Objectives: This study aims to examine the relationship between secondary school students' empathic disposition levels, their attitudes towards children with special needs and peer bullying.
Materials and Methods: The sample of the research consists of 92 secondary school students who continue their education in Hakkari in the 2022-2023 academic year. KA-SI Empathic Tendency Scale for Children and Adolescents, Chedoke-Mcmaster Attitudes towards Children with Disabilities Scale and Peer Bullying Scale Adolescent Form were used as measurement tools in the study. Spearman correlation analysis, t-test and ANOVA were used in the analysis of the data.
Results: A significant positive correlation was found between students' empathic tendencies and their attitudes towards children with special needs (r:0.276; p<0.05). There was no relationship between students' empathic tendencies and exposure to peer bullying (r:0.037; p>0.05), and between their attitudes towards children with special needs and exposure to peer bullying (r:0.954; p>0.05).
Conclusion: It was determined that secondary school students with high empathy skills had better attitudes towards children with special needs than students with low empathy skills. Therefore, in order to improve the attitudes of secondary school students towards children with special needs, it is very important to educate children on empathy and empathic tendency, especially from the pre-school period, in order to gain this skill in this context in their future lives.
Empathic tendency attitude middle school students peer bullying. children with special needs
Amaç: Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin empatik eğilim düzeyleri, özel gereksinimli çocuklara yönelik tutumları ve akran zorbalığı arasındaki ilişkinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini 2022 – 2023 eğitim öğretim yılında Hakkari’de öğrenimini sürdüren 92 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak KA-Sİ Çocuk ve Ergenler için Empatik Eğilim Ölçeği, Chedoke-Mcmaster Engelli Çocuklara Yönelik Tutumlar Ölçeği ve Akran Zorbalığı Belirleme Ölçeği Ergen Formu kullanıldı. Verilerin analizinde Spearman korelasyon analizi, t-testi ve ANOVA kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin empatik eğilimleri ile özel gereksinimli çocuklara yönelik tutumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki vardı (r:0.276; p<0.05). Öğrencilerin empatik eğilimleri ile akran zorbalığına maruz kalma arasında (r:0.037; p>0.05) ve özel gereksinimli çocuklara yönelik tutumları ile akran zorbalığına maruz kalma arasında (r:0.954; p>0.05) bir ilişki yoktu.
Sonuç: Empati becerisi yüksek olan ortaokul öğrencilerinin, empati becerisi düşük olan öğrencilere göre özel gereksinimli çocuklara karşı tutumunun daha iyi olduğu tespit edildi. Dolayısıyla bu yönüyle ortaokul öğrencilerini özel gereksinimli çocuklara yönelik tutumlarını iyileştirilebilmesi için özellikle okul öncesi dönemden itibaren çocuklara empati ve empatik eğilim konusunda eğitim verilmesi ilerleyen dönemdeki yaşantılarında bu beceriyi kazanmaları açısından oldukça önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Occupational Therapy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | June 12, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |