Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE A1 ÖNCESİ DÜZEYDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yıl 2025, Sayı: 9, 39 - 56, 28.02.2025

Öz

A1 öncesi düzey, yabancı dil öğretiminin temel çerçevesini oluşturan Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni’nin (D-AOBM) tamamlayıcı cildinde kendine yer bulmuştur. A1 düzeyinin altındaki ve dil öğrenimine yeni başlamış öğrenicileri işaret eden A1 öncesi düzeyin hedef kitlesini, temelde çocuklar ve göçmenler oluşturmaktadır. A1 düzeyi yeterliklerin dil öğrenimine yeni başlayanlar için yüksek görülmesi bu düzeyin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Duyulan ihtiyaçtan ötürü yabancı dil olarak Türkçe (YADOT) öğretiminde A1 öncesi düzeye yönelik çalışmalar yapılmaya başlanmıştır. Giriş düzeyi için kitaplar ve bir başvuru rehberi mevcuttur ancak ölçme değerlendirme açısından yeterli kaynak olmadığı görülmüştür. Bu çalışmada A1 öncesi düzeyde ölçme değerlendirme yapmak amacıyla hazırlanmış olan sınavlardan ikisi olan Cambridge English: Young Learners Pre A1 Starters ve Yabancı Dil Olarak Türkçe İlk Kazanımlar İçin Başvuru Rehberi A1 Öncesi ele alınmıştır. Sınavların düzeye uygunluklarını ve karşılaştırmalı olarak genel özelliklerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bunun sonucunda Cambridge English: PreA1 Starters sınavlarının çocuklara yönelik hazırlandığı, öğrenicilerin dil düzeylerinin ve bilişsel yeterliklerinin göz önünde bulundurulduğu, sabit bir şablona sahip olduğu, değerlendirmenin nasıl yapılacağı konusunda bilgilendirme yapıldığı, okuma ve yazma becerisinin birlikte ele alındığı, hedef düzeye uygun olarak görsellerden yeterince faydalanıldığı, görevlerin ve soru türlerinin yeterlikler ile aynı doğrultuda olduğu tespit edilmiştir. Yabancı Dil Olarak Türkçe İlk Kazanımlar İçin Başvuru Rehberi A1 Öncesi içerisindeki sınavın ise yetişkin göçmenlere yönelik olarak hazırlandığı, ileri düzeyler için uygun dilbilgisi yapılarına yer verdiği, her beceri için farklı görev türlerinin belirlendiği ancak dinleme becerisinin diğer beceriler içerisinde yer aldığı, sınava yönelik olarak ayrıca belirlenmiş kazanımlar, soru sayıları ve sınav süresi gibi konularda esnek bir yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alexiou, T. ve Milton, J. (2020). Pic-Lex: A new Tool of Measuring Receptive Vocabulary for Very Young Learners. W. Zoghbor ve T. Alexiou (Eds.), Advancing ELT Education içinde (ss. 103-113). Dubai, UAE: Zayed University Publications.
  • Alexiou, T. ve Stathopoulou, M. (2021). The Pre-A1 level in the Companion Volume of the Common European Framework of Reference for Languages. Research Papers in Language Teaching and Learning, 11(1), 11-29. Cambridge Assessment English. (2021). Cambridge English Qualifications: Pre A1 Starters, A1 Movers and A2 Flyers Handbook for Teachers.
  • D-AOBM. (2021). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme (Tamamlayıcı Cilt). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Duc, V. H., My, H. N. T., Miyazaki, Y. ve Tani, S. (2020). A Pilot Study to Infer CEFR Can-Do Statements based on a Japanese Document Classification Method Including the Pre-A1 Level. 9th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI) içinde (ss. 294-297). Doi: https://doi.org/10.1109/IIAI-AAI50415.2020.00065
  • Field, J. (2018). The Cognitive Validity of Tests of Listening and Speaking Designed for Young Learners. Papp, S. ve Rixon, S. (Eds.), Examining Young Learners: Research and Practice in Assessing the English of School-age Learners içinde (ss. 128-200). Cambridge: UCLES/Cambridge University Press.
  • Gündüz, F. (2021). İlk Adım Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Yetişkinler İçin Türkçe-Arapça Çift Alfabeli İlk Okuma-Yazma Kitabı’nın İncelemesi. Asya Studies-Academic Social Studies/Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(17), 289-298.
  • Huyng, M. N. T., Miyazaki, Y. ve Tani, S. (2018). Inferring CEFR Reading Comprehension Index Based on Japanese Document Classification Method Including Pre-A1 Level. JSİSE Research, 33(2), 64-69.
  • McElwee, S., Devine, A. ve Saville, N. (2019). Introducing CEFR Pre-A1 Descriptors for Language Instruction and Assessment: Consequences, Opportunities and Responsibilities. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 30(2), 215-232.
  • Meadows, S. (2006). The Child as Thinker: The Development and Acquisition of Cognition in Childhood (2. bs.). London: Routledge.
  • Mills, C. M. ve Keil, F. C. (2004). Knowing the Limits of One’s Understanding: The Development of an Awareness of an Illusion of Explanatory Depth. Journal of Experimental Child Psychology, 87, 1-32.
  • Pеtrоvić, L. P. ve Damnjanović, I. (2015). Performance-based and Authentic Assessment for Cambridge YLE Starters Exam. 4th International Conference Teaching English to Young Learners: Assessment and Learning (5-6 June 2015) Serbia, 1-14.
  • Polat, Y., Köse, D., Peçenek, D. ve Durmuş, O. A. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe İlk Kazanımlar İçin Başvuru Rehberi A1 Öncesi. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Rixon, S. ve Papp, S. (2018). The Educational Contexts of the Teaching of English to Young Learners and the Roles of Assessment. Papp, S. ve Rixon, S. (Ed.), Examining Young Learners: Research and Practice in Assessing the English of School-age Learner içinde (ss. 18-69). Cambridge: UCLES/Cambridge University Press.
  • Rutson-Griffiths, Y. (2018). Creation of Pre-A1 Level Self-access Materials for University Students Using CEFR-J. Hiroşima Bunkyo Kadın Üniversitesi Dergisi (広島文教女子大学紀要), 53, 85-97.
  • Shaw, S. D. ve Weir, C. (2007). Examining Writing: Research and Practice in Assessing Second Language Writing. Cambridge: UCLES/Cambridge University Press.
  • Tono, Y. ve Negishi, M. (2012). The CEFR-J: Adapting the CEFR for English Language Teaching in Japan. Framework & Language Portfolio (FLP) SIG Newsletter, 8 5-12.
  • TYDÖP. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretim Programı. İstanbul: TMV Yayınları.

