Research Article
BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinin Homofobik Tutumu, Empatik Becerileri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi

Year 2022, , 207 - 215, 31.08.2022
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.1167331

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin homofobik tutumunu, empatik beceri düzeylerini ve etkileyen faktörleri incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma Eylül 2018-Ocak 2019 tarihleri arasında, iki farklı üniversitenin hemşirelik bölümünde eğitim gören 545 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Veriler; Tanıtıcı Özellikler Bilgi Formu, Hudson ve Ricketts Homofobi Ölçeği ve Empatik Beceri Ölçeği-B Formu ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde; tanımlayıcı istatistikler (ortalama, standart sapma, sayı, yüzde), Bağımsız örneklem t- testi, tek yönlü varyans analizi ve Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %71.4’ü kadın olup yaş ortalaması 20.02±1.47’dir. Öğrencilerin %51’inin Lezbiyen Gey Biseksüel Transseksüel (LBGT) kavramını doğru bildiği ve bu kavram içinde %60.6’sının homoseksüellik kavramını doğru açıkladığı belirlenmiştir. Öğrencilerin Hudson ve Ricketts Homofobi Ölçeği toplam puan ortalaması 98.44±23.19’dur ve erkek, Doğu Anadolu bölgesinden gelen, LGBT kavramını yanlış bilen öğrencilerin homofobik tutumlarının daha fazla olduğu saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin Empatik Beceri Ölçeği-B Formu toplam puan ortalaması 138.23±15.46 dır ve LGBT bir hastaya sunacağı hemşirelik yaklaşımı ile heteroseksüel bir hastaya sunacağı hemşirelik yaklaşımının aynı olduğunu düşünen öğrencilerin daha empatik olduğu saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Geleceğin sağlık bakım vericileri olan hemşirelik öğrencilerinin yüksek homofobik tutuma, orta düzeyde empatik beceriye sahip oldukları ve empatik becerinin homofobik tutumu etkilemediği sonucuna varılmıştır.

References

  • Orgel H. Improving LGBT cultural competence in nursing students: An ıntegrative review. ABNF J. 2017;28(1):14-8.
  • Toplumsal Dayanışma İçin Psikologlar Derneği. Psikologlar için LGBTİ’lerle (lezbiyen, gey, biseksüel, trans, interseks) çalışma kılavuzu. [Internet]. 2017 [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: https://www.stgm.org.tr/sites/default/files/2020-09/todaptan-psikologlar-icin-lgbtilerle-calisma-kilavuzu.pdf
  • Rubinstein G. The decision to remove homosexuality from the DSM: Twenty years later. Am J Psychother. 1995;49(3):416-27.
  • World Health Organization. The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. [Internet]. 1992. [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi:https://www.who.int/classifications/icd/en/bluebook.pdf
  • The World Psychiatric Association. Position statement on gender identity and same-sex orientation, attraction, and behaviours. [Internet]. 2019. [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: http://www.wpanet.org/detail.php?section_id=7&content_id=1807.
  • Nieto-Gutierrez W. et al. Factors associated with homophobia in medical students from eleven Peruvian universities. Rev Colomb Psiquiatr (Engl Ed). 2019;48(4):208-14.
  • Şah U. Eşcinselliğe, biseksüelliğe ve transseksüelliğe ilişkin tanımlamaların homofobi ve LGBT bireylerle tanışıklık düzeyi ile ilişkisi. Psikoloji Çalışmaları Dergisi. 2012;32:23-48.
  • Obeid S, Haddad C, Salame W, Kheir N, Souheil HS. Correlates of homophobic attitudes in Lebanon: Results of a cross-sectional study. J Homosex. 2020;67(6): 844-62.
  • Ummak E, Toplu-Demirtaş E, Jessen RS. Untangling the relationship between internalized heterosexism and psychological intimate partner violence perpetration: A comparative study of lesbians and bisexual women in Turkey and Denmark. J Interpers Violence. (in press). 2021. https://doi.org/10.1177/08862605211004108
  • Yüksel R, Arslantaş H, Eskin M, Kızılkaya M. Hemşire öğrencilerin eşcinsel bireylere yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. Yeni Symposium. 2020;58(1):18-25.
  • Papadaki V, Plotnikof K, Gioumidou M, Zisimou V, Papadaki E. A comparison of attitudes toward lesbians and gay men among students of helping professions in Crete, Greece: The cases of social work, psychology, medicine, and nursing. J Homosex, 2015;62(6):735-62.
  • Lim FA, Hsu R. Nursing students’ attitudes toward lesbian, gay, bisexual, and transgender persons: An integrative review. Nurs Educ Perspect. 2016;37(3):144-52.
  • Radix A, Maingi S. LGBT cultural competence and interventions to help oncology nurses and other health care providers. Semin Oncol Nurs. 2018;34(1):80-9.
  • Ekmekci PE. Do we have a moral responsibility to compensate for vulnerable groups? A discussion on the right to health for LGBT people. Med Health Care and Philos. 2017;20:335-41.
  • Bilgiç D, Dağlar G, Sabancioğullari S, Özkan SA. Attitudes of midwifery and nursing students in a Turkish university toward lesbians and gay men and opinions about healthcare approaches. Nurse Educ Pract. 2018;29:179-84.
  • Aslan F, Şahin NE, Emiroğlu ON. Turkish nurse educators knowledge regarding LGBT health and their level of homophobia: A descriptive-cross sectional study. Nurse Educ Today. 2019;76:216-21.
  • Geyik, O. Türkiye’de dezavantajlı gruplara yönelik yapılan mali yardımlar üzerine bir inceleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2020;20(1):52-66.
  • Yılmaz V, Demirbaş HB. Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde lezbiyen, gey, biseksüel ve trans (LGBT) hakları gündeminin ortaya çıkışı ve gelişimi: 2008–2014. Alternatif Politika. 2015;7(2):230-56.
  • Engin C. LGBT in Turkey: Policies and experiences. Soc. Sci. 2015;4(3):838–58.
  • Bostanci Daştan, N. The attitudes of nursing students towards lesbians and gay males in Turkey. Int. J. Nurs. Pract. 2015;21(4):376–82.
  • Unlu H, Beduk, T, Duyan V. The attitudes of the undergraduate nursing students towards lesbian women and gay men. J Clin Nurs. 2016;25(23-24):3697-706.
  • Sadıç E, Beydağ KD. Hemşirelik öğrencilerinin lezbiyen ve geylere yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2018;1(2):5–13.
  • Gönenç IM, Erenel AŞ. Determining homophobic attitudes of nursing students in Turkey and the factors affecting them. Clin Exp Health Sci. 2019;9:21-8.
  • Soner G, Altay B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumu. JoSHES. 2018;3(2):17-24.
