In this study, the value chain of
the bus industry was determined by conducting case study on an enterprise in
the manufacturing industry. Structured questions were interviewed with 20
company executives and detailed information about the company was obtained through
observation and data diversification method. The strengths and weaknesses of
the company are identified with opportunities and threats. By value chain
analysis method, the main value chain of bus enterprise starts with petroleum
and iron ore; raw materials as plastic,
rubber, iron, steel and metal progress towards production are shipped to system
suppliers with plastic, metal and electronic parts and from producers to
producers, it has been found that
there is a flow from the manufacturer to the seller and the ultimate consumer. In
the case of the bus enterprise which is the subject of this study; procurement
logistics, operation, shipment logistics, marketing and sales, and service are
the main activities in the bus operation value chain. Supply, security,
technology development, comfort, human resources management and operational
infrastructure are defined as support activities. As a result of this flow,
profit margins and competitive power are emerging.
Bu çalışmada otobüs sektörünün
değer zinciri, üretim sektöründe bir işletme üzerinde vaka çalışma yapılarak
belirlenmiştir. Yapılandırılmış sorularla 20 şirket yetkilisi ile mülakat
yapılmış, gözlem ve veri çeşitleme yöntemi ile şirket hakkında detaylı bilgiler
edinilmiştir. Şirketin güçlü ve zayıf yönleri ile fırsat ve tehditler
belirlenmiştir. Değer zinciri analiz yöntemi ile otobüs işletmesinin temel
değer zincirinin petrol ve demir cevheri ile başladığı, plastik ve kauçuk, demir, çelik ve metal ile bu hammaddelerin
üretime doğru ilerlediği, plastik, metal ve elektronik parçaların sistem
tedarikçilerine sevk edildiği, üretimle
birlikte imalatçılardan satıcılara ve nihai tüketiciye doğru bir akış gerçekleştiği
tespit edilmiştir. Çalışmaya konu otobüs işletmesi örneğinde tedarik lojistiği,
operasyon, sevkiyat lojistiği, pazarlama ve satış ile hizmet otobüs işletmesi
değer zincirinde temel faaliyetler olarak ortaya konulmuştur. Tedarik, güvenlik, teknoloji
geliştirme, konfor, insan kaynakları yönetimi ve işletme altyapısı ise destek
sağlama faaliyetleri olarak belirlenmiştir. Bu akış sonucunda kar marjı ve
rekabet gücü ortaya çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 29, 2018 |
Submission Date | April 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 36 Issue: 2 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.