Measurement and Evaluation at Pre-A1 Level in The Teaching Turkish as a Foreign Language

Yıl 2025, Sayı: 9, 39 - 56, 28.02.2025

Öz

The pre-A1 level is included in the complementary volume of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), which is the basic framework for foreign language teaching. Children and immigrants are the main target groups of the pre-A1 level, which refers to learners below the A1 level who have just started to learn a language. The fact that the A1 level is considered to be high for beginners has led to the emergence of this level. Studies on the pre-A1 level of teaching Turkish as a foreign language have started due to this need. It has been found that there are not enough resources in terms of assessment and evaluation, although there are books and a reference book for the introductory level. In this study, Cambridge English: Young Learners Pre A1 Starters and the Yabancı Dil Olarak Türkçe İlk Kazanımlar İçin Başvuru Rehberi A1 Öncesi are discussed in this study. These are two exams designed for assessment and evaluation at the pre-A1 level. The aim was to show the suitability of the exams for this level and to compare the general characteristics of the exams. As a result, it was found that the Cambridge English: Pre A1 Starters exams were designed for children, taking into account the language level and cognitive abilities of the learners, following a fixed template, providing information on how to conduct the assessment, treating reading and writing skills together, making sufficient use of visuals according to the target level, and matching the tasks and question types to the competences. It was observed that the exam in Yabancı Dil Olarak Türkçe İlk Kazanımlar İçin Başvuru Rehberi A1 Öncesi was prepared for adult immigrants, included high-level grammatical structures, set different types of tasks for each skill, but included listening as one of the skills, and had a flexible structure in terms of performance, number of questions, and time.

Kaynakça

  • Alexiou, T. ve Milton, J. (2020). Pic-Lex: A new Tool of Measuring Receptive Vocabulary for Very Young Learners. W. Zoghbor ve T. Alexiou (Eds.), Advancing ELT Education içinde (ss. 103-113). Dubai, UAE: Zayed University Publications.
  • Alexiou, T. ve Stathopoulou, M. (2021). The Pre-A1 level in the Companion Volume of the Common European Framework of Reference for Languages. Research Papers in Language Teaching and Learning, 11(1), 11-29. Cambridge Assessment English. (2021). Cambridge English Qualifications: Pre A1 Starters, A1 Movers and A2 Flyers Handbook for Teachers.
  • D-AOBM. (2021). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni: Öğrenme, Öğretme ve Değerlendirme (Tamamlayıcı Cilt). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Duc, V. H., My, H. N. T., Miyazaki, Y. ve Tani, S. (2020). A Pilot Study to Infer CEFR Can-Do Statements based on a Japanese Document Classification Method Including the Pre-A1 Level. 9th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI) içinde (ss. 294-297). Doi: https://doi.org/10.1109/IIAI-AAI50415.2020.00065
  • Field, J. (2018). The Cognitive Validity of Tests of Listening and Speaking Designed for Young Learners. Papp, S. ve Rixon, S. (Eds.), Examining Young Learners: Research and Practice in Assessing the English of School-age Learners içinde (ss. 128-200). Cambridge: UCLES/Cambridge University Press.
  • Gündüz, F. (2021). İlk Adım Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen Yetişkinler İçin Türkçe-Arapça Çift Alfabeli İlk Okuma-Yazma Kitabı’nın İncelemesi. Asya Studies-Academic Social Studies/Akademik Sosyal Araştırmalar, 5(17), 289-298.
  • Huyng, M. N. T., Miyazaki, Y. ve Tani, S. (2018). Inferring CEFR Reading Comprehension Index Based on Japanese Document Classification Method Including Pre-A1 Level. JSİSE Research, 33(2), 64-69.
  • McElwee, S., Devine, A. ve Saville, N. (2019). Introducing CEFR Pre-A1 Descriptors for Language Instruction and Assessment: Consequences, Opportunities and Responsibilities. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 30(2), 215-232.
  • Meadows, S. (2006). The Child as Thinker: The Development and Acquisition of Cognition in Childhood (2. bs.). London: Routledge.
  • Mills, C. M. ve Keil, F. C. (2004). Knowing the Limits of One’s Understanding: The Development of an Awareness of an Illusion of Explanatory Depth. Journal of Experimental Child Psychology, 87, 1-32.
  • Pеtrоvić, L. P. ve Damnjanović, I. (2015). Performance-based and Authentic Assessment for Cambridge YLE Starters Exam. 4th International Conference Teaching English to Young Learners: Assessment and Learning (5-6 June 2015) Serbia, 1-14.
  • Polat, Y., Köse, D., Peçenek, D. ve Durmuş, O. A. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe İlk Kazanımlar İçin Başvuru Rehberi A1 Öncesi. Ankara: Yunus Emre Enstitüsü Yayınları.
  • Rixon, S. ve Papp, S. (2018). The Educational Contexts of the Teaching of English to Young Learners and the Roles of Assessment. Papp, S. ve Rixon, S. (Ed.), Examining Young Learners: Research and Practice in Assessing the English of School-age Learner içinde (ss. 18-69). Cambridge: UCLES/Cambridge University Press.
  • Rutson-Griffiths, Y. (2018). Creation of Pre-A1 Level Self-access Materials for University Students Using CEFR-J. Hiroşima Bunkyo Kadın Üniversitesi Dergisi (広島文教女子大学紀要), 53, 85-97.
  • Shaw, S. D. ve Weir, C. (2007). Examining Writing: Research and Practice in Assessing Second Language Writing. Cambridge: UCLES/Cambridge University Press.
  • Tono, Y. ve Negishi, M. (2012). The CEFR-J: Adapting the CEFR for English Language Teaching in Japan. Framework & Language Portfolio (FLP) SIG Newsletter, 8 5-12.
  • TYDÖP. (2020). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretim Programı. İstanbul: TMV Yayınları.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İkinci Bir Dil Olarak İngilizce
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nurşen Çağlak 0000-0003-3932-3950

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 27 Ekim 2024
Kabul Tarihi 19 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Çağlak, N. (2025). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE A1 ÖNCESİ DÜZEYDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi(9), 39-56.

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

H.Ü. Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi (HÜYDOTAD)

Tel: +90 312 297 71 82
huydotad@hacettepe.edu.tr