BibTex RIS Cite

ASSESSING DRIVERS OF BRAND CHOICE PROCESS OF UNIVERSITY STUDENTS

Year 2006, Volume: 24 Issue: 1, 189 - 210, 31.07.2006

Abstract

Consumers are tending to the proprietary goods when they have difficulty in making purchase decision among the similar or different product categories. Customers become loyal and prefer the brands-they believe that these brands can meet individual needs and expectations. In this study, proportions spent on favourite brands of the university students in the six product category and attitudes related with some factors which can be effective in brand loyalty and brand choice process based on price insensitive were measured by using questionnaire. However, data provided was compared (using Analysis of Variance and T-Test for Independent Samples) by demographic characteristics of the students and was found out significant differences. According to the results, while shampoo category has the highest level of proportion spent on favourite brand, chocolate and shampoo have the least price insensitive in the product categories. In addition, It’s identified that quality is the most effective factor in brand choice in terms of students.

Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi

Year 2006, Volume: 24 Issue: 1, 189 - 210, 31.07.2006

Abstract

Tüketiciler benzer ve farklı ürün kategorileri arasında satınalma kararı verirken zorlandıklarından markalı ürünlere yönelmektedirler. Müşteriler bireysel gereksinim ve beklentilerini karşılayabileceğine inandıkları markaları tercih etmekte ve sadık kalmaktadırlar. Bu araştırmada, üniversite öğrencilerinin altı ürün kategorisinde favori markaya yaptıkları harcama oranları ve fiyata karşı duyarsızlıklarına bağlı olarak marka sadakati ve marka seçim sürecinde etkili olabilecek bazı faktörlere ilişkin tutumları anket kullanılarak ölçülmüştür. Ayrıca, elde edilen bulgular öğrencilerin demografik özelliklerine göre (Bağımsız Örneklemler için Varyans Analizi ve T Testi kullanılarak) karşılaştırılmış ve anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, favori markaya yapılan harcama oranının en yüksek olduğu ürün kategorisi şampuan iken fiyata karşı en duyarsız olunan ürün kategorileri ise çikolata ve şampuandır. Bununla birlikte, üniversite öğrencileri açısından marka seçiminde en etkili faktörün kalite olduğu belirlenmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Selim Selvi This is me

İbrahim Kılıç This is me

Publication Date July 31, 2006
Submission Date June 11, 2014
Published in Issue Year 2006 Volume: 24 Issue: 1

Cite

APA Selvi, M. S., & Kılıç, İ. (2006). Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 189-210.
AMA Selvi MS, Kılıç İ. Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. July 2006;24(1):189-210.
Chicago Selvi, Murat Selim, and İbrahim Kılıç. “Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 24, no. 1 (July 2006): 189-210.
EndNote Selvi MS, Kılıç İ (July 1, 2006) Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 24 1 189–210.
IEEE M. S. Selvi and İ. Kılıç, “Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 24, no. 1, pp. 189–210, 2006.
ISNAD Selvi, Murat Selim - Kılıç, İbrahim. “Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 24/1 (July 2006), 189-210.
JAMA Selvi MS, Kılıç İ. Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2006;24:189–210.
MLA Selvi, Murat Selim and İbrahim Kılıç. “Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 24, no. 1, 2006, pp. 189-10.
Vancouver Selvi MS, Kılıç İ. Üniversite Öğrencilerinin Marka Seçim Sürecinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2006;24(1):189-210.

Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.


Privacy Statement

Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.