BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Kimya Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi

Year 2007, Volume: 32 Issue: 32, 100 - 109, 01.06.2007

Abstract

Bu çalışmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının alan dersleri içerisinde yer alan kimya dersine yönelik tutumlarını belirlemek ve tutum ile akademik başarı arasındaki ilişkileri araştırmaktır. Ayrıca bu değişkenlerin cinsiyet ve okul durumları ile ilişkilerini incelemektir. Araştırma, karşılaştırma niteliğinde bir çalışma olup 2005–2006 eğitim-öğretim yılı bahar (II.dönem) döneminde Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliğinde öğrenim gören 147 öğretmen adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen, “Öğretmen Adayları için Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (ÖAKTÖ)” uygulanmıştır. Öğretmen adaylarının tutum puanları ile akademik başarı puanları arasındaki ilişki pearson korelasyon katsayısı ile incelenmiştir. Yapılan çalışma sonucunda, cinsiyete ve mezun oldukları lise türüne göre tutum ve akademik başarı düzeyleri arasında farklılıklar olduğu, fakat genel olarak kimyaya yönelik tutumları ile akademik başarı düzeyleri arasında orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmüştür. (r=0.623, p

References

  • Abdel, M. A. H. ve Robert, L. S. (1984). Designing a likert scale to measure chemistry attitudes. School Science and Mathematics, 84(8), 659–669.
  • Asarkaya, E. (1981). Toplu Fen ve Fen Bilgisi Programlarının Öğrencilerin Fen Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, H.Ü., Eğitim Bölümü, Ankara.
  • Aşkar, P. ve Erden, M. (1987). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği. Çağdaş Eğitim, 121, 9–11.
  • Becker, B. J. (1989). Gender and science achievement: A reanalysis of studies from two meta-analyses. Journal of Research in Science Teaching, 26(2), 141–169.
  • Bektaş, İ. (2000). Biyoloji eğitiminde örnek rehber materyallerinin geliştirilmesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Berberoğlu, G. (1990). Kimyaya ilişkin tutumların ölçülmesi. Eğitim ve Bilim, 76, 16-27.
  • Berberoğlu, G. ve Demircioğlu, H. (2000). Fen öğrencilerinin kimya derslerindeki başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 35-42.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 453–464.
  • Charkins, R. J., Otoole, D. M. ve Wetzel, J. N. (1985). Linking teacher and learning styles with student achievement and attitude. Journal of Economic Education, 16, 111–120.
  • Commoner, B.(1971). The closing cicle: Nature, man, and technology. New York: Knopf.
  • Demirci, B. (1993). Çağdaş fen bilimleri eğitimi ve eğitimcileri. H.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 115–124.
  • Demirelli, H. (2003). Yapılandırıcı öğrenme teorisine dayalı bir laboratuvar aktivitesi: Elektrot kalibrasyonu ve gran metodu. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 161–170.
  • Eccles, J. S. Adler, T. F. ve Meece, J. L. (1984). Sex differences in achievement: A test of alternate theories. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 26–43.
  • Edwards, A. L. (1957). Techniques of attitude scale construction. New York: Appleton Centry Crofts.
  • Erickson, G. ve Erickson, L. (1984). Females and science achievement: Evidence, explanations and implications. Science Education, 68(2), 63–89.
  • Geban, Ö. (1990). İki farklı öğretim yönteminin lise seviyesindeki öğrencilerin kimya başarısına, bilimsel işlem becerilerine, kimyaya karşı olan tutumlarına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, ODTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Greenfield, T. A. (1996). Gender, grade level differences in science interest and participation. Science Education, 81, 259– 276.
  • Gressard, C. ve Loyd, B. H. (1985). Validation studies of a new computer attitude scale. Association for Educational Data systems Journal, 18, 295–301.
  • Hançer, A. H. (2005). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, G.Ü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hunt, N. P. ve Bohlin, R. M. (1993). Teacher education students’ attitudes toward using computers. Journal of Research on Computing in Education, 25(4), 487–497.
