Amaç: Araştırmanın amacı öğretmenlerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik görüşlerinin ve farkındalık düzeylerinin belirlenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı nitelikte yürütülen araştırmanın evrenini Erzurum Palandöken İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı toplam 26 okulda görevli tüm öğretmenler (N=805), örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden 494 öğretmen oluşturdu. Araştırmanın verileri 2018-2019 eğitim-öğretim yılı dönem başında okullara gidilerek toplandı. Verilerin toplanmasında 63 soruluk anket formu kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan 494 öğretmenden 37 tanesinin istismar vakası ile karşılaştığı belirlendi. Öğretmenlerin çocuk istismarı risk faktörlerini bilme durumu puan ortalaması ise 49.59±22.07 bulundu. Öğretmenlerin çocuk istismarı belirtilerini tanıma durumları değerlendirildiğinde; duygusal istismar puan ortalamasının 62.09±32.11, fiziksel istismar puan ortalamasının 72.57±32.22, cinsel istismar puan ortalamasının 62.68±34.07 olduğu saptandı. Öğretmenlerin, fiziksel istismar hakkında kendini yeterli görenlerin oranı %82, duygusal istismar hakkında kendini yeterli görenlerin oranı %72.1, cinsel istismar hakkında kendini yeterli görenlerin oranı %70.2 olarak bulundu.
Sonuç: Öğretmenlerin çocuk istismar ve ihmaline yönelik risk faktörlerini tanımaları açısından farkındalıkları 100 puan üzerinden değerlendirildiğinde (49.59±22.07) orta düzeyde olduğu, en fazla fiziksel istismarı fark etme konusunda kendilerini yeterli gördükleri saptandı. Sonuçlar doğrultusunda, konunun öğretmenler için hizmet içi eğitime dahil edilmesi ve tüm eğitim kurumlarında periyodik eğitim programlarının düzenlenmesi önerilebilir.
Aim: The aim of the research is to determine the opinions and levels
of awareness of teachers about child abuse and neglect.
Material and Methods: The population of this descriptive study
consisted of all teachers working in 26 schools affiliated to the
National Education Directorate in Erzurum Palandöken District, and
the sample consisted of 494 teachers who agreed to participate in
the study. The study data were collected by visiting schools at the
beginning of the 2018-2019 academic year. A questionnaire with 63
questions was used to collect the data.
Results: It was found that 37 out of 494 teachers encountered
abuse cases. Teachers' mean score in awareness about the risk
factors of child abuse was 49.59±22.07. When the teachers'
awareness about child abuse symptoms were evaluated, the mean
score in emotional abuse was 62.09±32.11, the physical abuse was
72.57±32.22, and the sexual abuse was found to be 62.68±34.07.
The rate of teachers who considered themselves adequate about
physical abuse was 82%, emotional abuse was 72.1%, and sexual
abuse was 70.2%.
Conclusion: It was concluded that teachers had a moderate level
(49.59±22.07) of awareness about the risk factors for child abuse
and neglect and considered themselves adequate, mostly about
recognition of physical abuse. In line with the results, it may be
suggested to include the subject in in-service training for teachers
and organize periodic training programs in all educational
institutions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2021 |
Submission Date | July 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2021 |