  • Beycan-Ekitli G, Çam MO. Bakım sürecinde zorlandığımız alan LGBTI'ye yönelik bir gözden geçirme. Psikiyatri Hemşireliği Derg.2017;8(3):179-87.
  • Chaux E, Manuela L. Homophobic attitudes and associated factors among adolescents: A comparison of six Latin American countries. J Homosex. 2016;63(9): 1253-76.
  • António R, Guerra R, Moleiro C. Having friends with gay friends? The role of extended contact, empathy and threat on assertive bystanders behavioral intentions. Revista PSICOLOGIA. 2017;31(2):15-24.
  • Tuğut N, Gölbaşı Z. Sexuality assessment: Suggestions for nurses and clinical strategies. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2014;11(2):59-64.
  • Özcan A, Özdil K, Bulucu Büyüksoy GD, Küçük Öztürk G. The attitudes of nursing students toward gay and lesbian individuals in Turkey: Stigmatization. International Journal of Caring Sciences. 2021;14(2):1160-9.
  • Hudson W, Ricketts W. A strategy for measurement of homophobia. J Homosex. 1980;5:357-72.
  • Sakallı N, Ugurlu O. Effects of social contact with homosexuals on heterosexual Turkish üniversity students’ attitudes toward homosexuality. J Homosex. 2001;42(1):53-62.
  • Dökmen Ü. Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 1988;21(1):155-90.
  • Demir MK. Sınıf öğretmeni adaylarının empati becerilerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012;(33):107-21.
  • Ciocca G, Tuziak B, Limoncin E, Mollaioli D, Capuano N, Martini A, et al. Psychoticism, immature defense mechanisms and a fearful attachment style are associated with a higher homophobic attitude. J Sex Med. 2015;12(9):1953-60.
  • Strong KL, Folse VN. Assessing undergraduate nursing students’ knowledge, attitudes, and cultural competence in caring for lesbian, gay, bisexual, and transgender patients. J Nurs Educ. 2015;54(1):45-9.
  • Hemşirelik Andı. [Internet]. 2021 [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: http://hemsirelik.akdeniz.edu.tr/hemsirelik-andi/
  • Ng CG, Yee A, Subramaniam P, Loh HS, Moreira P. Attitudes toward homosexuality among nursing students in a public university in Malaysia: The religious factor. Sexuality Research and Social Policy. 2015;12(3):182-7.
  • Saraç L, Toprak N. Sporcu kimliği ve homofobi ilişkisinin sporcu üniversite öğrencisi adayları örnekleminde incelenmesi, Spormetre. 2017;15(2):79-84.
  • Bakır Ayğar B, Gündoğdu M, Ayğar H. Mersin üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015;8(41):769-77.
  • Kara Y. Sosyal hizmet öğrencilerinin homofobik tutumlarının belirlenmesi, Sosyal Çalışma Dergisi. 2018;2(1):16-27.
  • Pinto D, Nogueira C. Portuguese nursing students' attitudes towards lesbians: From prejudice to recommendations for change. Trends in Psychology. 2016;24(3): 805-14.
  • Rowniak SR. Factors related to homophobia among nursing students. Journal of Homosex. 2015;62(9):1228-40.
  • Bozkurt F, Korkut-Owen F. University students’ attitudes toward homosexuals. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2020;10(58):495-513.
  • Soner G, Altay B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumu. JoSHES. 2018;3(2): 17-24.
  • Ekitli BG, Eroğlu S. Bir hemşirelik fakültesi öğrencilerinin eşcinselliğe ilişkin görüş ve tutumları. IV. Uluslararası VIII. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi, Kongre Kitabı. 2016;267.
  • Heidke P, Howie V, Ferdous T. Use of healthcare consumer voices to increase empathy in nursing students. Nurse Educ Pract. 2018;29:30-4.
  • Burke SE, Dovidio JF, Przedworski JM, Hardeman RR, Perry P, Phelan SM, et al. Do contact and empathy mitigate bias against gay and lesbian people among heterosexual first-year medical students? A report from the medical student CHANGE study. Acad Med. 2015;90(5):645-51.
  • Maruca AT, Diaz DA, Stockmann C, Gonzalez L. Using simulation with nursing students to promote affirmative practice toward the lesbian, gay, bisexual, and transgender population: A multisite study. Nursing Educ Perspect. 2018; 39(4): 225-9.
  • Porr C, Drummond J, Olson K. Establishing. Therapeutic relationships with vulnerable and potentially stigmatized clients. Qual Health Res. 2012;22(3):384-96.
  • Kahriman I, Nural N, Arslan U, Topbas M, Can G, Kasim S. The effect of empathy training on the empathic skills of nurses. Iran Red Crescent Med J. 2016; 18(6):e24847.
  • Kataoka H. Iwase T, Ogawa H, Mahmood S, Sato M, DeSantis J, et al. Can communication skills training improve empathy? A six-year longitudinal study of medical students in Japan. Med Teach. 2019;41(2):195-200

Examining Nursing Students' Homophobic Attitudes, Empathic Skills, and Affecting Factors

Year 2022, , 207 - 215, 31.08.2022
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.1167331

Abstract

Aim: This study aims to examine the homophobic attitudes and empathy skill levels of nursing students and the influencing factors.
Material and Methods: This descriptive study was conducted with 545 students studying nursing departments at two universities between September 2018 and January 2019. The data were collected using a Descriptive Characteristics Information Form, Hudson & Ricketts Homophobia Scale, and the Empathic Skill Scale (Form B). Descriptive statistics (mean, standard deviation, number, percentage), student t-test, one-way analysis of variance, and Pearson correlation analysis were used to evaluate the data.
Results: 71.4% of the students participating in the study were women, and the mean age was 20.02±1.47 years. It was determined that 51% of the students knew the concept of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender (LGBT) correctly, and 60.6% of them perfectly explained the concept of homosexuality. The students’ Hudson & Ricketts Homophobia Scale total mean score was 98.44±23.19. It was determined that male students, students from the Eastern Anatolian region, and students who misunderstood the concept of LGBT had more homophobic attitudes (p<0.05). The students' Empathic Skills Scale-B Form total score average is 138.23±15.46. It was determined that the students who thought that the nursing approach they would offer to an LGBT patient and the nursing approach they would provide to a heterosexual patient were the same were more empathetic (p<0.05).
Conclusion: It was concluded that nursing students, who are the health care providers of the future, have high homophobic attitudes, moderate empathic skills, and empathic skills do not affect homophobic attitudes.

References

  • Orgel H. Improving LGBT cultural competence in nursing students: An ıntegrative review. ABNF J. 2017;28(1):14-8.
  • Toplumsal Dayanışma İçin Psikologlar Derneği. Psikologlar için LGBTİ’lerle (lezbiyen, gey, biseksüel, trans, interseks) çalışma kılavuzu. [Internet]. 2017 [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: https://www.stgm.org.tr/sites/default/files/2020-09/todaptan-psikologlar-icin-lgbtilerle-calisma-kilavuzu.pdf
  • Rubinstein G. The decision to remove homosexuality from the DSM: Twenty years later. Am J Psychother. 1995;49(3):416-27.
  • World Health Organization. The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. [Internet]. 1992. [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi:https://www.who.int/classifications/icd/en/bluebook.pdf
  • The World Psychiatric Association. Position statement on gender identity and same-sex orientation, attraction, and behaviours. [Internet]. 2019. [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: http://www.wpanet.org/detail.php?section_id=7&content_id=1807.
  • Nieto-Gutierrez W. et al. Factors associated with homophobia in medical students from eleven Peruvian universities. Rev Colomb Psiquiatr (Engl Ed). 2019;48(4):208-14.
  • Şah U. Eşcinselliğe, biseksüelliğe ve transseksüelliğe ilişkin tanımlamaların homofobi ve LGBT bireylerle tanışıklık düzeyi ile ilişkisi. Psikoloji Çalışmaları Dergisi. 2012;32:23-48.
  • Obeid S, Haddad C, Salame W, Kheir N, Souheil HS. Correlates of homophobic attitudes in Lebanon: Results of a cross-sectional study. J Homosex. 2020;67(6): 844-62.
  • Ummak E, Toplu-Demirtaş E, Jessen RS. Untangling the relationship between internalized heterosexism and psychological intimate partner violence perpetration: A comparative study of lesbians and bisexual women in Turkey and Denmark. J Interpers Violence. (in press). 2021. https://doi.org/10.1177/08862605211004108
  • Yüksel R, Arslantaş H, Eskin M, Kızılkaya M. Hemşire öğrencilerin eşcinsel bireylere yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. Yeni Symposium. 2020;58(1):18-25.
  • Papadaki V, Plotnikof K, Gioumidou M, Zisimou V, Papadaki E. A comparison of attitudes toward lesbians and gay men among students of helping professions in Crete, Greece: The cases of social work, psychology, medicine, and nursing. J Homosex, 2015;62(6):735-62.
  • Lim FA, Hsu R. Nursing students’ attitudes toward lesbian, gay, bisexual, and transgender persons: An integrative review. Nurs Educ Perspect. 2016;37(3):144-52.
  • Radix A, Maingi S. LGBT cultural competence and interventions to help oncology nurses and other health care providers. Semin Oncol Nurs. 2018;34(1):80-9.
  • Ekmekci PE. Do we have a moral responsibility to compensate for vulnerable groups? A discussion on the right to health for LGBT people. Med Health Care and Philos. 2017;20:335-41.
  • Bilgiç D, Dağlar G, Sabancioğullari S, Özkan SA. Attitudes of midwifery and nursing students in a Turkish university toward lesbians and gay men and opinions about healthcare approaches. Nurse Educ Pract. 2018;29:179-84.
  • Aslan F, Şahin NE, Emiroğlu ON. Turkish nurse educators knowledge regarding LGBT health and their level of homophobia: A descriptive-cross sectional study. Nurse Educ Today. 2019;76:216-21.
  • Geyik, O. Türkiye’de dezavantajlı gruplara yönelik yapılan mali yardımlar üzerine bir inceleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2020;20(1):52-66.
  • Yılmaz V, Demirbaş HB. Türkiye Büyük Millet Meclisi'nde lezbiyen, gey, biseksüel ve trans (LGBT) hakları gündeminin ortaya çıkışı ve gelişimi: 2008–2014. Alternatif Politika. 2015;7(2):230-56.
  • Engin C. LGBT in Turkey: Policies and experiences. Soc. Sci. 2015;4(3):838–58.
  • Bostanci Daştan, N. The attitudes of nursing students towards lesbians and gay males in Turkey. Int. J. Nurs. Pract. 2015;21(4):376–82.
  • Unlu H, Beduk, T, Duyan V. The attitudes of the undergraduate nursing students towards lesbian women and gay men. J Clin Nurs. 2016;25(23-24):3697-706.
  • Sadıç E, Beydağ KD. Hemşirelik öğrencilerinin lezbiyen ve geylere yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2018;1(2):5–13.
  • Gönenç IM, Erenel AŞ. Determining homophobic attitudes of nursing students in Turkey and the factors affecting them. Clin Exp Health Sci. 2019;9:21-8.
  • Soner G, Altay B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumu. JoSHES. 2018;3(2):17-24.
  • Beycan-Ekitli G, Çam MO. Bakım sürecinde zorlandığımız alan LGBTI'ye yönelik bir gözden geçirme. Psikiyatri Hemşireliği Derg.2017;8(3):179-87.
  • Chaux E, Manuela L. Homophobic attitudes and associated factors among adolescents: A comparison of six Latin American countries. J Homosex. 2016;63(9): 1253-76.
