Objective: This study was planned to evaluate the efficiency of the education given to second stage primary school students on hepatitis B. Methods: This quasi-experimental study was conducted on 513 students from the two primary education schools in Adıyaman, between April and May 2007. Data were collected by using questionnaire forms, which had been administered twice, including before (pretest) and two weeks after an one-hour education on hepatitis (post-test). Results: Fifty-four percent of the students were girls and 59.9% were between 13–14 years of age. The mean scores of the students in the pretest were 42.07 ± 14.22 out of 100 points, and 70.02 ± 17.11 post-test, respectively with a significant difference after the one-hour education on hepatitis (t=-34.391, p=0.0001). In addition, the increase of mean scores of female students were higher than male students. (t=2.652, p=0.008). Conclusion:It was concluded that training increased the students' level of information on hepatitis B. Based on these results, it could be recommended that education programs aiming to inform the society on major diseases concerning public health, particularly the development of school health services are necessary.
Amaç: Bu araştırma ilköğretim ikinci kademe öğrencilerine Hepatit B konusunda verilen eğitimin etkinliğini değerlendirmek amacıyla planlanmıştır. Yöntemler:Yarı deneysel olarak planlanan bu araştırma Nisan-Mayıs 2007 tarihleri arasında, Adıyaman'da iki ilköğretim okulundaki 513 öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler, eğitimden önce (ön test) ve hepatit konusunda verilen bir saatlik eğitimden iki hafta sonra (son test) olmak üzere aynı anket formlarının iki kez uygulanmasıyla toplanmıştır. Bulgular:Öğrencilerin % 54.0' ü kız, % 59.9' u 13–14 yaş grubundadır. Öğrencilerin Hepatit B bilgi puanlarının 100 puan üzerinden eğitim öncesinde ortalama 42.07 ± 14.22 iken eğitim sonrasında 70.02 ± 17.11 olduğu ve eğitim öncesine göre anlamlı bir şekilde yükseldiği (t=-34.391, p=0.0001) saptanmıştır. Ayrıca kız öğrencilerin eğitim sonrasında puan artışı erkeklerin puan artışından yüksek bulunmuştur (t=2.652, p=0.008). Sonuç:Sonuç olarak öğrencilere verilen eğitimin onların bilgi düzeyini arttırdığı saptanmıştır. Bu sonuçlara göre toplum sağlığı açısından önem taşıyan hastalıklar hakkında bilgilendirme eğitimlerinin yapılması, bunun için de öncelikle okul sağlığı hizmetlerinin geliştirilmesi önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2010 |
Submission Date | July 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 17 Issue: 1 |