BibTex RIS Cite

ÇOKLU ZEKÂ ALANLARINA DAYALI ÖĞRETİMİN ÖĞRENCİLERİN FİZİK BAŞARISINA ETKİSİ

Year 2005, Volume: 29 Issue: 29, 103 - 109, 01.06.2005

Abstract

Bu çalışmanın amacı Çoklu Zeka Kuramına dayalı öğretim ve geleneksel öğretirnin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin
fizik başarılarına etkisinin saptanmasıdır. Bu amaçla ölçme aracı olarak Çoklu Zeka Anketi (ÇZA), ve Coulomb kanunu
konusunda Çoktan Seçmeli Fizik Başan Testi (ÇSFBT) kullanılmıştır. Çalışma Sincan ilçesi normal devlet okullarındaki 268
lise dokuzuncu sınıf öğrencisine uygulanmıştır. ÇZA ve ÇSFBT ön-test olarak deney ve kontrol gruplarına uygulanmıştır.
Daha sonra deney gruplarındaki öğrencilerin sınıflarında fizik dersleri Çoklu Zeka Kuramına dayalı öğretimle
gerçekleştirilirken kontrol gruplarında da geleneksel öğretimle gerçekleşmiştir. Deney grubundaki öğrenciler en yüksek zeka
alanlarına göre, Sözel-Dil zeka, Mantık-Matematik zeka, Görsel-Uzaysal zeka, ve Sosyal zeka alanlarında gruplara
aynımışlardır. Üç haftalık uygulamadan sonra, ÇSFBT son-test olarak bütün gruplara uygulanmıştır. Bu çalışmanın
sonuçlarına göre, Çoklu Zeka Kuramına dayalı öğretirnin geleneksel öğretime göre dokuzuncu sınıf öğrencilerinin fizik
başarılarına anlamlı bir etkisi vardır.

References

  • Armstrong, T. (1993). 7 Kinds of smart. Identifying and developing your many intelligences. New York: Penguin Group.
  • Armstrong, T. (1994). Multiple intelligences in the classroom. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Bellanca, J. (1997). Active learning handbook for the multiple intelligences classroonı. USA: lRl/SkyLight Training and Publishing.
  • Bellanca, J.. Chapman, C. ve Swartz. E. (1997). Multiple assessments for multiple intelligences. USA: lRl/SkyLight Training and Publishing.
  • Bilgin. N. (1992). Fizik soru bankası: Lise 1-2-3. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Bolat. M. (2002). ilkelerle ÖSS fizik. Konu anlatımlı soru bankası — Cilt 2. Ankara: Tümay Yayınları.
  • Campbell, B. (1992). Multiple intelligences in action. Childlıood Education. 68(4). 197-200.
  • Campbell. B. (1994). The multiple ıntelligences handbook: Lesson plans and more. Stanwood, WA: Campbell & Associates.
  • “Campbell. L. ve Campbell. B. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. Virginia. USA. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Campbell. L., Campbell. B. ve Dickinson, D. (1996). Teaching and learning through multiple intelligences. Massachusetts USA: A Simon and Schuster Company.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Green. S., Salkind. N. ve Akey T. (2000). Using SPSS for windows. Analyzing and understanding data. New Jersey: PrenticeHall
  • Goodnough, K. C. (2000). Exploring multiple intelligences theory in the context of science education: An action research approach. Dissertation Abstracts International, 61 (05), 2164A. (University MicroŞlms No. AAT NQ49853).
  • Gürçay. D. (2003). The effect of multiple intelligences based instruction on Students’ physics achievement. Middle East Technical University. Ankara, unpublished doctoral thesis.
  • Kaptan. F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Kezar. A. (2001). Theory of multiple intelligences: lmplications for higher education. Innovative Higher Education, 26(2) 141-154.
  • Deniz GÜRÇAY, Ali ERYILMAZ H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal ofEducutiori), 29(2005). 103—109 109
  • McKenzie, W. (1999). Multiple lntelligences Survey. 26.02.2001 tarihinde http://surfaquarium.oom/Ml/inventoryhtm adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, M. ve Aras, E. (2002). Lise 1 fizik. Ankara: Esen Basın Yayın Dağıtım.
  • Öztürk. E. (2000). Lise fizik 1 ders kitabı. Ankara: Küre Yayıncılık.
  • Redish, E. (1994). The implications of cognitive studies for teaching physics. American Journal of Physics, 62(6), 796-803.
  • Revisedteele, (2002). Multiple intelligences inventory. 08.02.2002 tarihinde http://www.angelfire.c0m/va/gkerns/ revisedteelehtml adresinden alınmıştır.
  • Rodgers, K. (2001 ). The Rodgers indicator of multiple intelligences. 30.01 .2001 tarihinde http://www.clat.psu.edu/homes/bxbl 1/mi/M1Ques.htm adresinden alınmıştır.
Year 2005, Volume: 29 Issue: 29, 103 - 109, 01.06.2005

