Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinin kariyer uyumlarının
cinsiyetleri, bölümleri, algıladıkları anne tutumları, algıladıkları baba
tutumları ve mesleki kişilik tiplerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının
incelenmesidir. Araştırma grubu 2018 - 2019 eğitim ve öğretim yılında
bir devlet üniversitesinde öğrenim gören ve araştırmaya katılmaya
gönüllü olan 822 (596 kadın, 226 erkek) eğitim fakültesi öğrencisinden
oluşmaktadır. Araştırma nedensel karşılaştırma modeline göre
tasarlanmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında Kariyer Uyum
Yetenekleri Ölçeği - Kısa Formu, Hacettepe Kariyer Profili ve Kişisel
Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan veriler
SPSS kullanılarak bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) ile incelenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin kariyer
uyum düzeylerinin cinsiyetlerine göre istatistiksel olarak önemli düzeyde
farklılık göstermediği saptanmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin kariyer
uyum düzeylerinin bölümlerine, algıladıkları anne ve baba tutumları
ile mesleki kişilik tiplerine göre istatistiksel olarak önemli düzeyde
farklılık gösterdiği bulunmuştur. Elde edilen bulgular, alan yazın ışığında
tartışılmıştır. Araştırmacılara, uygulayıcılara ve politika yapıcılara yönelik
olarak önerilerde bulunulmuştur.
Algılanan anne ve baba tutumu ilgiler, kariyer uyumu mesleki kişilik tipleri
The purpose of this research is to examine whether there are any differences
in career adaptability of students according to gender, majors, perceived
mother’s attitudes, perceived father’s attitudes and vocational personality
types. The participants consisted of 822 students (596 female, 226 male)
from a public university in the 2018-2019 academic year who volunteered
to participate in the research. The research was designed according to the
causal-comparative model. The data of the research was collected using
the Career Adapt-Abilities Scale–Short Form and the Hacettepe Career
Profile and Personal Information Form. The collected data were analyzed
based on the t-test and one-way ANOVA using the Statistical Package for
the Social Sciences (SPSS). This research showed that students’ career
adaptability levels did not present any statistically significant difference
according to gender. However, students’ career adaptability levels showed
statistically significant differences according to majors, perceived parental
attitudes, and vocational personality types. The findings were discussed in
light of the related literature. Suggestions were provided for researchers,
practitioners and policy makers.
Career adaptability interests perceived parental attitude vocational personality types
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)