Amaç: Bu çalışma, lise öğrencilerinde riskli madde kullanma durumunun belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metod: Bu çalışma tanımlayıcı olarak Şubat-Mayıs 2015 tarihleri arasında
yapılmıştır.Araştırmanın örneklemini ilçede farklı liselerde öğrenim gören, veri toplama günü okulda
bulunan, veri toplanmasına izin verilen okullardaki 462 öğrenci oluşturmaktadır.
Bulgular: Öğrencilerin %13.4'ü sigara içtiğini, %21.9'u arkadaşları ve çevresinde madde kullanıcısı
olduğunu belirtmiştir.Öğrencilerinin madde kullanma oranı %13 olarak tespit edilmiştir. Kullananların
%7.6'sının alkol, %2.2'sinin esrar, %3.2'sinin herhangi bir madde kullandığı saptanmıştır. CRAFFT
anketinden öğrencilerin %4.3'ü 2 ve üstü puan almış, tehlikeli ve zarar verici boyutta madde kullandıkları
saptanmıştır.
Sonuç: Madde kullanımının önlenmesine yönelik programların uygulanması, ülke düzeyinde önleme
politikalarının geliştirilmesi, ailelerin ve adolesanların bilgilendirilmesine yönelik çalışmaların yapılması
önerilmektedir.
Background: This study was conducted in an attempt to determine the state of using risky substances in high
school students.
Materials and Methods: This descriptive study was conducted between February-May 2015. The study
sample, on the other hand, consisted of 462 students that were receiving education at different high schools in
the district and were present at school which were allowed to collect data on the day of the data collection.
Results: 13.4% of students stated that they smoked and 21.9% had addicts in their environment. The rate ofusing a substance was determined as 13% for students (7.6% alcohol, 2.2% weed and 3.2% any substance).
4.3% of students obtained 2 and higher scores from the CRAFFT survey and they were observed to be using
substances in a hazardous way.
Conclusion: As a result of this study, high school students were observed to have high rates of using
substances. It is suggested to apply programs aimed at the prevention of substance usage, develop national
prevention policies and conduct studies for informing families and adolescents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 28, 2016 |
Submission Date | August 20, 2015 |
Acceptance Date | November 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 Issue: 1 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty