕ basÕQÕn rolü. TED E÷itim ve Bilim Dergisi, 33(148), 113-127.
  • Dindar, H.(1995).Ortaö÷retim kurumlarÕnda biyoloji ö÷retiminin yapÕ ve sorunlarÕ.YayÕnlanmamÕú Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erten, S. (1993). Biyoloji laboratuarlarÕn önemi ve laboratuarda karúÕlaúÕlan problemler. Hacettepe Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi, 9, 315-330.
  • Geban, Ö., Aúkar, P. ve Özkan, I.(1992).Effects of computer simulated experiments and problem solving approaches on high school students. Journal of Educational Research, 86(1), 5-10.
  • Gelbal, S. & Kelecio÷lu, H. (2007). Ö÷retmenlerin ölçme de÷erlendirme yöntemleri hakkÕndaki yeterlik algÕlarÕ ve karúÕlaúWÕklarÕ sorunlar. Hacettepe Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi 33 (135-145).
  • Genetic Science Learning Center, (2003). Gel electrophoresis virtual lab. Retrieved December 25, 2008, from http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/gel/.
  • Genetic Science Learning Center, (2006). DNA extraction virtual lab. Retrieved December 25, 2008, from http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/extraction/
  • Genetic Science Learning Center, (2006). Colorful electrophoresis. Retrieved December 25, 2008, from http://learn.genetics.utah.edu/units/activities/electrophoresis/.
  • Genetic Science Learning Center, (2011). DNA extraction from wheat germ. Retrieved March 2, 2011, from http://learn.genetics.utah.edu/archive/wheatgerm/index.html
  • Gerçek, C.ve Soran, H.(2005)Ö÷retmenlerin biyoloji ö÷retiminde deneysel yöntem kullanma durumlarÕQÕn belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi, 29:95-102.
  • Gibbons, N. J., Evans, C., Payne, A.,Shah K.&Griffin, D. K.(2004). Computer simulations improve university instructiona laboratories. CBE-Life Sciences Education, Cell Biology Education. 3(4), 263-269
  • Hake R. R. (1998). Interactive-engagement vs traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. Am. J. Phys. 66, 64–74.
  • Hoffstein, A., Lunetta, V.(1982).The role of the laboratory in science teaching. Review of Educational Research 52(2),201217.
  • Karamustafao÷lu,S.(2006).Okulöncesi e÷itimde fen etkinliklerinde kullanÕlan ö÷retim yöntemleri vekarúÕlaú Õlangüçlükler. Gazi E÷itim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, SayÕ 1 (2006) 65-81.
  • Kubo, Ken. (1998, August 3). Agarose gel electrophoresis with dyes-teacher guide. Retrieved March 2, 2011, from http://biotech.biology.arizona.edu/labs/Electrophoresis_dyes_teach.html
  • Mclennan, A.G. ,Turner, P. C., Bates, A.D. & White, M. R. H. (2004). Moleküler biyoloji. Konuk, M. (Ed.). Nobel YayÕn Da÷ÕWÕm. Ankara.
  • MEB Tebli÷ler Dergisi,(A÷ustos 2005). Biyoloji dersi ö÷retim program. Cilt:68,SayÕ: 2575
  • MEB KÕUÕkkale Valili÷i Milli E÷itim Müdürlü÷ü.(2007)Bilgisayar destekli e÷itim alanÕnda ilimizde yapÕlan çalÕúmalarÕ de÷erlendirme anket sonuçlarÕ.26.10.2010 tarihinde kirikkale.meb.gov.tr/formator/documents/bde_anket_sonuclari.pdf. adresinden alÕnmÕúWÕr.
  • Meir,E., Perry, J., Stal, D., Maruca,S & Klopfer, E.(2005) How effective are simulated molecular-level experiments for teaching diffusion and osmosis? CBE-Life Science Education. Cell Biology Education 4(3): 235-248.
  • Nexus Research Group, (2003). DNA and genetic engineering. Retrieved December 25, 2008, from http://www.nexusresearchgroup.com/fun_science/dna.htm
  • Nexus Research Group. (2003). Gel electrophoresis. Retrieved December 25, 2008, from http://www.nexusresearchgroup.com/fun_science/electrophoresis.htm
  • Sa÷lam,Arslan, A., AvcÕ, N.& øyibil, Ü.(2008). Fizik ö÷retmen adaylarÕQÕn alternatif ölçme de÷erlendirme yöntemlerini algÕlama düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp E÷itim Fakültesi Dergisi, 11 (115-128).
  • Sarmusak, D. (2010). SÕQÕf ö÷retmenlerinin çoklu zekâ kuramÕ ile ilgili yanÕlgÕlarÕ. 9. Ulusal SÕQÕf Ö÷retmenli÷i E÷itimi Sempozyumu (20 -22 MayÕs 2010), ElazÕ÷, 2010, s. 456-45
  • Tobin, K. & Capie, W. (1981). The development and validation of a group test of logical thinking. Educational and Pyschological Measurement, 41: 413-423.
  • <ÕldÕUÕm,N.(2008).Okul müdürlerine göre ilkö÷retim okullarÕQÕn SWOT (GZFT)analizi. Sosyal Bilimler AraúWÕrmalarÕ Dergisi. 1, (2008): 123-143
Year 2011, Volume: 40 Issue: 40, 21 - 32, 01.06.2011

