Amaç: Bu çalışma, hemşirelerin Subkütan (SC) Düşük Molekül Ağırlıklı Heparin (DMAH)
uygulamasına ilişkin bilgi ve davranışlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini bir ilde bulunan iki hastanede görev yapan 77 hemşire
oluşturmuş, gönüllü 66 hemşire araştırmaya dâhil edilmiştir. Veriler, hemşirelerin tanıtıcı
özellikleri ve SC DMAH uygulamasına ilişkin anket formu ve uygulama basamaklarını içeren
gözlem formu ile toplanmıştır. Veriler sayı, yüzdelik, ki-kare testleriyle değerlendirilmiştir.
Bulgular: Hemşirelerin %45.5’i 30-35 yaş grubunda, %54.5’i ön lisans mezunu ve %81.8’i
heparinle ilgili eğitim almamıştır. SC enjeksiyonlarda ellerin yıkanması gerektiğini
belirten hemşirelerin %58.9’unun ellerini yıkamadığı, eldiven giyilmesi gerektiğini belirten
hemşirelerin %36.8’inin eldiven giymediği, işlemden önce hastaya açıklama yapılması
gerektiğini belirten hemşirelerin %43.1’inin işlemi açıklamadığı, enjeksiyon bölgesine
rotasyon yapılması gerektiğini belirten hemşirelerin %64.5’inin rotasyon yapmadığı, dokuya
900 ile girilmesi gerektiğini belirten hemşirelerin %24.4’ünün dokuya bu açıyla girmediği,
hava kilidi tekniğinin kullanılması gerektiğini belirten hemşirelerin %87.1’inin bu tekniği
kullanmadığı, aspire etmeden ilacın verilmesi gerektiğini belirten hemşirelerin %11.5’inin
ilacı aspire ettiği, heparinin yavaş verilmesi gerektiğini belirten hemşirelerin tamamının ilacı
hızlı verdiği ve uygulama sonrasında basınç uygulanması gerektiğini belirten hemşirelerin
%27.5’inin basınç uygulamadığı gözlenmiştir.
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelerin SC DMAH uygulamasına ilişkin teorik bilgilerini
uygulamaya yeterince dönüştüremedikleri bulunmuştur. Teorik bilgilerin davranışa dönüştürülememe nedenlerinin saptanarak çözüme yönelik eğitimlerin planlanması
önerilebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2018 |
Submission Date | December 11, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |