Objective: With the decision taken by the Ministry of National Education within the scope of combating the COVID-19 virus in our country, face-to-face education was suspended as of March 16, 2020, and it was decided to continue face-to-face education on June 1, 2020, depending on the course of the pandemic. In this study, it was aimed to determine the perception of the pandemic of the children who attended full-time preschool education face-to-face during the pandemic period.
Materials and Methods: Within the scope of the study, one instrumental case study design, one of the qualitative research methods, was preferred for the pandemic perception of children.. Interview forms and pictures of children were used as data collection tools.
Results: The findings were examined under the headings of change and reaction experienced by children regarding the pandemic process. When the themes related to the change title were examined, various themes such as the mask brought by the pandemic, the distance, the increasing need for hygiene, as well as not bringing toys to school and not doing activities, which affect the lives of children, were obtained. In the response title, the themes of fear, curiosity, sadness and surprise emerged.
Conclusion: The pandemic has deeply affected the daily life of children as well as adults. It can be said that children attending pre-school institutions need psychosocial support in the context of the changes they experience and their reactions.
Amaç: Ülkemizde COVID-19 virüsü ile mücadele kapsamında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından alınan karar ile 16 Mart 2020 tarihinden itibaren okulların yüz yüze eğitimine ara verilmiş ve 1 Haziran 2020 tarihinde, pandeminin seyrine bağlı olarak yüz yüze eğitime devam etme kararı alınmıştır. Bu çalışmada, pandemi döneminde tam zamanlı olarak okul öncesi eğitime yüz yüze devam eden çocukların pandemi algısını belirlemek amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışma kapsamında çocukların pandemi algısına yönelik olarak nitel araştırma yöntemlerinden tek araçsal durum çalışması deseni tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak görüşme formları ve çocuk resimleri kullanılmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgular pandemi sürecine dair çocukların yaşadıkları değişim ve tepki başlıkları altında incelenmiştir. Değişim başlığına yönelik temalar incelendiğinde pandeminin getirdiği maske, mesafe, artan hijyen gereksinimin yanı sıra çocukların yaşamını etkileyen okula oyuncak getirmeme, etkinliklerin yapılmaması gibi çeşitli temalar elde edilmiştir. Tepki başlığında ise korku, merak, üzüntü, şaşkınlık temaları ortaya çıkmıştır.
Sonuç: Pandemi yetişkinlerde olduğu gibi çocukların da günlük yaşamını derinden etkilemiştir. Okul öncesi kuruma devam eden çocukların yaşadıkları değişim ve verdikleri tepkiler bağlamında psikososyal desteğe ihtiyaç duydukları söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Submission Date | October 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |