Research Article
BibTex RIS Cite

Publıc Relatıons In Hospıtals: An Empirical Study On Public Relations Practices of Hospital Managers of Ministry Of Health, Social Insurance Instıtution, University And Private Hospitals

Year 2004, Volume: 22 Issue: 2, 175 - 200, 31.12.2004

Abstract

Hospitals have been, especially for recent years, suffering from lack of resources due to various reasons and therefore having difficulties to keep up with environmental changes. One of the techniques to help the hospitals to overcome this problem is PR practices. Any enterprise can not easily collapse if they receive the necessary support and approval from the community they serve. Enterprises have been heavily using PR techniques to improve their relations with both internal and external environments, their clients, to create a good image acceptable by the community, in following changes in their environment and in getting necessary community support. In this study, opinions of hospital managers, working for different hospitals belong to different institutions (Ministry of Health, Universities, SSK and Private), on PR practices of their hospital are compared and differences are analyzed. The data is collected from 149 hospital managers by using a questionnaire form. The majority of hospital managers (%65) stated that there is no effort for understanding the environment and the needs of the society, and (%71) of the managers also noted that the hospitals are not trying to promote their services to the public.

HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2004, Volume: 22 Issue: 2, 175 - 200, 31.12.2004

Abstract

Son yıllarda çeşitli nedenlerle hastaneler kaynak sıkıntısı çekmekte ve bunun sonucunda çevresel değişimlere ayak uydurmakta güçlük çekmektedir. Hastanelerin bu sorunu aşmasında yardımcı olacak yöntemlerden birisi de halkla ilişkilerdir. Çünkü toplumun beğeni ve desteğini kazanmış bir işletme kolay kolay yıkılamaz. İşletmeler gerek iç, gerekse dış çevreyle ve müşterileri ile olan ilişkilerini güçlendirmede, toplumda iyi bir imaj yaratmada ve müşteri bağımlılığını sağlamada, çevresel değişikliklerin izlenmesi ve çevre desteğinin sağlanmasında halkla ilişkiler tekniklerini yoğun olarak kullanmaktadırlar. Bu çalışmada Türkiye’de değişik kurumlara ait (Sağlık Bakanlığı, Üniversite, SSK ve Özel) hastanelerde halkla ilişkiler uygulamalarına ilişkin olarak hastane yöneticilerinin görüşleri belirlenmiş ve karşılaştırılmıştır. Araştırma ile, 149 hastane yöneticisinden elde edilen anket sonuçlarına dayalı olarak, hastanelerdeki halkla ilişkiler uygulamaları yöneticilerin algılamalarına dayalı olarak analiz edilmektedir. Hastane yöneticilerinin çok önemli bir kısmı (%65) çalıştıkları hastanelerde toplumu ve ihtiyaçlarını tanımaya yönelik, (%71’i) ise faaliyetlerini çevreye tanıtmaya yönelik bir çabanın bulunmadığını ifade etmişlerdir.

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Dilaver Tengilimoğlu This is me

Mustafa Kılıç This is me

Publication Date December 31, 2004
Submission Date January 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Volume: 22 Issue: 2

Cite

APA Tengilimoğlu, D., & Kılıç, M. (2004). HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(2), 175-200.
AMA Tengilimoğlu D, Kılıç M. HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. December 2004;22(2):175-200.
Chicago Tengilimoğlu, Dilaver, and Mustafa Kılıç. “HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 22, no. 2 (December 2004): 175-200.
EndNote Tengilimoğlu D, Kılıç M (December 1, 2004) HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 22 2 175–200.
IEEE D. Tengilimoğlu and M. Kılıç, “HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 2, pp. 175–200, 2004.
ISNAD Tengilimoğlu, Dilaver - Kılıç, Mustafa. “HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 22/2 (December 2004), 175-200.
JAMA Tengilimoğlu D, Kılıç M. HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2004;22:175–200.
MLA Tengilimoğlu, Dilaver and Mustafa Kılıç. “HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 2, 2004, pp. 175-00.
Vancouver Tengilimoğlu D, Kılıç M. HASTANELERDE HALKLA İLİŞKİLER: SAĞLIK BAKANLIĞI, ÜNİVERSİTE, SSK VE ÖZEL HASTANE YÖNETİCİLERİNİN HALKLA İLİŞKİLER UYGULAMALARINA YÖNELİK AMPİRİK BİR ARAŞTIRMA. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2004;22(2):175-200.

Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.


Privacy Statement

Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.