Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerine verilen doğal afet eğitiminin, doğal afet okuryazarlık düzeyine olan etkisini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma, hemşirelik bölümünde öğrenim gören 302 öğrenci ile yürütülmüş, öntest sontest tek grup modelli yarı deneysel düzende yapılmıştır. Öğrencilere gruplar halinde 120 dakikalık “doğal afet eğitimi” verilmiş ve uygulaması yaptırılmıştır. Veriler, Kişisel Bilgi Formu, Doğal Afet Okuryazarlığı Davranış Ölçeği, Doğal Afet Okuryazarlığı Bilişsel Eğilim Ölçeği kullanılarak eğitim öncesi ve eğitimden hemen sonra olmak üzere iki aşamada toplanmıştır. İstatistiksel değerlendirme; sayı, yüzde, minimum ve maksimum değerleri, ortalama, standart sapma ve bağımlı gruplarda t testi kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %53.6’sı kendisinin, %64.9’u birinci derece yakınlarının doğal afet yaşadığını bildirmişlerdir. Öğrencilerin çoğunluğu daha önce afet eğitimi almış ve halen ilkyardım eğitimi (%26.6), afete yönelik seminer ve konferans (%18.1), deprem tatbikatı (%17.5), yangın tatbikatı (%15.2), arama-kurtarma (%13.1) ve yardım kampanyalarına (%9.5) katılmak istediklerini belirtmişlerdir. Doğal afet eğitimi sonrasında öğrencilerin doğal afet okuryazarlığı duyuşsal eğilimlerinde ve davranışlarında artış olmuştur (p<.001).
Sonuç: Doğal afet eğitimi, hemşirelik öğrencilerinin doğal afet okuryazarlık tutum ve davranışlarını olumlu yönde etkilemiştir. Öğrenciler, doğal afetlerle ilgili faaliyetlere katılmak istediğini belirtmişlerdir. Bu doğrultuda, afet eğitimi, hemşire adaylarını afet yönetimine hazırlamada önemli bir rol oynayacak olan hemşirelik müfredatına dâhil edilmelidir. Öğrencilere, doğal afetlerle ilgili seminer, konferans, eğitim faaliyetlerinin yanı sıra uygulamalı tatbikatların düzenlenmesi önerilmektedir.
Yoktur
Yoktur
Yazarlar araştırmaya katılmayı kabul eden bireylere teşekkürlerini sunar.
Aim: This study evaluated the effect of natural disaster education given to nursing students on the natural disaster literacy level.
Material and Methods: The study was carried out with 302 students studying in the nursing department, and the pretest-posttest was conducted in a quasi-experimental design with a single-group model. Students were given 120 minutes of “natural disaster training” and practice in groups. The data were collected in two stages, before and after the training, using the personal information form, the Natural Disaster Literacy Behavior Scale, and the Natural Disaster Literacy Cognitive Tendency Scale. Statistical analysis was made using number, percentage, minimum and maximum values, mean, standard deviation, and paired sample t-test.
Results: 53.6% of the students reported that they, and 64.9% of their first-degree relatives, experienced a natural disaster. Most of the students had received disaster training before and stated that they wanted to participate in first aid training (26.6%), disaster-oriented seminars and conferences (18.1%), earthquake drills (17.5%), fire drills (15.2%), search and rescue (13.1%) and aid campaigns (9.5%). After the natural disaster education, there was an increase in student's natural disaster literacy affective tendencies and behaviors (p<.001).
Conclusion: Natural disaster education positively affected nursing students' natural disaster literacy attitudes and behaviors. Students stated that they want to participate in activities related to natural disasters. Accordingly, disaster education should be included in the nursing curriculum, which will play an essential role in preparing nurse candidates for disaster management. Organizing seminars, conferences, training activities on natural disasters, and practical exercises for students is recommended.
Disaster education disaster management disaster preparedness natural disaster literacy nursing students
Yoktur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Disaster Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Project Number | Yoktur |
Early Pub Date | December 28, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | December 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |