The demand for meat is constantly rising due to the increasing world population. Factors such as insufficient resources, ethical concerns, and animal welfare encourage the new studies to discover alternative meat sources. One of these alternatives is in vitro meat (IVM), which is produced in a laboratory condition. Since IVM is a fairly new and unknown alternative, studies are needed to find out consumers' perceptions and parameters that affect their perception. In this context, our current research was established to investigate general attitudes towards IVM and to examine whether some predictive factors have an impact on consumers' attitudes. The study was established using 80 male and 81 female students attending Atatürk University Erzurum Vocational School. All questions asked to the participants are presented on a 1 ± 5 likert type scale. If the participants stated that they would not try IVM, other follow-up questions were not submitted. Then, all participants were given a versatile option, which investigated under what conditions they would not want to try IVM. Statistical analysis shows that students are somehow willing to consume IVM. On the other hand, it has been determined that taste/appearance is the primary obstacle in terms of IVM consumption. At the same time, it has been determined that gender and meat type are the most important variables in attitude towards IVM. However, all the results show that there is a deep confusion about the perception of IVM. Although the study is small-scale, it has revealed that it is an important step in measuring the perceptions of IVM and the need for further research on the subject of IVM.
Artan dünya nüfusu nedeniyle ete olan talep günümüzde sürekli olarak artmaktadır. Mevcut kaynakların yetersiz oluşu, etik kaygılar, hayvan refahı gibi faktörler alternatif et kaynaklarının keşfi konusunda yeni çalışmalar yapmaya teşvik etmektedir. Bu alternatiflerden biri de temelde bir laboratuar ortamında üretilen in vitro ettir (IVE). IVE oldukça yeni ve bilinmeyen bir alternatif olduğundan, tüketicilerin ürüne karşı algılarının ve algılarını etkileyen parametrelerin ortaya konulmasıyla ilgili çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda, mevcut araştırmamız, IVE’ye karşı genel tutumları araştırmak ve tüketicilerin tutumları üzerinde bazı öngörücü faktörlerin bir etkisi olup olmadığını incelemek için kurulmuştur. Çalışma Atatürk Üniversitesi Erzurum Meslek Yüksekokulunda okuyan 80 erkek ve 81 kadın öğrenci katılımcı kullanılarak kurulmuştur. Katılımcılara sorulan tüm sorular 1 ± 5 likert tipi ölçekte sunulmuştur. Katılımcılar IVE'yi denemeyeceklerini belirttiyse, diğer takip soruları sunulmamıştır. Daha sonra tüm katılımcılara, hangi koşullarda IVE'yi denemek istemeyeceklerini araştıran çok yönlü bir seçenek verilmiştir. İstatistiksel analizler, öğrencilerin bir şekilde IVE tüketmeye istekli olduklarını göstermektedir. Diğer taraftan IVE tüketimi konusunda tat/görünüşün öncelikli engel olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, cinsiyet ve et türünün, IVE’ye yönelik tutumda en önemli değişkenler olduğu tespit edilmiştir. Ancak elde edilen tüm sonuçlar IVE algısı konusunda derin bir karmaşının olduğunu göstermektedir. Çalışma küçük ölçekli olsa da, IVE’ye yönelik algıların ölçülmesinde önemli bir adım olduğu ve IVE konusu hakkında daha fazla araştırmanın gerekliliğini ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Veterinary Surgery |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 23, 2020 |
Submission Date | April 9, 2020 |
Acceptance Date | November 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 2 |