  • António R, Guerra R, Moleiro C. Having friends with gay friends? The role of extended contact, empathy and threat on assertive bystanders behavioral intentions. Revista PSICOLOGIA. 2017;31(2):15-24.
  • Tuğut N, Gölbaşı Z. Sexuality assessment: Suggestions for nurses and clinical strategies. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2014;11(2):59-64.
  • Özcan A, Özdil K, Bulucu Büyüksoy GD, Küçük Öztürk G. The attitudes of nursing students toward gay and lesbian individuals in Turkey: Stigmatization. International Journal of Caring Sciences. 2021;14(2):1160-9.
  • Hudson W, Ricketts W. A strategy for measurement of homophobia. J Homosex. 1980;5:357-72.
  • Sakallı N, Ugurlu O. Effects of social contact with homosexuals on heterosexual Turkish üniversity students’ attitudes toward homosexuality. J Homosex. 2001;42(1):53-62.
  • Dökmen Ü. Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 1988;21(1):155-90.
  • Demir MK. Sınıf öğretmeni adaylarının empati becerilerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012;(33):107-21.
  • Ciocca G, Tuziak B, Limoncin E, Mollaioli D, Capuano N, Martini A, et al. Psychoticism, immature defense mechanisms and a fearful attachment style are associated with a higher homophobic attitude. J Sex Med. 2015;12(9):1953-60.
  • Strong KL, Folse VN. Assessing undergraduate nursing students’ knowledge, attitudes, and cultural competence in caring for lesbian, gay, bisexual, and transgender patients. J Nurs Educ. 2015;54(1):45-9.
  • Hemşirelik Andı. [Internet]. 2021 [Erişim Tarihi 29 Ekim 2021]. Erişim adresi: http://hemsirelik.akdeniz.edu.tr/hemsirelik-andi/
  • Ng CG, Yee A, Subramaniam P, Loh HS, Moreira P. Attitudes toward homosexuality among nursing students in a public university in Malaysia: The religious factor. Sexuality Research and Social Policy. 2015;12(3):182-7.
  • Saraç L, Toprak N. Sporcu kimliği ve homofobi ilişkisinin sporcu üniversite öğrencisi adayları örnekleminde incelenmesi, Spormetre. 2017;15(2):79-84.
  • Bakır Ayğar B, Gündoğdu M, Ayğar H. Mersin üniversitesi eğitim fakültesi öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015;8(41):769-77.
  • Kara Y. Sosyal hizmet öğrencilerinin homofobik tutumlarının belirlenmesi, Sosyal Çalışma Dergisi. 2018;2(1):16-27.
  • Pinto D, Nogueira C. Portuguese nursing students' attitudes towards lesbians: From prejudice to recommendations for change. Trends in Psychology. 2016;24(3): 805-14.
  • Rowniak SR. Factors related to homophobia among nursing students. Journal of Homosex. 2015;62(9):1228-40.
  • Bozkurt F, Korkut-Owen F. University students’ attitudes toward homosexuals. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal. 2020;10(58):495-513.
  • Soner G, Altay B. Hemşirelik bölümü son sınıf öğrencilerinin eşcinsellere yönelik tutumu. JoSHES. 2018;3(2): 17-24.
  • Ekitli BG, Eroğlu S. Bir hemşirelik fakültesi öğrencilerinin eşcinselliğe ilişkin görüş ve tutumları. IV. Uluslararası VIII. Ulusal Psikiyatri Hemşireliği Kongresi, Kongre Kitabı. 2016;267.
  • Heidke P, Howie V, Ferdous T. Use of healthcare consumer voices to increase empathy in nursing students. Nurse Educ Pract. 2018;29:30-4.
  • Burke SE, Dovidio JF, Przedworski JM, Hardeman RR, Perry P, Phelan SM, et al. Do contact and empathy mitigate bias against gay and lesbian people among heterosexual first-year medical students? A report from the medical student CHANGE study. Acad Med. 2015;90(5):645-51.
  • Maruca AT, Diaz DA, Stockmann C, Gonzalez L. Using simulation with nursing students to promote affirmative practice toward the lesbian, gay, bisexual, and transgender population: A multisite study. Nursing Educ Perspect. 2018; 39(4): 225-9.
  • Porr C, Drummond J, Olson K. Establishing. Therapeutic relationships with vulnerable and potentially stigmatized clients. Qual Health Res. 2012;22(3):384-96.
  • Kahriman I, Nural N, Arslan U, Topbas M, Can G, Kasim S. The effect of empathy training on the empathic skills of nurses. Iran Red Crescent Med J. 2016; 18(6):e24847.
  • Kataoka H. Iwase T, Ogawa H, Mahmood S, Sato M, DeSantis J, et al. Can communication skills training improve empathy? A six-year longitudinal study of medical students in Japan. Med Teach. 2019;41(2):195-200
There are 51 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Pınar Çiçekoğlu Öztürk 0000-0003-3738-7248

Songül Duran 0000-0002-2565-7784

Publication Date August 31, 2022
Submission Date November 6, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

Vancouver Çiçekoğlu Öztürk P, Duran S. Hemşirelik Öğrencilerinin Homofobik Tutumu, Empatik Becerileri ve Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. HUHEMFAD. 2022;9(2):207-15.