BibTex RIS Cite

Dimensions of Marketing Capability: Resource Based View

Year 2005, Volume: 23 Issue: 1, 179 - 201, 06.06.2005

Abstract

Marketing capabilities are the features firms use to acquire sustainable competitive advantage. Especially with the developments in technology, no matter how innovative the firms are, firms have difficulties to keep their competitive advantage due to the speed of imitation for products. Capabilities firms possess are considered as important factors for acquiring the competitive advantage in new conditions of the market. Competitive advantage will be obtained by having the means of competition that competitors do not. The study discusses networking capabilities, outside-in capabilities, inside- out capabilities and spanning capabilities as dimensions of marketing capabilities and tests these dimensions for Turkish firms.

KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI

Year 2005, Volume: 23 Issue: 1, 179 - 201, 06.06.2005

Abstract

Pazarlama kabiliyeti, işletmelerin sürdürülebilir rekabet avantajı sağlayabilmek üzere sahip oldukları belirli özellikleri ifade etmektedir. Ürünlerin hızlı bir şekilde taklit edilebilmesi, yenilikçi bile olsa işletmelerin rekabet avantajını koruyamamasına neden olmaktadır. İşletmelerin sahip oldukları kabiliyetler de burada öne çıkmaktadır. Kabiliyetlerin rekabet avantajı yaratması rakip firmaların aynı rekabet araçlarına sahip olmamalarından kaynaklanmaktadır. Bu açıdan işletmelerin kabiliyetlerle ilgili olarak sürdürülebilir rekabet avantajının nasıl sağlanacağı üzerinde durmaları gerekmektedir. Bu kabiliyetler çalışmada stratejik işbirliği kabiliyeti, dıştan içe pazarlama kabiliyeti, içten dışa pazarlama kabiliyeti ve karma kabiliyetler olarak incelenmiş ve bu boyutları temel alan bir ölçek Türkiye özelinde test edilmiştir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Akın Koçak This is me

Alper Özer This is me

Eymen Gürel This is me

Publication Date June 6, 2005
Submission Date January 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Koçak, A., Özer, A., & Gürel, E. (2005). KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 179-201.
AMA Koçak A, Özer A, Gürel E. KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. June 2005;23(1):179-201.
Chicago Koçak, Akın, Alper Özer, and Eymen Gürel. “KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 23, no. 1 (June 2005): 179-201.
EndNote Koçak A, Özer A, Gürel E (June 1, 2005) KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 23 1 179–201.
IEEE A. Koçak, A. Özer, and E. Gürel, “KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 23, no. 1, pp. 179–201, 2005.
ISNAD Koçak, Akın et al. “KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 23/1 (June 2005), 179-201.
JAMA Koçak A, Özer A, Gürel E. KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2005;23:179–201.
MLA Koçak, Akın et al. “KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 23, no. 1, 2005, pp. 179-01.
Vancouver Koçak A, Özer A, Gürel E. KAYNAK TEMELLİ YAKLAŞIMDA PAZARLAMA KABİLİYETİNİN BOYUTLARI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2005;23(1):179-201.

Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.


Privacy Statement

Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.