Abstract

References

  • Acat, B. ve Demir, E. (2007). SÕQÕf ö÷retmenlerinin ilkö÷retim programlarÕndaki de÷erlendirme süreçlerine iliúkin görüúleri, 16. Ulusal E÷itim Bilimleri Kongresi. Tokat, 5-7 Eylül.
  • AkpÕnar, B. ve Turan, M. (2002). ølkö÷retim OkullarÕnda fen bilgisi e÷itiminde materyal kullanÕPÕ. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik E÷itimi Kongresi. 26.10.2010 tarihinde www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Fen/.../t55d.pdf adresinden alÕnmÕúWÕr.
  • Alkan,C.,Deryakulu D.,ùimúek N.,(1995).Ö÷retim teknolojilerine giriú “Disiplin süreç ürün”. Ankara:Önder MatbaacÕOÕk.
  • Altuno÷lu, D. ve Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji ö÷retimi için ö÷retmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi, 28, 19-28.
  • AR-GE Trabzon. (2009, 1 AralÕk). E÷itim-Ö÷retim SorunlarÕQÕ AraúWÕrma ve De÷erlendirme Anket ÇalÕúmasÕ . Trabzon Milli (÷itim Müdürlü÷ü Strateji Geliútirme ùubesi Ar-Ge Birimi, Ar-Ge e-bülteni, AralÕk sayÕVÕ:3, 04.11.2010 tarihinde www.arge61.com/pdfDoc/yeni_e-bulten.pdf adresinden alÕnmÕúWÕr. AyvacÕ, H. ve Devecio÷lu, Y. (2009). Yeni program ve ö÷retmenlerin yenilikçi bakÕú açÕlarÕ. 1. UluslararasÕ Türkiye E÷itim
  • AraúWÕrmalarÕ Kongre Bildirisi. Bildiri No: 978-605-60682-1-8 oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap/pdf/458.pdf. Eriúim Tarihi: 26.10.2010.
  • BalkÕ, E. ve Saban, A. (2009). Ö÷retmenlerin biliúim teknolojilerine iliúkin algÕlarÕ ve uygulamalarÕ: Özel Esentepe ølkö÷retim Okulu örne÷i. ølkö÷retim online, 8(3), 771-781. 04.11.2010 tarihinde ilkogretim online.org.tr/vol8say3/v8s3m12.pdf adresinden alÕnmÕúWÕr.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Ezgi Kitapevi, Ankara.
  • Bozan, Murat ve Küçüközer, Hüseyin. (2008). Science teacher’s opinions about science activities and problem solving. Elementary Education Online, 7(2), 218-231, 2008.
  • Büyüköztürk, ù. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabÕ: østatistik, araúWÕrma deseni, SPSS uygulamalarÕ ve yorum (geliútirilmiú 3.baskÕ). Ankara: Pegem YayÕnlarÕ.(45)
  • Carlinville High School Web Page .(2004 March). DNA extraction from strawberry. Retrieved March 2, 2011, from http://www.carlinvilleschools.net/linke/Biology/DNA.htm
  • Cunningham, S. C., McNear,B., Pearlman, R.S. & Kern E. S. (2006) . Beverage-agarose gel electrophoresis: An inquirybased laboratory exercise with virtual adaptation. CBE Life Science Education, 5(3), 281-286.
  • Dede, Ö. ve Elçin A.E.(2008). Lise ö÷rencilerinin ve biyoloji ö÷retmenlerinin biyoloji alanÕndaki yeni geliúmelerden haberdar olmasÕnda yazÕOÕ basÕQÕn rolü. TED E÷itim ve Bilim Dergisi, 33(148), 113-127.
  • Dindar, H.(1995).Ortaö÷retim kurumlarÕnda biyoloji ö÷retiminin yapÕ ve sorunlarÕ.YayÕnlanmamÕú Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Erten, S. (1993). Biyoloji laboratuarlarÕn önemi ve laboratuarda karúÕlaúÕlan problemler. Hacettepe Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi, 9, 315-330.
  • Geban, Ö., Aúkar, P. ve Özkan, I.(1992).Effects of computer simulated experiments and problem solving approaches on high school students. Journal of Educational Research, 86(1), 5-10.
  • Gelbal, S. & Kelecio÷lu, H. (2007). Ö÷retmenlerin ölçme de÷erlendirme yöntemleri hakkÕndaki yeterlik algÕlarÕ ve karúÕlaúWÕklarÕ sorunlar. Hacettepe Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi 33 (135-145).
  • Genetic Science Learning Center, (2003). Gel electrophoresis virtual lab. Retrieved December 25, 2008, from http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/gel/.
  • Genetic Science Learning Center, (2006). DNA extraction virtual lab. Retrieved December 25, 2008, from http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/extraction/
  • Genetic Science Learning Center, (2006). Colorful electrophoresis. Retrieved December 25, 2008, from http://learn.genetics.utah.edu/units/activities/electrophoresis/.
  • Genetic Science Learning Center, (2011). DNA extraction from wheat germ. Retrieved March 2, 2011, from http://learn.genetics.utah.edu/archive/wheatgerm/index.html
  • Gerçek, C.ve Soran, H.(2005)Ö÷retmenlerin biyoloji ö÷retiminde deneysel yöntem kullanma durumlarÕQÕn belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi E÷itim Fakültesi Dergisi, 29:95-102.
  • Gibbons, N. J., Evans, C., Payne, A.,Shah K.&Griffin, D. K.(2004). Computer simulations improve university instructiona laboratories. CBE-Life Sciences Education, Cell Biology Education. 3(4), 263-269
  • Hake R. R. (1998). Interactive-engagement vs traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. Am. J. Phys. 66, 64–74.
  • Hoffstein, A., Lunetta, V.(1982).The role of the laboratory in science teaching. Review of Educational Research 52(2),201217.
  • Karamustafao÷lu,S.(2006).Okulöncesi e÷itimde fen etkinliklerinde kullanÕlan ö÷retim yöntemleri vekarúÕlaú Õlangüçlükler. Gazi E÷itim Fakültesi Dergisi, Cilt 26, SayÕ 1 (2006) 65-81.
  • Kubo, Ken. (1998, August 3). Agarose gel electrophoresis with dyes-teacher guide. Retrieved March 2, 2011, from http://biotech.biology.arizona.edu/labs/Electrophoresis_dyes_teach.html
  • Mclennan, A.G. ,Turner, P. C., Bates, A.D. & White, M. R. H. (2004). Moleküler biyoloji. Konuk, M. (Ed.). Nobel YayÕn Da÷ÕWÕm. Ankara.
  • MEB Tebli÷ler Dergisi,(A÷ustos 2005). Biyoloji dersi ö÷retim program. Cilt:68,SayÕ: 2575
  • MEB KÕUÕkkale Valili÷i Milli E÷itim Müdürlü÷ü.(2007)Bilgisayar destekli e÷itim alanÕnda ilimizde yapÕlan çalÕúmalarÕ de÷erlendirme anket sonuçlarÕ.26.10.2010 tarihinde kirikkale.meb.gov.tr/formator/documents/bde_anket_sonuclari.pdf. adresinden alÕnmÕúWÕr.
  • Meir,E., Perry, J., Stal, D., Maruca,S & Klopfer, E.(2005) How effective are simulated molecular-level experiments for teaching diffusion and osmosis? CBE-Life Science Education. Cell Biology Education 4(3): 235-248.
  • Nexus Research Group, (2003). DNA and genetic engineering. Retrieved December 25, 2008, from http://www.nexusresearchgroup.com/fun_science/dna.htm
  • Nexus Research Group. (2003). Gel electrophoresis. Retrieved December 25, 2008, from http://www.nexusresearchgroup.com/fun_science/electrophoresis.htm
  • Sa÷lam,Arslan, A., AvcÕ, N.& øyibil, Ü.(2008). Fizik ö÷retmen adaylarÕQÕn alternatif ölçme de÷erlendirme yöntemlerini algÕlama düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp E÷itim Fakültesi Dergisi, 11 (115-128).
  • Sarmusak, D. (2010). SÕQÕf ö÷retmenlerinin çoklu zekâ kuramÕ ile ilgili yanÕlgÕlarÕ. 9. Ulusal SÕQÕf Ö÷retmenli÷i E÷itimi Sempozyumu (20 -22 MayÕs 2010), ElazÕ÷, 2010, s. 456-45
  • Tobin, K. & Capie, W. (1981). The development and validation of a group test of logical thinking. Educational and Pyschological Measurement, 41: 413-423.
  • <ÕldÕUÕm,N.(2008).Okul müdürlerine göre ilkö÷retim okullarÕQÕn SWOT (GZFT)analizi. Sosyal Bilimler AraúWÕrmalarÕ Dergisi. 1, (2008): 123-143
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ayşegül Altun This is me

Süleyman Çelik This is me

A Eser Elçin This is me

Publication Date June 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 40 Issue: 40

Cite

APA Altun, A., Çelik, S., & Elçin, A. E. (2011). Genetik Mühendisliği, Biyoteknoloji ve Moleküler Biyolojiyle İlgili Rehber Materyallerin Öğrenci Başarısına Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 21-32.