Research Article
BibTex RIS Cite

Bir vaka çalışması: İngilizce Öğretiminde Bir Araç Olarak Sınıf Bloğu Uygulamasının Kullanılması

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 211 - 222, 01.10.2020

Abstract

Teknoloji çağı içerisindeyiz. Teknolojinin hayatımızın her alanında yer aldığına şahit
oluyoruz ve eğitim bir istisna olamaz. İngilizce öğrenmek ve öğretmek üzerine yapılmış
birçok çalışma bize göstermektedir ki geleneksel sınıf uygulamalarının içerisine teknolojiyi
entegre etmenin birçok faydaları vardır ve öğretme ve öğrenme süreçlerinde hem
öğretmenlerin hem de öğrencilerin karşılaştıkları güçlükler konusunda faydalanmasını
sağlamaktadır. Günümüzde öğrenciler dijital bir dünyaya doğduklarından, onların öğrenme
dinamiklerine karşı algıları bizimkilere göre farklılık göstermektedir. Çünkü onlar artık
günümüzde günlük hayatlarında hemen her şeyi yapmak için teknolojik araçları ve interneti
kullanmaktalar. Aynı zamanda teknolojik araçları ve interneti eğitim ihtiyaçları için de
kullanmaktalar. Bu sebepten dolayı etkili bir öğretim sağlayabilmeleri için eğitmenlerin,
öğrencilerinin dijital, teknolojik dünyalarına adapte olmaları gerekmektedir. Değişen öğrenme
ve öğretme dinamiklerine ışık tutabilmek amacıyla, söz konusu çalışma, İngilizce dili
öğretiminde sınıf bloğu kullanmanın fayda ve zorluklarını araştırmak için gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışmanın katılımcıları on beş adet on birinci sınıf öğrencisidir. Çalışmanın veri toplama
araçları; ön ve son testler ile araştırmacının uygulama esnasındaki gözlemlerine dayanan saha
notlarıdır. Çalışma, sınıf bloğu uygulamasının etkili bir İngilizce öğretme ve öğrenme aracı
olduğunu ortaya koymuştur. Yine çalışma sonunda varılan kanılardan bir tanesi de sınıf bloğu
uygulamalarının öğrencilere daha bağımsız bir şekilde öğrenme imkânını sağlayarak kendi
öğrenme sorumluluklarını üzerlerine alma konusunda daha fazla motive ettiğidir. Klasik sınıf
uygulamalarının nispeten daha kısıtlı bir ortam sunması sebebiyle, sınıf bloğu
uygulamalarının entegre edilmesiyle blogların etkileşimsel özelliği sayesinde öğrenciler daha
özgün iletişim imkânlarına sahip olmuşlar ve bunun sayesinde daha verimli grup çalışmaları
gerçekleştirmişlerdir. Böylelikle, öğrenciler öğrenme becerilerinin hepsini aynı anda kullanma
imkânına sahip olarak, dil öğrenme stratejilerini geliştirebilmişlerdir.

References

  • Benson, P. (2011). Teaching and Researching Autonomy. Second edition. London: Pearson Education
  • Belderrain, Y. (2006). Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27(2), 139-153. From: http://www.infomaworld.com/smmpp/content
  • Campbell, A. P. (2003) Weblogs for Use with ESL classes. The internet TESL Journal. From: http://iteslj.org/Techniques/Campbell
  • Godwin & Jones B. (2003). Blogs and Wikis: Environment for on-line Collaboration, Language Learning and Technology, 7(2), 12-16.
  • Grami, G. M. (2012). Online collaborative writing for ESL learners using blogs and feedback checklists. English Language Teaching, 5(10),43-48.
  • Hsu, H. Y. & Wang, S.K. (2010). The impact of using blogs on college students’ reading Comprehension and learning motivation. Literacy, Research and Instruction, 50(1), 68-88
  • Keller, J. M. (2008). An integrative theory of motivation, volition and performance. Technology, Instruction, Cognition and Learning. 6 (2).
  • Lee, L. (2011). Blogging: Promoting learner autonomy and intercultural competence through study abroad. Language Learning & Technology, 15(3), 87-109.
  • Oravec, J. A. (2002). Constructive approaches to Internet recreation in the workplace. Communications of the ACM, 45, 60-63.
  • Soares, D. A. (2008). Understanding class blog as a tool for language development. Language Teaching Research 12(4) 517-533.
  • Ward, J. M. (2004). Blog assisted language learning (BALL): Push button publishing for the pupils. TEFL Web Journal, 3(1), 1-16.
  • Zawilinski, L. (2009). HOT Blogging: A Framework for Blogging to Promote Higher Order Thinking. The Reading Teacher.62, 650-661.

A Case Study: Implementing Class Blog as a Learning Tool in English Language Teaching

Year 2020, Volume: 6 Issue: 2, 211 - 222, 01.10.2020

Abstract

This is the age of technology. We have been witnessing the integration of technology into
every aspect of our lives and education is no exception. Many studies conducted in language
teaching and learning area show us that implementing technological applications into
traditional classes have considerable benefits and help both teachers and students deal with
the challenges they confront in learning and teaching processes. Since our students were born
in a digital world, their perceptions toward learning dynamics are not similar to the ones we
have. Because now they use technological tools and the internet in their daily lives to do
almost anything, they also use the internet and technological devices for their educational
needs. Thus, educators should be involved in their students’ digital, technological world to
help them learn effectively. With the aim to shed light on changing learning and teaching
dynamics, this study was conducted to search for the benefits and challenges of using a class
blog as a learning tool in English language teaching. Fifteen eleventh grade students
participated in the study. The data collection instruments of the study were pre and post tests
and the field notes taken during the class blog implementation. The study suggests that the
practice of class blog be an effective learning and teaching tool. It was revealed that the class
blog implementation enabled the students to be more independent learners who are more
motivated to take the responsibility of their learning. Thanks to the interactive feature of blogs
the students had greater authentic communication opportunities by the help of which they had
the chance to perform more fruitful group and pair activities compared to the ones performed
in traditional classroom environments in which they had a rather limited context. It could be
said that the students were able to develop their language learning strategies by making use of
multiple language skills simultaneously.

References

  • Benson, P. (2011). Teaching and Researching Autonomy. Second edition. London: Pearson Education
  • Belderrain, Y. (2006). Distance education trends: Integrating new technologies to foster student interaction and collaboration. Distance Education, 27(2), 139-153. From: http://www.infomaworld.com/smmpp/content
  • Campbell, A. P. (2003) Weblogs for Use with ESL classes. The internet TESL Journal. From: http://iteslj.org/Techniques/Campbell
  • Godwin & Jones B. (2003). Blogs and Wikis: Environment for on-line Collaboration, Language Learning and Technology, 7(2), 12-16.
  • Grami, G. M. (2012). Online collaborative writing for ESL learners using blogs and feedback checklists. English Language Teaching, 5(10),43-48.
  • Hsu, H. Y. & Wang, S.K. (2010). The impact of using blogs on college students’ reading Comprehension and learning motivation. Literacy, Research and Instruction, 50(1), 68-88
  • Keller, J. M. (2008). An integrative theory of motivation, volition and performance. Technology, Instruction, Cognition and Learning. 6 (2).
  • Lee, L. (2011). Blogging: Promoting learner autonomy and intercultural competence through study abroad. Language Learning & Technology, 15(3), 87-109.
  • Oravec, J. A. (2002). Constructive approaches to Internet recreation in the workplace. Communications of the ACM, 45, 60-63.
  • Soares, D. A. (2008). Understanding class blog as a tool for language development. Language Teaching Research 12(4) 517-533.
  • Ward, J. M. (2004). Blog assisted language learning (BALL): Push button publishing for the pupils. TEFL Web Journal, 3(1), 1-16.
  • Zawilinski, L. (2009). HOT Blogging: A Framework for Blogging to Promote Higher Order Thinking. The Reading Teacher.62, 650-661.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Nurgül Çakır Kayışoğlu This is me 0000-0003-2826-924X

Hülya Yumru This is me 0000-0003-2999-243X

Publication Date October 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Çakır Kayışoğlu, N., & Yumru, H. (2020). A Case Study: Implementing Class Blog as a Learning Tool in English Language Teaching. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 211-222.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)