Abstract

References

  • Armstrong, T. (1993). 7 Kinds of smart. Identifying and developing your many intelligences. New York: Penguin Group.
  • Armstrong, T. (1994). Multiple intelligences in the classroom. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Bellanca, J. (1997). Active learning handbook for the multiple intelligences classroonı. USA: lRl/SkyLight Training and Publishing.
  • Bellanca, J.. Chapman, C. ve Swartz. E. (1997). Multiple assessments for multiple intelligences. USA: lRl/SkyLight Training and Publishing.
  • Bilgin. N. (1992). Fizik soru bankası: Lise 1-2-3. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Bolat. M. (2002). ilkelerle ÖSS fizik. Konu anlatımlı soru bankası — Cilt 2. Ankara: Tümay Yayınları.
  • Campbell, B. (1992). Multiple intelligences in action. Childlıood Education. 68(4). 197-200.
  • Campbell. B. (1994). The multiple ıntelligences handbook: Lesson plans and more. Stanwood, WA: Campbell & Associates.
  • “Campbell. L. ve Campbell. B. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. Virginia. USA. Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Campbell. L., Campbell. B. ve Dickinson, D. (1996). Teaching and learning through multiple intelligences. Massachusetts USA: A Simon and Schuster Company.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.
  • Green. S., Salkind. N. ve Akey T. (2000). Using SPSS for windows. Analyzing and understanding data. New Jersey: PrenticeHall
  • Goodnough, K. C. (2000). Exploring multiple intelligences theory in the context of science education: An action research approach. Dissertation Abstracts International, 61 (05), 2164A. (University MicroŞlms No. AAT NQ49853).
  • Gürçay. D. (2003). The effect of multiple intelligences based instruction on Students’ physics achievement. Middle East Technical University. Ankara, unpublished doctoral thesis.
  • Kaptan. F. (1998). Fen bilgisi öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Kezar. A. (2001). Theory of multiple intelligences: lmplications for higher education. Innovative Higher Education, 26(2) 141-154.
  • Deniz GÜRÇAY, Ali ERYILMAZ H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal ofEducutiori), 29(2005). 103—109 109
  • McKenzie, W. (1999). Multiple lntelligences Survey. 26.02.2001 tarihinde http://surfaquarium.oom/Ml/inventoryhtm adresinden alınmıştır.
  • Özdemir, M. ve Aras, E. (2002). Lise 1 fizik. Ankara: Esen Basın Yayın Dağıtım.
  • Öztürk. E. (2000). Lise fizik 1 ders kitabı. Ankara: Küre Yayıncılık.
  • Redish, E. (1994). The implications of cognitive studies for teaching physics. American Journal of Physics, 62(6), 796-803.
  • Revisedteele, (2002). Multiple intelligences inventory. 08.02.2002 tarihinde http://www.angelfire.c0m/va/gkerns/ revisedteelehtml adresinden alınmıştır.
  • Rodgers, K. (2001 ). The Rodgers indicator of multiple intelligences. 30.01 .2001 tarihinde http://www.clat.psu.edu/homes/bxbl 1/mi/M1Ques.htm adresinden alınmıştır.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Deniz Gürçay This is me

Ali Eryılmaz This is me

Publication Date June 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 29 Issue: 29

Cite

APA Gürçay, D., & Eryılmaz, A. (2005). ÇOKLU ZEKÂ ALANLARINA DAYALI ÖĞRETİMİN ÖĞRENCİLERİN FİZİK BAŞARISINA ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 103-109.