Araştırma, diyabet eğitiminin Tip II
Diyabetes Mellitus (T2DM)’lu hastalarda görülen diyabet belirtileri ve
yakınmaları üzerine etkisinin belirlenmesi amacıyla yarı deneysel olarak
yapılmıştır. Araştırma Muğla Sıtkı Koçman Hastanesi eğitim ve araştırma
hastanesi dahiliye kliniğinde T2DM tanısı ile yatan 213 hasta ile yapılmıştır.
Hastaların 106’sı kontrol, 107’si müdahale grubundan oluşmaktadır. Veri
toplamada, bir anket formu ve ‘Diyabet Belirtileri Kontrol Listesi Diabetes
Symptom Checklist- (DSC-R)’ Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmaya katılan hastaların %56,3’ü erkekti ve %36,2’si 40-54 yaş aralığındaydı.
Müdahale ve kontrol grubundaki hastaların ölçümlere göre DSC-R ölçeği ve alt boyutlarından hipoglisemi, hiperglisemi, psikoloji ve nöroloji boyutlarının puan ortalamasının istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık gösterdiği tespit edilmiştir (p<0.05). Sonuca göre eğitim öncesi ölçümün puan ortalamasının eğitim sonrası ölçüme göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. En fazla farklılık gösteren T2DM belirtisi hipoglisemi alt boyutunda “yemekten önce sinirlilik hali”, hiperglisemi alt boyutunda “Aşırı susama”, oftalmoloji alt boyutunda “bazen net bazen bulanık görme”, Psikoloji alt boyutunda hemen her bir belirtide, nöroloji alt boyutunda ise “yürürken baldırlarda ağrı”dır.
T2DM’lu hastalara verilen diyabet eğitiminin
hipoglisemi, hiperglisemi, psikoloji ve nöroloji alt boyutları üzerine etkili
olduğu belirlenmiştir.
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi / Bilimsel Araştırma Projeleri
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences