The aim of this study was to compare the hopefulness levels of adolescents with thalassemia major (TM) and healthy adolescents, and to determine the impact of some sociodemographic and disease-related characteristics of adolescents with TM on their hopefulness. This cross-sectional and correlational study was conducted in 112 adolescents with TM and 121 healthy adolescents, a total of 233 adolescents. The study sample was selected using the convenience sampling method. While the mean Hopefulness Scale for Adolescents (HSA) score of the adolescents with TM was 1769.9±290.5, it was observed that the mean HSA score of the healthy adolescents was 1824.5±267.9, but the difference was not found to be statistically significant (t=1.491, p=0.137). It was found that, after controlling for the other factors, the father’s educational status impacted the hopefulness score of adolescents with TM and the educational status of a father with an elementary/middle school education had an adverse effect on the hopefulness score (t = -2.601, p=0.011). In this study no difference was found between the hopefulness levels of adolescents with TM and those of healthy adolescents. The only sociodemographic factor that had an impact on the hopefulness of the adolescents with TM was their father’s level of education. Nurses can provide professional help and support to the thalassemic patients who experience hopelessness, and can activate social support systems to help patients cope with such feelings.
ASYO 13003
Bu çalışmanın amacı, talasemi majörlü ergenler ile sağlıklı
ergenlerin umut düzeylerini karşılaştırmak ve talasemi majörlü ergenlerin bazı
sosyodemografik özellikleri ile umut düzeylerinin ilişkisini belirlemekti. Bu
tanımlayıcı ve ilişki arayıcı çalışma, talasemi
majörlü 112 ergen ile 121 sağlıklı ergen olmak üzere toplam 233 ergen ile yapılmıştır.
Araştırma örneklemi olasılıksız örnekleme yöntemi kullanılarak seçilmiştir. Talasemi
majörlü ergenlerin umutluluk ölçeği puan ortalaması 1769.9 ± 290.5 iken,
sağlıklı ergenlerin puan ortalaması 1824.5 ± 267.9 olarak belirlenmiştir fakat
istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır (t=1.491, p=0.137). Diğer
faktörler kontrol altına alındıktan sonra baba eğitim durumunun talasemi
majörlü ergenlerin umutluluk puanını etkileyen faktör olduğu ve babanın
ilkokul/ortaokul mezunu olmasının umutluluk puanını olumsuz etkileyen bir
faktör olduğu bulunmuştur (t = -2.601, p=0.011). Talasemi majörlü ergenlerin umutluluk ölçeği puan ortalaması sağlıklı
ergenlerin umutluluk ölçeği puan ortalamaları arasındaki istatistiksel olarak
anlamlı fark bulunmamıştır. TM'li ergenlerin umutlulukları üzerinde etkisi olan
tek sosyodemografik faktör babalarının eğitim düzeyiydi. Hemşireler, umutsuzluk
yaşayan talasemi hastalarına profesyonel yardım ve destek sağlayabilir ve
hastaların bu tür duygularla başa çıkmasına yardımcı olmak için sosyal destek
sistemlerini etkinleştirebilirler.
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJE BİRİMİ
ASYO 13003
Araştırmaya katılan ergenlere ve çalışmanın yapıldığı kurum personeline teşekkür ederiz.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | ASYO 13003 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |
Dergimizin Tarandığı İndeksler