This research was carried out as descriptive in three nursing school within the boundaries of Ankara municipality to identify the self-concepts of students. Giessen test (self form) and questionnaire form containing demographic information was used as a means of data collection. Giessen test detects how a person perceives himself and is composed of six subscales. The test was evaluated with the pattern prepared as to the characteristics of the subscales. While evaluating the data, t test, statistical tests of percentage and ANOVA were used. As a result of the research, it was determined that the pupils of school of nursing have lovable, capable to do what she wants, careful of having an elegant appearance, hard to make contact, controlling at spending money, hiding anger, showing senses of love, relaying on environment, generous, creative, self-denying, capable of making contact with the opposite sex, enjoying from living with people personality differences.
Araştırma, Ankara İli Büyükşehir Belediyesi sınırları içindeki üç hemşirelik yüksekokulunda okuyan öğrencilerin benlik kavramlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak demografik bilgileri içeren anket formu ile Giessen Testi (Ben Formu) kullanılmıştır. Giessen Testi, kişinin kendisini nasıl algıladığını saptamakta ve altı alt ölçekten oluşmaktadır. Test, alt ölçeklerin özelliklerine göre hazırlanmış olan şablonlar ile değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde ise t Testi ve ANOVA İstatistiksel Testleri ile yüzdelik kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin sevimli, istediğini yapabilen, güzel görünmeye dikkat eden, ilişki kurulması zor, para harcamada kontrollü, kızgınlıklarını içinde tutan, sevgi duygularını gösteren, çevresine itimat eden, verici, yaratıcı, özveride bulunan, karşı cinsle ilişki kurabilen ve başkaları ile beraber olmaktan hoşlanan kişilik özeliklerine sahip oldukları saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2006 |
Submission Date | July 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 13 Issue: 1 |