Constructivist education philosophy was adopted in 2005 with the
education reform carried out in secondary education level in our country.
However, standardized tests that measure student knowledge and learning
are applied in university entrance exams. The fact that standardized tests
require knowledge and speed contradicts the constructivist approach’s
measurement-evaluation approach that proposes process monitoring.
Therefore, the education in secondary education institutions is not
considered sufficient in preparation for university entrance exams. This
situation greatly increased the importance of Formal and Non-Formal
Education Support and Training Courses (FNESTC). It is important to
see the results of the FNESTC, which was put into practice in 2014, to
determine the views of teachers and students about these courses, and
to contribute to increase the efficiency of the courses. In this qualitative
research, case study design was preferred. The research group consists
of three teacher, four student. Data were collected by semi-structured
interview forms prepared by the researchers. Content analysis were used
together to analyse the data. As a result of this research, it was seen that
FNESTC has diverse effects from the perspective of teachers and students.
Teachers generally expressed their discomfort with the shortcomings in
practice. Teachers expect that all the stakeholders will discuss the issues
related to FNESTC, considering that education should be handled as a
whole. The students are generally satisfied with the process and agree with
their teachers that future improvements should be made.
Supporting and Training Courses Teacher’s Opinions Student’s Opinions
Ülkemizde 2005 yılında ortaöğretim kademesinde gerçekleştirilen eğitim reformu ile yapılandırmacı eğitim felsefesi benimsenmiştir. Ancak üniversiteye giriş sınavlarında öğrencinin bilgi ve öğrenmesini ölçen standartlaştırılmış testler uygulanmaktadır. Standartlaştırılmış testlerin bilgi ve hız gerektirmesi, yapılandırmacı yaklaşımın süreç izlemeyi ileri süren ölçme-değerlendirme yaklaşımıyla çelişmektedir. Dolayısıyla ortaöğretim kurumlarında yapılan öğretim üniversiteye giriş sınavlarına hazırlıkta yeterli görülmemektedir. Bu durum Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları (ÖYEDYK)’nın önemini büyük ölçüde artırmıştır. ÖYEDYK’nın pratikte doğurduğu sonuçları görmek, bu kurslarla ilgili öğretmenlerin ve öğrencilerin görüşlerini belirlemek kursların verimliliğinin artırılmasına katkıda bulunacağından önem arz etmektedir. Bu nitel araştırmada durum çalışması deseni tercih edilmiştir. Üç öğretmen ve dört öğrenci araştırma grubunu oluşturmaktadır. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda öğretmen ve öğrenci perspektifinden ÖYEDYK’nın farklı etkilere sahip olduğu görülmüştür. Öğretmenler genel olarak uygulamadaki eksikliklerden rahatsızlıklarını dile getirmişlerdir. Eğitimin bir bütün olarak ele alınması gerektiği düşüncesinden hareketle ÖYEDYK ile ilgili sorunların bütün paydaşlar tarafından tartışılmasını
beklemektedirler. Öğrenciler genel olarak süreçten memnun olup ileriye
dönük iyileştirmeler yapılması gerektiği konusunda öğretmenleriyle
hemfikirdirler.
Destekleme ve Yetiştirme Kursları Öğretmen görüşleri Öğrenci Görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)