Objectives: One of the areas where technological innovations show themselves in our lives is education. With the developments experienced, it's inevitable to include new technologies in education in higher education. It's important to integrate Web 2.0 tools into education. One of the most important factors affecting the role of this tools in education is the preferences of academics. The purpose of this research is to analyze the use of Web 2.0 by the academicians involved in Physiotherapy and Rehabilitation education in our country.
Materials and Methods: An evaluation form was created by the researchers. Academicians of the Physiotherapy and Rehabilitation Department in Turkey were asked to answer the demographic information and the evaluation form prepared by the researchers. The answers of the academicians were recorded via 'Google Forms'.
Results: The research was completed with 130 academicians, including research assistants (32%), lecturer (20%), assistant professor-Ph.D. (23%), associate professor (12%) and professor (11%). While the most preferred Web 2.0 tool was 'Zoom' (96.25%), the least preferred tool (5.4%) was 'Genially'. It was found that the majority of the academicians didn't prefer Padlet (83%), Mindmeister (92%), edX (88%) and Camtasia (87%).
Conclusion: In general, the use of collaborative workspace, content development, data collection, interactive question tools, educational platform and social media tools in education by academics was low. It was seen that 'Youtube', 'Google Forms' and 'Zoom' applications were frequently preferred. The results of this study show that the use of Web 2.0 tool by academicians in Physiotherapy education should be improved.
Amaç: Teknolojik yeniliklerin hayatımızda kendini gösterdiği alanlardan biri de eğitimdir. Yaşanan gelişimlerle birlikte yükseköğretimde yeni teknolojilerin geleneksel öğretime dahil edilmesi kaçınılmazdır. Bu noktada Web 2.0 araçlarının eğitime entegre edilmesi ve sıklıkla kullanılması önemlidir. Web 2.0 araçlarının eğitimdeki rolünü etkileyen en önemli unsurlardan biri akademisyenlerin tercihleridir. Bu araştırmanın amacı ülkemizde Fizyoterapi ve Rehabilitasyon eğitiminde görev alan akademisyenlerin Web 2.0 kullanımını analiz etmek ve göstermektir.
Gereç ve Yöntem: Literatürde yer alan Web 2.0 araçlarını içeren bir değerlendirme formu araştırmacılar tarafından oluşturuldu. Türkiye’de Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü’nde aktif olarak eğitim veren akademisyenlerden demografik bilgi formu ile araştırmacılar tarafından hazırlanan değerlendirme formunu cevaplamaları istendi. Akademisyenlerin cevapları ‘Google Forms’ üzerinden kaydedildi.
Bulgular: Çalışma, araştırma görevlisi (%32), öğretim görevlisi (%20), doktor öğretim üyesi-doktor (%23), doçent (%12) ve profesör (%11) olmak üzere toplamda 130 akademisyenin katılımıyla tamamlandı. Akademisyenler tarafından en çok tercih edilen Web 2.0 aracı ‘Zoom’(%96,25) olurken en az tercih edilen araç (%5,4) ile ‘Genially’ olarak belirlendi. Akademisyenlerin büyük çoğunluğunun Padlet (%83), Mindmeister (%92), edX (%88) ve Camtasia (%87) araçlarını hiç tercih etmediği bulundu.
Sonuç: Genel olarak ortak çalışma alanı oluşturma, içerik geliştirme, veri toplama, interaktif soru araçları, eğitim platformu ve sosyal medya araçlarının akademisyenler tarafından eğitimde kullanılma oranları düşüktü. ‘Youtube’, ‘Google Forms’ ve ‘Zoom’ uygulamalarının ise sıklıkla tercih edildiği görüldü. Bu çalışmanın sonuçları Fizyoterapi ve Rehabilitasyon eğitiminde akademisyenlerin Web 2.0 aracı kullanımlarının geliştirilmesi gerektiğini göstermektedir.
Yazarlar, çalışmaya katkı sağlayan Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında eğitim veren tüm akademisyenlere teşekkür eder.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physiotherapy, Rehabilitation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 23, 2024 |
Publication Date | August 2, 2024 |
Submission Date | August 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |