Background: Social anxiety disorder (SAD) presents with different symptoms and clinical appearances due to individual differences. The explanations provided by categorical models for these differences may be limited. Some individuals diagnosed with SAD may exhibit higher anxiety in performance situa-tions, while others may exhibit higher anxiety in social situations. Our aim in this study is to evaluate the difference in symptom size in terms of clinical features and cognitive behavioural therapy (CBT) treatment effectiveness.
Materials and Methods: The records of 23 adolescents aged 12-18 who received CBT in addition to SSRI treatment for SAD between March 2022 and June 2023 were retrospectively reviewed and in-cluded in the study. Based on the information obtained from the participants' records, they were divided into two groups as generalized type (GT) and restrictive type (RT) according to their Liebowitz Social Anxiety Scale (LSAS) scores. The Children’s Depression Inventory (CDI), Children’s Anxiety Disor-ders Screening Scale (CADSS), Capa Child and Adolescent Social Phobia Scale (CASPS), and LSAS subscale scores were compared before and after CBT.
Results: When the RT (n=10) and GT (n=13) pre-treatment scale scores were compared, the CDI, CADSS, CAPSS and LSAS scores of the adolescents in the GT group were statistically significantly higher. When the LSAS subscales and CADSS scores of both groups were compared after CBT treatment, the scale scores were found to be higher in the GT group.
Conclusions: This study suggests that the effectiveness of CBT may be reduced when categorical diagno-sis is made according to symptoms in SAD, especially in cases accompanied by depressive symptoms and other anxiety disorders.
Amaç: Sosyal anksiyete bozukluğu (SAB), bireysel farklılıklar nedeniyle farklı semptomlar ve klinik görü-nümlerle ortaya çıkabilir. Bu farklılıkları açıklamada kategorik modellerin sunduğu açıklamalar sınırlı kalabilir. SAB tanısı alan bireylerden bazıları performans durumlarında, bazıları ise sosyal durumlarda daha yüksek anksiyete gösterebilir. Bu çalışmadaki amacımız, klinik özellikler ve bilişsel davranışçı terapi (BDT) tedavi etkinliği açısından semptom büyüklüğündeki farklılıkları değerlendirmektir.
Materyal ve Metod: Mart 2022 ve Haziran 2023 tarihleri arasında SAB tanısıyla SSRI tedavisine ek olarak BDT alan 12-18 yaş arasındaki 23 ergenin dosyası retrospektif olarak taranarak çalışmaya dahil edilmiştir. Katılımcıların dosyalarından elde edilen bilgiler ile Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği (LSAS) puanlarına göre genelleşmiş tip (GT) ve kısıtlı tip (KT) olarak iki gruba ayrılmış ve Çocuklar için Depresyon Ölçeği (CDI), Çocuklar için Anksiyete Bozuklukları Tarama Ölçeği (CADSS), Çapa Çocuk ve Ergen Sosyal Fobi Ölçeği (CASPS) ile LSAS alt ölçek puanları BDT öncesi ve sonrası karşılaştırılmıştır.
Bulgular: BDT öncesinde GT (n=13) ve KT (n=10) gruplarının ölçek puanları karşılaştırıldığında, GT gru-bundaki ergenlerin CDI, CADSS, CASPS ve LSAS puanları istatistiksel olarak anlamlı derecede daha yük-sek bulunmuştur. BDT sonrası LSAS alt ölçekleri ve CADSS puanları karşılaştırıldığında ise her iki grupta da ölçek puanlarının GT grubunda daha yüksek olduğu görülmüştür.
Sonuç: Bu çalışma, SAB semptomlarına göre kategorik tanı yapıldığında, özellikle depresif semptomlar ve diğer anksiyete bozuklukları eşlik eden vakalarda BDT etkinliğinin azalabileceğini düşündürmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Child and Adolescent Psychiatry |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 11, 2025 |
Publication Date | March 26, 2025 |
Submission Date | November 25, 2024 |
Acceptance Date | January 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 1 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty