BibTex RIS Cite

Self Concept of Students from School of Nursing

Year 2006, Volume: 13 Issue: 1, 46 - 59, 01.03.2006

Abstract

This research was carried out as descriptive in three nursing school within the boundaries of Ankara municipality to identify the self-concepts of students. Giessen test (self form) and questionnaire form containing demographic information was used as a means of data collection. Giessen test detects how a person perceives himself and is composed of six subscales. The test was evaluated with the pattern prepared as to the characteristics of the subscales. While evaluating the data, t test, statistical tests of percentage and ANOVA were used. As a result of the research, it was determined that the pupils of school of nursing have lovable, capable to do what she wants, careful of having an elegant appearance, hard to make contact, controlling at spending money, hiding anger, showing senses of love, relaying on environment, generous, creative, self-denying, capable of making contact with the opposite sex, enjoying from living with people personality differences.

References

  • 1 Cüceloğlu D. Yeniden İnsan İnsana,, İstanbul: Remzi Kitabevi, 5. Basım, 1993.
  • 2. Kepçeoğlu M Psikolojik Danışma ve Rehberlik, İstanbul: Alkım Yayınevi, 2001.
  • 3. Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi 19. Basım, İstanbul. 2000.
  • 4. Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar, Ankara: İmaj İç ve Dış Ticaret AŞ., 2004.
  • 5. Ülgen G. Eğitim Psikolojisi, İstanbul: Alkım Yayınevi 3.Basım, 1997.
  • 6. Yanbastı G. Kişilik Kuramları, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi 2. Baskı, 1996.
  • 7. King, A. Self- Concept and Self- Esteem A Clarification of Terms, Journal of School Health, February, 1997: 67 (2): 68-70.
  • 8. Yörükoğlu A. Gençlik Çağı Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yayınları 11.Basım, İstanbul. 2002.
  • 9. Baymur F. Gelişim Psikolojisi, İstanbul: İnkılâp Yayınevi, 12. Basım, 1994.
  • 10. Erden M, Akman Y. Eğitim Psikolojisi, Ankara: Arkadaş Yayınevi, 4.Basım, 1997.
  • 11. Kulaksızoğlu A. Ergenlik Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi 4.Basım, 2001.
  • 12. Sever DA., Işıl Ö, Ünsal BG ve Gonçe N. I. ve IV. Sınıf Lisans Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi, Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu I. Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Antalya:2001. s:455-457.
  • 13. Hills B. Measuring Nurses Self-Concept, Western, Journal of Nursing Research 2001: 23 (3): 313-325.
  • 14. Hughes, O, Wade B ve Peters M. The Effectes of a Synthesis of Nursing Students Self-Concept and Pole Perception, Journal of Nursing Education, 1991: 30 (2): 69-72

Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Kavramı

Year 2006, Volume: 13 Issue: 1, 46 - 59, 01.03.2006

Abstract

Araştırma, Ankara İli Büyükşehir Belediyesi sınırları içindeki üç hemşirelik yüksekokulunda okuyan öğrencilerin benlik kavramlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak demografik bilgileri içeren anket formu ile Giessen Testi (Ben Formu) kullanılmıştır. Giessen Testi, kişinin kendisini nasıl algıladığını saptamakta ve altı alt ölçekten oluşmaktadır. Test, alt ölçeklerin özelliklerine göre hazırlanmış olan şablonlar ile değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde ise t Testi ve ANOVA İstatistiksel Testleri ile yüzdelik kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin sevimli, istediğini yapabilen, güzel görünmeye dikkat eden, ilişki kurulması zor, para harcamada kontrollü, kızgınlıklarını içinde tutan, sevgi duygularını gösteren, çevresine itimat eden, verici, yaratıcı, özveride bulunan, karşı cinsle ilişki kurabilen ve başkaları ile beraber olmaktan hoşlanan kişilik özeliklerine sahip oldukları saptanmıştır.

References

  • 1 Cüceloğlu D. Yeniden İnsan İnsana,, İstanbul: Remzi Kitabevi, 5. Basım, 1993.
  • 2. Kepçeoğlu M Psikolojik Danışma ve Rehberlik, İstanbul: Alkım Yayınevi, 2001.
  • 3. Yavuzer H. Çocuk Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi 19. Basım, İstanbul. 2000.
  • 4. Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar, Ankara: İmaj İç ve Dış Ticaret AŞ., 2004.
  • 5. Ülgen G. Eğitim Psikolojisi, İstanbul: Alkım Yayınevi 3.Basım, 1997.
  • 6. Yanbastı G. Kişilik Kuramları, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi 2. Baskı, 1996.
  • 7. King, A. Self- Concept and Self- Esteem A Clarification of Terms, Journal of School Health, February, 1997: 67 (2): 68-70.
  • 8. Yörükoğlu A. Gençlik Çağı Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunları, İstanbul: Özgür Yayınları 11.Basım, İstanbul. 2002.
  • 9. Baymur F. Gelişim Psikolojisi, İstanbul: İnkılâp Yayınevi, 12. Basım, 1994.
  • 10. Erden M, Akman Y. Eğitim Psikolojisi, Ankara: Arkadaş Yayınevi, 4.Basım, 1997.
  • 11. Kulaksızoğlu A. Ergenlik Psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi 4.Basım, 2001.
  • 12. Sever DA., Işıl Ö, Ünsal BG ve Gonçe N. I. ve IV. Sınıf Lisans Öğrencilerinin Terapötik İletişim Becerilerinin Değerlendirilmesi, Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu I. Uluslararası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Antalya:2001. s:455-457.
  • 13. Hills B. Measuring Nurses Self-Concept, Western, Journal of Nursing Research 2001: 23 (3): 313-325.
  • 14. Hughes, O, Wade B ve Peters M. The Effectes of a Synthesis of Nursing Students Self-Concept and Pole Perception, Journal of Nursing Education, 1991: 30 (2): 69-72
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Arş.gör. Arzu Altunay This is me

Prof.dr. Fatma Öz This is me

Publication Date March 1, 2006
Submission Date July 29, 2014
Published in Issue Year 2006 Volume: 13 Issue: 1

Cite

Vancouver Altunay AA, Öz PF. Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin Benlik Kavramı. JOHUFON. 2006;13(1):46-59.