BibTex RIS Cite

Reactions to Marketing Ethics and Its Relationship to Consumer Sense of Morality

Year 2007, Volume: 25 Issue: 2, 81 - 101, 31.12.2007

Abstract

The aim of this study is to explore the consumers’ reactions to companies’ ethical behaviours regarding marketing activities and whether these reactions change depending on the sense of morality. For this purpose; survey has been used and 520 usable survey forms have been analysed. The results of the study in which factor and canonical corelation analysis techniques have been used as the statistical method have revealed that consumers who have absolute and situational sense of ethics both give encouraging and deterring reactions to firms’ ethical behaviours regarding marketing and are sensible to ethical problems.

PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ

Year 2007, Volume: 25 Issue: 2, 81 - 101, 31.12.2007

Abstract

Bu çalışmanın amacı, işletmelerin pazarlama faaliyetlerine ilişkin etik davranışlarına tüketicilerin gösterdiği tepkiler ve bu tepkilerin tüketicilerin benimsediği ahlak anlayışına göre değişip değişmediğini belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirmek için anket yöntemi kullanılmış ve 520 kullanılabilir anket formu analize tabi tutulmuştur. İstatistiksel yöntem olarak faktör ve kanonikal korelâsyon analiz tekniklerinin kullanıldığı çalışma sonuçları, mutlakıyetçi ve durumsalcı ahlak anlayışına sahip tüketicilerin, işletmelerin pazarlamayla ilgili etki davranışlarına karşı hem teşvik edici, hem de caydırıcı tepkiler verirken, etik sorunlara karşı da duyarlı davrandıklarını göstermiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Akyıldız This is me

Mehmet Marangoz This is me

Publication Date December 31, 2007
Submission Date June 11, 2014
Published in Issue Year 2007 Volume: 25 Issue: 2

Cite

APA Akyıldız, M., & Marangoz, M. (2007). PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(2), 81-101.
AMA Akyıldız M, Marangoz M. PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. September 2007;25(2):81-101.
Chicago Akyıldız, Murat, and Mehmet Marangoz. “PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 25, no. 2 (September 2007): 81-101.
EndNote Akyıldız M, Marangoz M (September 1, 2007) PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 25 2 81–101.
IEEE M. Akyıldız and M. Marangoz, “PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 2, pp. 81–101, 2007.
ISNAD Akyıldız, Murat - Marangoz, Mehmet. “PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 25/2 (September 2007), 81-101.
JAMA Akyıldız M, Marangoz M. PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2007;25:81–101.
MLA Akyıldız, Murat and Mehmet Marangoz. “PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 2, 2007, pp. 81-101.
Vancouver Akyıldız M, Marangoz M. PAZARLAMA ETİĞİNE GÖSTERİLEN TEPKİLER VE TÜKETİCİ AHLAK ANLAYIŞIYLA İLİŞKİSİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2007;25(2):81-101.

Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.


Privacy Statement

Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.