The purpose of this study is to empirically examine the assumptions of international product life cycle theory, which is conceived of as an effective tool for multinational corporations in building their product strategies. For this purpose, the international product life cycle for the amount of production of television receivers was established, and the predictability of beginning and ending point of stages were proved. Then, the total worlds’ import and export data of television receivers were processed. The results are supported the assumptions of the international product life cycle theory.
Çalışmanın amacı, çok uluslu firmaların ürün politikalarını belirlemele-rinde yararlı bir araç olarak düşünülen uluslararası ürün yaşam eğrisi teorisinin varsayımlarını ampirik olarak incelemektir. Bu amaçla önce, televizyon alıcısı ürününün üretim değerleri kullanılarak uluslararası yaşam eğrisi oluşturulmuş ve dönemlerin başlangıç ve bitiş noktalarının öngörüle-bilirliği kanıtlanmıştır. Ardından, ürüne ait dünya toplam ihracat ve ithalat verilerinin analizi yapılmıştır. Sonuçlar uluslararası ürün yaşam eğrisi teorisinin varsayımlarını destekler niteliktedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2005 |
Submission Date | January 1, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 23 Issue: 2 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.