Background: Our study aimed to examine the frequency of intestinal parasites and the factors associated with the presence of parasites in kindergarten students in Sanliurfa Eyyübiye district.
Materials and Methods: The population of the research was calculated as 372, with a 5% error and 0.5 probability, using the Raosoft sample calculation formula (http://www.raosoft.com/samplesize.html). Stool and cellophane tape samples taken from 372 kindergarten students randomly selected from 11637 students attending kindergartens in Eyyübiye district were examined. Survey forms prepared to determi-ne the factors associated with parasites were evaluated. Stool samples were first examined macroscopi-cally, and then, after applying the formaldehyde-ethyl acetate precipitation method, protozoan cysts and helminth eggs were examined under the microscope with preparations prepared with physiological saline and Lugol. Cellophane tapes were examined under microscope for the detection of Enterobius vermicularis and Taenia saginata. Statistical data analysis was performed using SPSS version 17, and chi-squared (χ2 ) tests. p-value < 0.05 was considered statistically significant.
Results: The presence of parasites was detected in 277 of the 372 samples studied. Ascaris lumbricoides was detected in 23.3% of the stool samples, Taenia saginata in 19.3%, Giardia intestinalis in 47%, Hy-menolepis nana in 13.7%, and Trichuris trichiura in 1.8%. Enterobius vermicularis was detected in 23.3% of the collected cellophane tape samples. As a result of the analysis of the factors associated with the presence of parasites, it was determined that the factors that increase the risk of intestinal parasites are the low education level of the parents, low income level, high number of family members, nutrition and hygiene habits, and nail biting habits.
Conclusions: Informing students and families about the transmission of parasites, ensuring sanitation both in the school environment and at home can reduce parasite transmission. Especially in risky areas where disadvantaged groups are located, it is thought that organizing training for both families and child-ren on protection against parasites, raising children's awareness about hygiene and performing parasite screening are among the practices that can reduce the density of parasites.
Amaç: Çalışmada, Şanlıurfa Eyyübiye ilçesinde bulunan anaokulu öğrencilerinde bağırsak parazitlerinin görülme sıklığı ve parazit varlığı ile ilişkili etmenlerin incelenmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve metod: Araştırmanın evreni, Raosoft örneklem hesaplama formülü kullanılarak %5 hata ve 0.5 olasılıkla araştırmada örneklem büyüklüğü 372 olarak hesaplanmıştır (http://www.raosoft.com/samplesize.html). Eyyübiye ilçesi anaokullarına devam eden 11637 öğrenciden random olarak seçilen 372 anaokulu öğrencisinden alınan gaita ve selofan bant örnekleri incelenmiştir. Parazitlerle ilişki etmenlerin belirlenebilmesi için hazırlanan anket formları değerlendirilmiştir. Dışkı örnekleri öncelikle makroskobik olarak incelenmiş olup daha sonra serum fizyolojik ve lugol ile hazırlanan dışkı preparatlarında, ışık mikroskobunda protozoon trofozoit, kistleri ve helmint yumurtaları incelenmiş-tir. Ayrıca örnekler formaldehit - etil asetat çöktürme yöntemi uygulandıktan sonra serum fizyolojik ve lugol ile hazırlanan preparatlarla mikroskopta incelenmiştir. Selofan bantlar Enterobius vermicularis ve Taenia saginata tespiti açısından mikroskopta incelenmiştir. İstatistiksel analiz için SPSS version 17 ve chi-squared testi kullanılmıştır. p< 0.05 istatistiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir.
Bulgular: Çalışılan 372 örnekten 277’sinde parazit varlığı saptanmıştır. Alınan gaita örneklerinin %23.3’ünde Ascaris lumbricoides, %19.3’ünde Taenia saginata, %47’sinde Giardia intestinalis, %13.7’sinde Hymenolepis nana, %1.8’inde Trichuris trichiura saptanmıştır. Toplanan selofan bant örnek-lerinin %23.3’ünde Enterobius vermicularis tespit edilmiştir. Parazit varlığı ile ilişkili etmenlerin analizi sonucunda bağırsak paraziti görülme riskini artıran faktörler arasında, anne-baba eğitim durumlarının düşük oluşu, gelir düzeyinin düşük olması, ailedeki birey sayısının fazlalığı, beslenme ve hijyen alışkanlık-ları ve tırnak yeme alışkanlığı olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin ve ailelerin parazitlerin bulaş yolları hakkında bilgilendirilmesi, hem okul ortamında hem de evde sanitasyonun sağlanması parazit bulaşını azaltabilir. Özellikle dezavantajlı grupların bulundu-ğu riskli bölgelerde, parazitlerden korunma konusunda hem ailelere hem de çocuklara eğitimler düzen-lenmesinin, çocukların hijyen konusunda bilinçlendirilmelerinin sağlanmasının ve parazit taramaları yapılmasının, parazit yoğunluğunu azaltabilecek uygulamalardan olduğu düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Microbiology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | June 10, 2025 |
Publication Date | June 27, 2025 |
Submission Date | February 7, 2025 |
Acceptance Date | April 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 2 |