Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Eğitsel İnternet Kullanım Öz-yeterliklerinin İncelenmesi (Kastamonu-Karabük Örneği)

Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 87 - 95, 31.12.2020

Abstract

Araştırmanın amacı Karabük Üniversitesi ve Kastamonu Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda 2018-2019 eğitim öğretim döneminde okuyan öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inanç durumlarını incelemektir. Araştırmanın evreni çalışmada yer alan üniversitelerin Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulları iken örneklem grubu ise bu okullarda eğitim gören 342 öğretmen adayıdır. Araştırmada yer alan katılımcıların (% 47,4’ünün (162) kadın, %52,6’sının (180) ise erkek olduğu görülmektedir. Yine 93 katılımcının (% 27,2) 17-18 yaş, 100 katılımcının (% 29,2) 19-20 yaş ve 149 katılımcının (% 43,6) 21 yaş ve üzeri grubunda yer aldıkları görülmektedir. Çalışmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve Şahin (2009) tarafından geliştirilen “Eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inançları ölçeği” kullanılmıştır. Toplanan verilerin normal dağılım göstermesi nedeniyle parametrik testlerden bağımsız örneklem t testi ve Anova testi kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz-yeterlilik inançları toplam puanları bazı değişkenler açısından incelendiğinde; branş değişkeni açısından hentbol branşı lehine, il değişkeni açısından Kastamonu değişkeni lehine ve kardeş değişkeni açısından ise üç kardeş değişkeni lehine anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir.

References

  • Akın, E. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. International Journal of Language Academy, 4(1), 384–359.
  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 1–10.
  • Bandura, A. (1997). Self efficacy: the exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
  • Bıkmaz, H.F. (2002). Fen öğretiminde öz-yeterlik inancı ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1 (2), 197-210.
  • Bülbül, T. & Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 474-499.
  • Durmuş, A. & Başarmak, U. (2015). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inançları ve problemli internet kullanım durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 49–67.
  • Ekici, G. & Kutluca, T. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 177–188.
  • Erdamar, G., Demirkan, Ö., Saraçoğlu, G. & Alpan, G. (2017). Lise öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve eğitsel internet kullanma öz-yeterlik inaçları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 636-657.
  • Güneş, A. M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 10(1), 94-113.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi, tarama modelleri tanımı ve temel nitelikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, A., Balay, R. ve Adıgüzel, A. (2014). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. Journal of Educational Sciences Research, 4(1), 83–99.
  • Lenz, E. R., & Shortridge-Baggett, L. M. (2002). Self-efficacy in nursing: research and measurement perspectives. Springer Publishing Company.
  • Özerkan, E., (2007). Öğretmen öz-yeterlik algıları ile öğrencilerin sosyal bilgiler benlik kavramları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Özgür, H. & Akgün, F. (2014). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz-yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 9. Uluslararası Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, Edirne, 1009–1014.
  • Saraçoğlu, A. S. & Aydoğdu, B. (2012). Fen ve Teknoloji öğretmenleri̇ni̇n ki̇şi̇lerarası öz -yeterli̇k ı̇nançlarının bazı deği̇şkenler açısından ı̇ncelenmesi̇. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 1(1), 21–35.
  • Şahin, C., Aydın, D. & Balay, R. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eğitsel internet kullanımı ile internet bağımlılıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 481–497.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel internet kullanım öz yeterliği inançları ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 461-471.
  • Topal, M. & Akgün, Ö. E. (2015). Eğitim Fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının eğitim amaçlı internet kullanımı öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 343–364.
  • Yılmaz, R. ve Afacan, E. (2017). Öğretmenlerin eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inançlarının yaşam boyu öğrenme bağlamında incelenmesi. İnönü Üniversitesi, Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Malatya, 24–25.
  • Yıldırım, F., & İlhan, Ö. İ. (2010). Genel Öz-Yeterlik Ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21 (4), 301-308.
Year 2020, Volume: 2 Issue: 2, 87 - 95, 31.12.2020

Abstract

References

  • Akın, E. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. International Journal of Language Academy, 4(1), 384–359.
  • Akkoyunlu, B. & Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar öz-yeterlik algıları üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(24), 1–10.
  • Bandura, A. (1997). Self efficacy: the exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
  • Bıkmaz, H.F. (2002). Fen öğretiminde öz-yeterlik inancı ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 1 (2), 197-210.
  • Bülbül, T. & Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 474-499.
  • Durmuş, A. & Başarmak, U. (2015). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inançları ve problemli internet kullanım durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 49–67.
  • Ekici, G. & Kutluca, T. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 177–188.
  • Erdamar, G., Demirkan, Ö., Saraçoğlu, G. & Alpan, G. (2017). Lise öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ve eğitsel internet kullanma öz-yeterlik inaçları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 636-657.
  • Güneş, A. M. ve Buluç, B. (2017). Sınıf öğretmenlerinin teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki. Türk Bilim Araştırma Vakfı, 10(1), 94-113.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi, tarama modelleri tanımı ve temel nitelikleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kaya, A., Balay, R. ve Adıgüzel, A. (2014). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım becerileri ile bilgi edinme becerileri arasındaki ilişki düzeyi. Journal of Educational Sciences Research, 4(1), 83–99.
  • Lenz, E. R., & Shortridge-Baggett, L. M. (2002). Self-efficacy in nursing: research and measurement perspectives. Springer Publishing Company.
  • Özerkan, E., (2007). Öğretmen öz-yeterlik algıları ile öğrencilerin sosyal bilgiler benlik kavramları arasındaki ilişki (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Özgür, H. & Akgün, F. (2014). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanım öz-yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. 9. Uluslararası Balkan Eğitim ve Bilim Kongresi, Edirne, 1009–1014.
  • Saraçoğlu, A. S. & Aydoğdu, B. (2012). Fen ve Teknoloji öğretmenleri̇ni̇n ki̇şi̇lerarası öz -yeterli̇k ı̇nançlarının bazı deği̇şkenler açısından ı̇ncelenmesi̇. International Journal of New Trends in Arts, Sports & Science Education, 1(1), 21–35.
  • Şahin, C., Aydın, D. & Balay, R. (2016). Eğitim fakültesi öğrencilerinin eğitsel internet kullanımı ile internet bağımlılıklarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 481–497.
  • Şahin, İ. (2009). Eğitsel internet kullanım öz yeterliği inançları ölçeğinin geçerliği ve güvenirliği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 461-471.
  • Topal, M. & Akgün, Ö. E. (2015). Eğitim Fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının eğitim amaçlı internet kullanımı öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 343–364.
  • Yılmaz, R. ve Afacan, E. (2017). Öğretmenlerin eğitsel internet kullanım öz-yeterlik inançlarının yaşam boyu öğrenme bağlamında incelenmesi. İnönü Üniversitesi, Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, Malatya, 24–25.
  • Yıldırım, F., & İlhan, Ö. İ. (2010). Genel Öz-Yeterlik Ölçeği Türkçe formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 21 (4), 301-308.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Kerim Balıbey

Ayşe Feray Özbal

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Balıbey, K., & Özbal, A. F. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmeni Adaylarının Eğitsel İnternet Kullanım Öz-yeterliklerinin İncelenmesi (Kastamonu-Karabük Örneği). Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 2(2), 87-95.