  • Johnson, S. (1987). Gender differences in science: Parallels in interest, experience and performance. International Journal of Science Education, 9(4), 467–481.
  • Johnson, S. ve Murphy, P. (1984). The underachievement of girls in physics: Toward explanations. European Journal of Science Education, 4(4), 399–409.
  • Joyce, B. A. ve Farenga, S. J.(1999). Informal science experience, attitudes, future interest in science, and gender of high- ability students: An exploratory study. School Science and Mathematics, 99(8), 431–437.
  • Kahle, J. B. ve Lakes, M. K.(1983). The myth of equality in science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 20, 131–140.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köklü, N. (2000). Sosyal bilimler için istatistiğe giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Lee, V. E. ve Burkam, D. T.(1996). Gender differences in middle grade science achievement: subject domain, ability level, and course emphasis. Science Education, 80(6), 613–650.
  • Lind, K. K. (1998). First experiences in science, mathematics, and technology: science in early childhood: developing and acquiring fundamental concepts and skills. Dialogue on Early Childhood Science, Mathematics, and Technology Education.
  • Meyveci, N. (1997). Bilgisayar Destekli Fizik Öğretiminin Öğrenci Başarısına ve Öğrencinin Bilgisayara Yönelik Tutumuna Etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, A.Ü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Namlu, A. G. (1996). Fen eğitiminde bilgisayar destekli işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Oğuz, M. (2002). İlköğretim fen bilgisi dersinde yaratıcı problem çözme yönteminin başarıya ve tutuma etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, H.Ü., Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Oruç, M. (1993). İlköğretim okulu II. kademe öğrencilerinin fen tutumları ile fen başarıları arasındaki ilişki, Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi, H.Ü., Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özyürek, A. ve Eryılmaz, A. (2001). Öğrencilerin fizik derslerine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Eğitim ve Bilim, 120, 21–28.
  • Pamuk, F. (1988).Genel kimya. Ankara: G.Ü. Basın Yayın Yüksek Okulu Matbaası.
  • Parker, P. S. ve Claxton, A. F. (1996). Teachers' perceptions of gender differences in their students. International Journal of Psychology, 31(3).
  • Roscoe, J. T. (1975). Fundamental research static for the behavioral sciences. New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Sencar, S. ve Eryılmaz, A.Öğrencilerin Elektrik Devreleri ile İlgili Kavram Yanılgılarında Görülen Cinsiyet Farklılıklarının Nedenleri. 26.09.2006 tarihinde http://www.fedu.metu.edu.tr/UFBMEK-5/b_kitabi/PDF/Fizik/Bildiri/t127d.pdf adresinden alınmıştır.
  • Shepardson, D. P. ve Pizzini, E. L. (1994). Gender, achievement, and perception toward science activities. School Science and Mathematics, 94(4), 188–193.
  • Şimşek, N. (2002). Kimya eğitimine yönelik bir tutum ölçeği hazırlanması ve buna yönelik değerlendirmelerin yapılması, Bilim uzmanlığı tezi, H.Ü., Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Süzen, S. (2004). Yedinci sınıf fen bilgisi dersinde fiziksel ve kimyasal değişmeler konusunda öğrencilerin, bilişsel alanın bilgi ve kavrama düzeyleri ve tutumları üzerine yapısalcı öğrenme modelinin etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tümay, H. (2001). Üniversite genel kimya laboratuvarlarında öğrencilerin kavramsal değişimi, başarısı, tutumu ve algılamaları üzerine yapılandırıcı öğretim yönteminin etkileri, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Ülgen, G. (1994). Eğitim psikolojisi: Kavramlar, ilkeler, yöntemler, kuramlar ve uygulamalar. Ankara: BilimYayınları.
  • Wiegel, R. H. ve Newman, L. S.(1976). Increasing attitude behaviour correspondence by broadening the scope of behavioural measure. Journal of Personality and Social Psychology, 30, 724–729.
  • Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen eğitiminin öğrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(12), ISSN: 1303–6521.
Year 2007, Volume: 32 Issue: 32, 100 - 109, 01.06.2007

