Research Article
BibTex RIS Cite

Antrenörlüğe Yönelik Tutumların Ölçülmesi: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 36 - 47, 21.06.2020

Abstract

Tutumlar birçok alanda insan davranışına yön veren psikoljik yapılardır. Mesleğe yönelik tutumlar; meslek seçimi ile ilgili kararları, mesleki yeterlik algılarını ve meslekteki başarıyı etkileyebilir. Bu doğrultuda antrenörlüğe yönelik tutumların ölçülebilmesi önemlidir. Bu çalışmada amaç; antrenörlüğe yönelik tutumları ölçebilecek psikometrik özellikler taşıyan bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmaya 336 kişi (31.9±7.4 yaş) katılmıştır. Ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizinde madde-toplam puan korelasyonu, KMO ve Bartlett’s Sphericity Testleri, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Ölçeğin bütününün Croanbah’ Alfa güvenirlik katsayısı değeri .921’dir. Ölçeğin toplam varyansın % 61,18’ini açıklayan 18 madde 3 boyutlu bir yapı taşıdığı belirlenmiştir. Ölçeğin DFA uyum indeksi değerleri, ölçeğin genel olarak mükemmel uyum gösteren bir yapıda olduğunu ortaya koymuştur. Sonuç olarak, Antrenörlüğe Yönelik Tutum Ölçeği’nin (AYTÖ) geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ve antrenörlüğe yönelik tutum düzeylerini belirlemek için kullanılabileceği söylenebilir.

References

  • Adams, G. (1984). National Coach. Theory Manuel British Amateur Athletic Board, Publisted, London, 3-35.
  • Anderson, L. W. (1988) "Attitude measurement: At- titudes and their measurement". In Keeves, J. P. (Ed.); Educational research nıethodology, and measurement: An International handbook. New York: Pergamon Press.
  • Aydın, O. (2002). Davranış üzerinde sosyal etkiler. E. Özkalp, (Ed.) Davranış Bilimlerine Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bagozzi, R. P. & Burnkrant, R. E. (1985) "Attitude organization and attitude-behavior relation: A reply to Dillon and Kumar". Journal of Personality and Social Psychology, 49 (1), 47-57. https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.1.47
  • Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In Urdan, T. & Pajares, F. (Eds.). Self-efficacy beliefs of adolescents, Charlotte, NC: IAP. 307-337.
  • Bentler, P. M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Reviewof Psychology, 31, 419-456.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D., & Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83–97. Retrieved May 5, 2020, from http://acikerisim.giresun.edu.tr/xmlui/handle/123456789/255
  • Browne, M.W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing Structural Equation Models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı- İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. 13. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B.M & Campbell. T.L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30, 555–574. https://doi.org/10.1177/0022022199030005001
  • Cohen, L. M., & Manion, L. (1998). Research Methods in Education. New York: Routledge.
  • Çapık, C., Gözüm, S., & Aksayan, S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: Güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 26(3), 199-210. doi: 10.26650/FNJN397481
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk. Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik. SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ercan, İ. & Kan, İ. (2004). Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3),211-16.
  • Ergin, Y. D. (1995). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7,125-148.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., & Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25 (116). Retrieved May 5, 2020, from http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5276/1439
  • Frias, C. M. & Dixon, R. A. (2005). Confirmatory factor structure and measurement in variance of the memory compensation questionare. Psychological Assessment, 17(2), 168-178. https://doi.org/10.1037/1040-3590.17.2.168
  • Holland, J. L. (1997). Making vocational choices (3rd ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  • Karakoç, F.Y. & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40), 39-49.
  • Koçak, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: Bir ölçek geliştirme çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 59-69. Retrieved May 5, 2020, from http://static.dergipark.org.tr/article-download/6b1e/c5c1/130a/imp-JA94CG34BE-0.pdf?
  • Koçak, Ç.V., & Güven, Ö. (2018), Voleybol antrenörü mesleki öz yeterlik ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 162-177 Retrieved May 5, 2020, from http://static.dergipark.org.tr/article-download/2455/890d/a346/5c990c7bd60ba.pdf?
  • Önder Külahoğlu, Ş. (2000). Öğrenci davranışlarını etkileyen psikolojik ve sosyal faktörler. Editör: L. Küçükahmet). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Marsh, H.W., Hau, K.T, Artelt, C., Baumert, J. & Peschar, J. L. (2006). OECD's brief self-report measure of educational psychology's most useful affective constructs: cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311–360. https://doi.org/10.1207/s15327574ijt0604_1
  • Marsh, H.W. & Balla, J. (1989). Goodness of fit in confirmatory factor analysis: The effects of sample size and model parsimony. Quality and Quantity, International Journal of Methodology, 28: 185-217. Retrieved May 5, 2020, from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED306257.pdf
  • Marsh, H.W., Balla, J. R,. & Mcdonald. R. P. (1988). Goodness- of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103(3), 391-410. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.391
  • Polit, D. F. & Beck, C. T. (2006). The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in Nursing & Health, 29(5), 489-497. https://doi.org/10.1002/nur.20147
  • Sarı, İ. & Bulut, Y. (2020). Antrenörlük Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği: Üniversite Öğrencileri İçin Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri, 12(1). doi: 10.5336/sportsci.2019-70579
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2006.
  • Tavşancıl, E., & Keser, H. (2001). İnternete yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34(1), 45-60.
  • Terzi, A. R., & Tezci, E. (2007). The attitudes of the students towards teaching profession at Necatibey Education Faculty. Educational Administration: Theory and Practice, 52(52), 593-614.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Turğut, A., Sural, V., & Kan, A. (2018). Lise öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 96-110. Retrieved May 5, 2020, from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/599164
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay.
  • Yılmaz, V. & Çelik, H. E. (2009). LISREL ile Yapısal Eşitlik Modellemesi – I. Ankara: Pegem Akademi.

Measurement of Attitudes Towards Coaching: A Scale Development Study

Year 2020, Volume: 2 Issue: 1, 36 - 47, 21.06.2020

Abstract

Attitudes are psychological structures that direct human behavior in many areas. Attitudes towards to the profession could affect to the decisions regarding the choice of profession, perceptions of professional efficacy and success in the profession. Therefore it is important to be able to measure attitudes towards coaching. The purpose of this study to develop a measurement tool with psychometric properties that can measure attitudes towards coaching. The participants of the research consisted of 336 people (31.9±7.4 age). In the scale validity and reliability analysis, item total score correlation, KMO and Bartlett’s Sphericity Tests, exploratory and confirmatory factor analyzes were used. Croanbah's Alpha reliability coefficient value of the total scale is .921. It was determined that the scale has a 3-dimensional structure with 18 items explaining 61.18% of the total variance. DFA fit index values of the scale revealed that the scale was generally in perfect fit. As a result, it could be said that the Attitudes Towards Coaching Scale (ATCS) is a valid and reliable measurement tool and can be used to determine the attitudes level of people

References

  • Adams, G. (1984). National Coach. Theory Manuel British Amateur Athletic Board, Publisted, London, 3-35.
  • Anderson, L. W. (1988) "Attitude measurement: At- titudes and their measurement". In Keeves, J. P. (Ed.); Educational research nıethodology, and measurement: An International handbook. New York: Pergamon Press.
  • Aydın, O. (2002). Davranış üzerinde sosyal etkiler. E. Özkalp, (Ed.) Davranış Bilimlerine Giriş. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bagozzi, R. P. & Burnkrant, R. E. (1985) "Attitude organization and attitude-behavior relation: A reply to Dillon and Kumar". Journal of Personality and Social Psychology, 49 (1), 47-57. https://doi.org/10.1037/0022-3514.49.1.47
  • Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In Urdan, T. & Pajares, F. (Eds.). Self-efficacy beliefs of adolescents, Charlotte, NC: IAP. 307-337.
  • Bentler, P. M. (1980). Multivariate analysis with latent variables: Causal modeling. Annual Reviewof Psychology, 31, 419-456.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D., & Yıldırım, K. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83–97. Retrieved May 5, 2020, from http://acikerisim.giresun.edu.tr/xmlui/handle/123456789/255
  • Browne, M.W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing Structural Equation Models. Newbury Park, CA: Sage.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı- İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. 13. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrne, B.M & Campbell. T.L. (1999). Cross-cultural comparisons and the presumption of equivalent measurement and theoretical structure: A look beneath the surface. Journal of Cross-Cultural Psychology, 30, 555–574. https://doi.org/10.1177/0022022199030005001
  • Cohen, L. M., & Manion, L. (1998). Research Methods in Education. New York: Routledge.
  • Çapık, C., Gözüm, S., & Aksayan, S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: Güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 26(3), 199-210. doi: 10.26650/FNJN397481
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk. Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik. SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ercan, İ. & Kan, İ. (2004). Ölçeklerde Güvenirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3),211-16.
  • Ergin, Y. D. (1995). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7,125-148.
  • Erkuş, A., Sanlı, N., Bağlı, M. T., & Güven, K. (2000). Öğretmenliğe ilişkin tutum ölçeği geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 25 (116). Retrieved May 5, 2020, from http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5276/1439
  • Frias, C. M. & Dixon, R. A. (2005). Confirmatory factor structure and measurement in variance of the memory compensation questionare. Psychological Assessment, 17(2), 168-178. https://doi.org/10.1037/1040-3590.17.2.168
  • Holland, J. L. (1997). Making vocational choices (3rd ed.). Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
  • Karakoç, F.Y. & Dönmez, L. (2014). Ölçek geliştirme çalışmalarında temel ilkeler. Tıp Eğitimi Dünyası, 13(40), 39-49.
  • Koçak, F. (2014). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları: Bir ölçek geliştirme çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(1), 59-69. Retrieved May 5, 2020, from http://static.dergipark.org.tr/article-download/6b1e/c5c1/130a/imp-JA94CG34BE-0.pdf?
  • Koçak, Ç.V., & Güven, Ö. (2018), Voleybol antrenörü mesleki öz yeterlik ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 162-177 Retrieved May 5, 2020, from http://static.dergipark.org.tr/article-download/2455/890d/a346/5c990c7bd60ba.pdf?
  • Önder Külahoğlu, Ş. (2000). Öğrenci davranışlarını etkileyen psikolojik ve sosyal faktörler. Editör: L. Küçükahmet). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel yayıncılık.
  • Marsh, H.W., Hau, K.T, Artelt, C., Baumert, J. & Peschar, J. L. (2006). OECD's brief self-report measure of educational psychology's most useful affective constructs: cross-cultural, psychometric comparisons across 25 countries. International Journal of Testing, 6(4), 311–360. https://doi.org/10.1207/s15327574ijt0604_1
  • Marsh, H.W. & Balla, J. (1989). Goodness of fit in confirmatory factor analysis: The effects of sample size and model parsimony. Quality and Quantity, International Journal of Methodology, 28: 185-217. Retrieved May 5, 2020, from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED306257.pdf
  • Marsh, H.W., Balla, J. R,. & Mcdonald. R. P. (1988). Goodness- of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size. Psychological Bulletin, 103(3), 391-410. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.391
  • Polit, D. F. & Beck, C. T. (2006). The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in Nursing & Health, 29(5), 489-497. https://doi.org/10.1002/nur.20147
  • Sarı, İ. & Bulut, Y. (2020). Antrenörlük Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği: Üniversite Öğrencileri İçin Geçerlilik ve Güvenirlilik Çalışması. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri, 12(1). doi: 10.5336/sportsci.2019-70579
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 2006.
  • Tavşancıl, E., & Keser, H. (2001). İnternete yönelik likert tipi bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34(1), 45-60.
  • Terzi, A. R., & Tezci, E. (2007). The attitudes of the students towards teaching profession at Necatibey Education Faculty. Educational Administration: Theory and Practice, 52(52), 593-614.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Turğut, A., Sural, V., & Kan, A. (2018). Lise öğrencilerinin antrenörlük mesleğine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 96-110. Retrieved May 5, 2020, from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/599164
  • Ural, A. & Kılıç, İ. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay.
  • Yılmaz, V. & Çelik, H. E. (2009). LISREL ile Yapısal Eşitlik Modellemesi – I. Ankara: Pegem Akademi.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Çalık Veli Koçak 0000-0002-1403-0812

Publication Date June 21, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Koçak, Ç. V. (2020). Antrenörlüğe Yönelik Tutumların Ölçülmesi: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 2(1), 36-47.