The study was conducted experimentally, to determine the impact of the breastfeeding education model on exlusive breastfeeding behaviour supported beginning at the hospital and continuing through house visits for a period of six months. The study was conducted at the postpartum care units of two major hospitals in Ankara and at the women's homes. The sampling consisted of a total of 46 women, with 23 in the study group and 23 control group. Breastfeeding education was provided to the women in the study group. The data were collected using four forms. The data were analyzed using SPSS for windows 10.01 software and evaluated with chi-square and Fisher's Definitive chi-square tests in cross-tabulations. Parametric data on the two groups' averages were assessed using the test for the significance of the differential between two averages (student t), while the Mann Whitney-U test was employed to evaluate non-parametric data. Before education, majority of the women were breastfeeding their baby in the post partum care unit, late, short time and from single breast. The number of nighttime breastfeedings, durations of daytime breastfeeding and nighttime breastfeeding, total duration of breastfeeding, exclusive breastfeeding behavior, median day of starting additional foods, and status of effective breastfeeding behavior was higher in the study group than in the control group.Breastfeeding education with postpartum support through house visits is recommended.
Araştırma, doğum sonrası ilk altı ayda ev ziyareti yoluyla desteklenen emzirme eğitimi modelinin etkili emzirme davranışı üzerine etkisini saptamak amacıyla deneysel olarak yapılmıştır. Araştırma, Ankara'da, kadın sağlığı ve doğum alanında hizmet veren iki büyük hastanenin doğum sonrası servislerinde ve kadınların evlerinde yapılmıştır. Örneklemi, araştırmaya katılmayı kabul eden 23'ü çalışma (Ç), 23'ü kontrol (K) grubunda olmak üzere toplam 46 kadın oluşturmuştur. Çalışma grubu kadınlara araştırmacılar tarafından hazırlanan emzirme eğitim modeli uygulanmıştır. Veriler, dört form aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, SPSS for Windows 10.01 bilgisayar ortamında, çapraz tablolarda ki-kare, ve Fisher Kesin ki-kare testi, iki grubun ortalamaları parametrik verilerde iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi (student t), non parametrik verilerde Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Eğitim öncesi, her iki grupta kadınların çoğu bebeklerini doğum sonrası kliniklerinde, geç, kısa süreli ve tek memeden emzirmişlerdir. Çalışma grubu kadınların ortalama gece emzirme sayısı, gündüz emzirme süresi, gece emzirme süresi, toplam günlük emzirme süresi ortalamalarının kontrol grubu kadınlardan fazla olduğu, çoğunun bebeklerini sadece anne sütü besledikleri ve ek gıdaya geç başladıkları saptanmıştır. Emzirme eğitiminin etkinliğinin artırılarak, ev ziyareti ile desteklenmesi önerilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2005 |
Submission Date | July 29, 2014 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 12 Issue: 2 |