This study was conducted with the aim to determine point of view of final-year university students at Kafkas University on gender roles regarding work life, social life, marriage and family life. This study is a cross-sectional study. The questionnaire was applied to a total of 236 students including 123 females and 113 males. The results of the study reveal that views of students on gender roles related to professional life, social life, family life and marriage exhibit statistically significant differences among the sexes for most of the statements given. It was identified that male students have more traditional views on gender roles related to marriage and family life and work and social life. The results of the study are important in that views on gender roles are revealed among most university students. The finding that university students still have a traditional perspective on social gender roles indicates that universities has failed to a certain degree in achieving its goal toward educating intellectual and open-minded individuals, and it reveals the need for sensitiveness in equality of gender roles besides the acquirement of professional knowledge.
Araştırma, Kafkas Üniversitesi'nde lisans öğrenimine devam eden son sınıf öğrencilerinin çalışma yaşamı, toplumsal yaşam, evlilik ve aile yaşamı ile ilgili toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Kesitsel tipte bir araştırmadır. Anket formu, 123 kız ve 113 erkek olmak üzere toplam 236 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerin çalışma yaşamı, toplumsal yaşam, evlilik yaşamı ve aile yaşamı ile ilgili konularda toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri incelendiğinde, önermelerin büyük bir çoğunluğunda cinsiyetler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark (p
Toplumsal cinsiyet cinsiyet rolleri çalışma ve toplumsal yaşam evlilik ve aile yaşamı üniversite öğrencileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2007 |
Submission Date | July 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 14 Issue: 2 |