Abstract

References

  • Abdel, M. A. H. ve Robert, L. S. (1984). Designing a likert scale to measure chemistry attitudes. School Science and Mathematics, 84(8), 659–669.
  • Asarkaya, E. (1981). Toplu Fen ve Fen Bilgisi Programlarının Öğrencilerin Fen Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, H.Ü., Eğitim Bölümü, Ankara.
  • Aşkar, P. ve Erden, M. (1987). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği. Çağdaş Eğitim, 121, 9–11.
  • Becker, B. J. (1989). Gender and science achievement: A reanalysis of studies from two meta-analyses. Journal of Research in Science Teaching, 26(2), 141–169.
  • Bektaş, İ. (2000). Biyoloji eğitiminde örnek rehber materyallerinin geliştirilmesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Berberoğlu, G. (1990). Kimyaya ilişkin tutumların ölçülmesi. Eğitim ve Bilim, 76, 16-27.
  • Berberoğlu, G. ve Demircioğlu, H. (2000). Fen öğrencilerinin kimya derslerindeki başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 35-42.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 453–464.
  • Charkins, R. J., Otoole, D. M. ve Wetzel, J. N. (1985). Linking teacher and learning styles with student achievement and attitude. Journal of Economic Education, 16, 111–120.
  • Commoner, B.(1971). The closing cicle: Nature, man, and technology. New York: Knopf.
  • Demirci, B. (1993). Çağdaş fen bilimleri eğitimi ve eğitimcileri. H.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 115–124.
  • Demirelli, H. (2003). Yapılandırıcı öğrenme teorisine dayalı bir laboratuvar aktivitesi: Elektrot kalibrasyonu ve gran metodu. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 161–170.
  • Eccles, J. S. Adler, T. F. ve Meece, J. L. (1984). Sex differences in achievement: A test of alternate theories. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 26–43.
  • Edwards, A. L. (1957). Techniques of attitude scale construction. New York: Appleton Centry Crofts.
  • Erickson, G. ve Erickson, L. (1984). Females and science achievement: Evidence, explanations and implications. Science Education, 68(2), 63–89.
  • Geban, Ö. (1990). İki farklı öğretim yönteminin lise seviyesindeki öğrencilerin kimya başarısına, bilimsel işlem becerilerine, kimyaya karşı olan tutumlarına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, ODTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Greenfield, T. A. (1996). Gender, grade level differences in science interest and participation. Science Education, 81, 259– 276.
  • Gressard, C. ve Loyd, B. H. (1985). Validation studies of a new computer attitude scale. Association for Educational Data systems Journal, 18, 295–301.
  • Hançer, A. H. (2005). Fen eğitiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı bilgisayar destekli öğrenmenin öğrenme ürünlerine etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, G.Ü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hunt, N. P. ve Bohlin, R. M. (1993). Teacher education students’ attitudes toward using computers. Journal of Research on Computing in Education, 25(4), 487–497.
  • Johnson, S. (1987). Gender differences in science: Parallels in interest, experience and performance. International Journal of Science Education, 9(4), 467–481.
  • Johnson, S. ve Murphy, P. (1984). The underachievement of girls in physics: Toward explanations. European Journal of Science Education, 4(4), 399–409.
  • Joyce, B. A. ve Farenga, S. J.(1999). Informal science experience, attitudes, future interest in science, and gender of high- ability students: An exploratory study. School Science and Mathematics, 99(8), 431–437.
  • Kahle, J. B. ve Lakes, M. K.(1983). The myth of equality in science classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 20, 131–140.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köklü, N. (2000). Sosyal bilimler için istatistiğe giriş. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Lee, V. E. ve Burkam, D. T.(1996). Gender differences in middle grade science achievement: subject domain, ability level, and course emphasis. Science Education, 80(6), 613–650.
  • Lind, K. K. (1998). First experiences in science, mathematics, and technology: science in early childhood: developing and acquiring fundamental concepts and skills. Dialogue on Early Childhood Science, Mathematics, and Technology Education.
  • Meyveci, N. (1997). Bilgisayar Destekli Fizik Öğretiminin Öğrenci Başarısına ve Öğrencinin Bilgisayara Yönelik Tutumuna Etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, A.Ü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Namlu, A. G. (1996). Fen eğitiminde bilgisayar destekli işbirliğine dayalı öğrenme yönteminin öğrenci başarısına etkisi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Oğuz, M. (2002). İlköğretim fen bilgisi dersinde yaratıcı problem çözme yönteminin başarıya ve tutuma etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, H.Ü., Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Oruç, M. (1993). İlköğretim okulu II. kademe öğrencilerinin fen tutumları ile fen başarıları arasındaki ilişki, Yayımlanmamış bilim uzmanlığı tezi, H.Ü., Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özyürek, A. ve Eryılmaz, A. (2001). Öğrencilerin fizik derslerine yönelik tutumlarını etkileyen etmenler. Eğitim ve Bilim, 120, 21–28.
  • Pamuk, F. (1988).Genel kimya. Ankara: G.Ü. Basın Yayın Yüksek Okulu Matbaası.
  • Parker, P. S. ve Claxton, A. F. (1996). Teachers' perceptions of gender differences in their students. International Journal of Psychology, 31(3).
  • Roscoe, J. T. (1975). Fundamental research static for the behavioral sciences. New York: Holt Rinehart and Winston.
  • Sencar, S. ve Eryılmaz, A.Öğrencilerin Elektrik Devreleri ile İlgili Kavram Yanılgılarında Görülen Cinsiyet Farklılıklarının Nedenleri. 26.09.2006 tarihinde http://www.fedu.metu.edu.tr/UFBMEK-5/b_kitabi/PDF/Fizik/Bildiri/t127d.pdf adresinden alınmıştır.
  • Shepardson, D. P. ve Pizzini, E. L. (1994). Gender, achievement, and perception toward science activities. School Science and Mathematics, 94(4), 188–193.
  • Şimşek, N. (2002). Kimya eğitimine yönelik bir tutum ölçeği hazırlanması ve buna yönelik değerlendirmelerin yapılması, Bilim uzmanlığı tezi, H.Ü., Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Süzen, S. (2004). Yedinci sınıf fen bilgisi dersinde fiziksel ve kimyasal değişmeler konusunda öğrencilerin, bilişsel alanın bilgi ve kavrama düzeyleri ve tutumları üzerine yapısalcı öğrenme modelinin etkisi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tümay, H. (2001). Üniversite genel kimya laboratuvarlarında öğrencilerin kavramsal değişimi, başarısı, tutumu ve algılamaları üzerine yapılandırıcı öğretim yönteminin etkileri, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Ülgen, G. (1994). Eğitim psikolojisi: Kavramlar, ilkeler, yöntemler, kuramlar ve uygulamalar. Ankara: BilimYayınları.
  • Wiegel, R. H. ve Newman, L. S.(1976). Increasing attitude behaviour correspondence by broadening the scope of behavioural measure. Journal of Personality and Social Psychology, 30, 724–729.
  • Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen eğitiminin öğrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(12), ISSN: 1303–6521.
There are 44 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ahmet Hakan Hançer This is me

Nesimi Uludağ This is me

Publication Date June 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 32 Issue: 32

Cite

APA Hançer, A. H., & Uludağ, N. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Kimya Dersine Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 100-109.