Bu çalışmada, Türkiye örnekleminde STEM eğitimi üzerine yapılan nitel araştırma desenli
çalışmaların eğilimlerini ortaya çıkartmak amaçlanmıştır. Bu amaçla içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. STEM eğitimi çalışmaları, yıla göre dağılım, araştırma yöntemi, veri toplama
ve analiz teknikleri ile araştırma konusu ve araştırma bulguları çerçevesinde incelenmiştir. Bu
bağlamda son on yıl içinde yayınlanmış nitel desenli 50 çalışmaya ulaşılmıştır. Bulgularımız
arasında, geçmişten günümüze doğru yapılan araştırma sayısında niceliksel artış olduğu
görülmüştür. Bu çalışmalarda hedef kitle olarak çoğunlukla öğretmenlerin seçildiği
gözlenmiştir. Araştırma yöntemi olarak ise durum çalışması kullanıldığı bulunmuştur. Veri
toplama araçları arasında görüşme tekniği, veri analizi için ise betimsel ve içerik analizi
teknikleri kullanılmıştır. Araştırma konusu seçiminin genellikle STEM eğitimi ve
uygulamalarına yönelik paydaş görüşlerini incelemiştir. Bu çalışmada ise, STEM alanında
nitel araştırma desenleri ile hazırlanan çalışmaların bulguları arasında, beceri gelişimi,
öğrenme faaliyetleri ve ilişkilendirme, tutum, kariyer tercihleri, STEM eğitiminde yaşanan
problemler ve diğer olmak üzere altı farklı tema çerçevesinde bulgular sentezlenmiştir ve
araştırmacıların teorik çalışma hazırlama eğiliminde olduğu görülmüştür. Araştırmacıların
STEM eğitimi hakkında; çoğunlukla paydaşların görüş ve önerilerini öğrenme eğiliminde
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca STEM eğitiminin, bireylerin 21. yüzyıl becerilerini
edinmesine, STEM disiplinlerinin ilişkilendirilmesine, öğrencilerin kariyer tercihleri ve
mesleklere ait kavram yanılgılarına, STEM eğitimine yönelik paydaşların tutumlarına etkisini
göstermiştir. STEM eğitimi alanında içerik geliştirmeye yönelik araştırmalar, öğrencilerin mühendislik ve tasarım becerilerindeki yaşadıkları kavram yanılgıların giderilmesi ve beceri
gelişiminin inceleceği araştırmalar, STEM alt disiplinlerine ait ders kitaplarının incelendiği
araştırmaların azınlıkta kalması nedeniyle araştırmacıların STEM eğitiminin bu yönlerine
eğilim göstermeleri önerilmektedir.
In this study, it was aimed at eliciting the trends in STEM education research performed in
Turkey. As a qualitative research method, content analysis was a means to examine the
studies. STEM education studies in Turkey were analyzed regarding distribution by year,
research methods, data collection and analysis techniques, research subject, and research
findings. In this context, 50 studies published in the last decade has been reached. We found
that there has been a dramatic increase in the number of studies conducted in Turkey. The
studies focused mostly on teachers, who have served and were prepared to serve in the field
of science. A case study as a research method was preferred to investigate in STEM education
studies. Interview as a data collection method was performed in the studies. The main purpose
of STEM education studies during the course of our inquiry was to elicit the opinions of
students, teachers, and experts about STEM education and its practices. In this study, our
findings were synthesized within the framework of six different themes in the field of STEM
education; skill development, learning activities, attitude, career choices, problems associated
with STEM implementations, and others. It was concluded that STEM education researchers
mostly tended to elicit the opinions and suggestions of stakeholders about STEM education.
Besides, they tended to explore the effect of STEM education on the 21st-century skills,
STEM disciplines integrations, career choices of students, the misconceptions about STEM
professions, and stakeholders' attitudes towards STEM education. It is suggested to conduct
more research on STEM content production, engineering, and design skills, and STEMrelated
textbooks.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)