COVID-19 pandemisi 2020 yılı itibarıyla dünya genelinde hızla yayılmış ve küresel ekonomi üzerinde ciddi etkiler bırakmıştır. Ülke ekonomilerinde önemli bir yeri olan sigortacılık sektörü de küresel ölçekte bu durumdan etkilenmiştir. Çalışmada, sağlık branşında hizmet veren sigorta şirketlerinin 2017-2023 döneminde sergilediği performans analiz edilmiş, COVID-19 ekseninde 2020 yılında sağlık branşı özelinde performans sıralamalarında beklenmedik bir farklılaşmanın olup olmadığına bakılmıştır. Belirlenen değişkenlerin ağırlık skorları tespit edildikten sonra Bayes yaklaşımıyla optimal ağırlık skorları belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre pandemi ve yaşanan gelişmelerle birlikte sigorta şirketlerinin performanslarının yükselmesinde Teknik Karlılık Oranı, Brüt Prim ve Poliçe Sayısı değişkenlerinin daha etkili olduğu belirlenmiştir. Pandemiyle birlikte değişen istek ve ihtiyaçlar doğrultusunda çalışan memnuniyeti poliçe fiyatı, müşteri sadakati gibi unsurları önceliklendirerek bir strateji oluşturmanın şirket performansını olumlu yönde etkileyeceği düşünülmektedir. Sıralama sonuçlarında ise istikrarsız bir seyir izlendiği ancak 2020 yılı özelinde SF1, SF11 ve SF17 dışında ciddi bir farklılaşmanın yaşanmadığı görülmüştür.
The COVID-19 pandemic has spread rapidly around the world since 2020 and has had critical effects on the global economy. The insurance sector, which has an essential place in the economies of countries, has also been affected by this situation on a global scale. In the study, the performance of health insurance companies in the 2017-2023 period was analysed, and it was examined whether there was an unexpected differentiation in the performance rankings for the health branch in 2020 on the COVID-19 axis. After determining the weight scores of the selected variables, the optimal weight scores were determined using the Bayesian approach. According to the obtained results, with the pandemic and subsequent developments, the Technical Profitability Ratio, Gross Premium, and Number of Policies variables have been identified as more influential in enhancing the performance of insurance companies. It is believed that formulating a strategy that prioritizes factors such as employee satisfaction, policy pricing, and customer loyalty in line with the changing demands and needs brought about by the pandemic would positively impact company performance. It was observed that there was an unsteady course in the ranking results, but there was no serious differentiation except for SF1, SF11, and SF17 in 2020.
Performance Analysis Health Insurance Covid-19 Pandemic Multi-Criteria Decision Making (MCDM).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Insurance Economy, Financial Institutions, Risk Management and Insurance |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 26, 2025 |
Submission Date | October 13, 2024 |
Acceptance Date | March 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 43 Issue: 3 |
Manuscripts must conform to the requirements indicated on the last page of the Journal - Guide for Authors- and in the web page.
Privacy Statement
Names and e-mail addresses in this Journal Web page will only be used for the specified purposes of the Journal; they will not be opened for any other purpose or use by any other person.