Disleksiye Müdahale Programlarının İncelenmesine Yönelik Bir Doküman Analizi
Year 2024,
Volume: 10 Issue: 1, 1 - 36, 29.04.2024
Emre Çatal
,
Ayşe Göksal
,
Fatih Koca
Abstract
Özgül öğrenme güçlüğü genellikle ilkokul döneminde okuma-yazmanın öğrenilmesi sırasında birtakım zorlukların ortaya çıkmasıyla fark edilmekte ve tanılanmaktadır. Bu çalışmada spesifik olarak öğrenme güçlüğünün alt boyutlarından okuma güçlüğü (disleksi) üzerinde durulmaktadır. Okumada yaşanılan güçlük neticesinde öğrencilerin akademik düzeyleri olumsuz biçimde etkilenmektedir. Birçok araştırmada disleksisi olan çocukların; dikkat, motor gelişimi, dil gelişimi, sosyal ve duygusal alanlarda birtakım sorunlar yaşandıkları görülmektedir. Disleksisi olan bireylerin toplumsal hayata uyum sağlamaları ve özel eğitim hizmetlerinden faydalanmaları bir zorunluluktur. Öğrencilerin bu hizmetlerden faydalanmalarının gerekliliği akıllara hangi program/modelle olması gerektiği sorusunu getirmiştir. Bu çalışmada disleksisi bulunan bireylere yönelik uygulanan müdahale programlarının bulunduğu çalışmaları incelemek ve bu çalışmaların etkililiğini görmek amaçlanmaktadır. Uygulanan müdahale programları birbirinden farklılık göstermektedir. Bu bağlamda hem ülkemizde hem de dünyada uygulanan 30 müdahale programı incelenmiştir. Etkililiği incelenen çağdaş müdahale programlarının disleksili öğrencilerin eğitimlerinde geleneksel eğitim öğretime göre oldukça etkili oldukları saptanmıştır. Uygulanan bu müdahale programlarının öğrencilerin öğrenme ortamlarının çeşitlendirip birden çok duyuya hitap ederek fonolojik farkındalık, anlama becerileri, akademik başarıları gibi alanlarda etkili olduğu görülmüştür. Bu çalışmalar sonucunda disleksi tanısı olan öğrenciler üzerinde uygulanan müdahale programlarının etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
References
- Ahmed, M. (2015). Current Trends in Procedures for İdentification of
People with Learning Disabilities; Intervention Response Model.
Journal of the Education Faculty in Assiut, 31(5), 2-33.
- Akyol, H. & Sever, E. (2019). Okuma Yazma Güçlüğü ve Bir Eylem Araştırması:
İkinci Sınıf Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 34(3), 685-707.
- Ambrose, P. Ve Cheong, L. (2011).Effects Of the Clay Modeling Program
On the Reading Behavior Of Children With Dyslexia: A Malaysian
Case Study.The Asia-Pacific Education Researcher, 20(3), 456-68.
- Amerikan Psikiyatri Birliği (2013). Ruhsal Bozuklukların Tanımsal ve Sayımsal
Elkitabı, Beşinci Baskı (DSM-5) Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı,
çev.Köroğlu,E. Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
- Bıyık, M. ve Erdoğan, T. (2017). Okumayı Etkileyen Etmenler ve Hazırlık
Çalışmaları. F. Susar Kırmızı ve E. Ünal (Ed.) İlk okuma yazma
öğretimi içinde (2nd Edition) (s. 111-152). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Bonacina, S., Cancer, A., Lanzi,L., Lorusso, L, L ve Antonietti, A.(2015).
Improving Reading Skills in Students with Dyslexia: the Efficacy
of a Sublexical Training with Rhythmic Background. Frontiers in
Psychology (6). doi: 10.3389/fpsyg.2015.01510
- Boulineau, T., Fore, C., Hagan-Burke, S. & Burke, M. D. (2004). Use of
Story-mapping to Increase the Story-Grammar Text Comprehensıon
of Elementary Students wıth Learnıng Dısabılıtıes. Learning
Disability Quarterly, 27,105-121.
- Bozdağ, T. ve Şahin A. (2022). Sesbilgisel Farkındalık Becerilerini Destekleme
Müdahale Programının Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin
Sesbilgisel Farkındalık Becerilerine Etkisi. Uluslararası Bilim
ve Eğitim Dergisi, 5(3), 272-826.
- Calhoon, M., Al Otaiba, S., ve Greenberg, D. (2010) Introductıonto Special
İssue Spelling Knowledge: İmplications for İnstructionand İnterventıon.
Learning Disability Quarterly, 33(3), 145-147.
- Campbell, L, M. Ve Mechling, L, L. (2009). Small GroupComputer-Assisted
Instruction with SMART Board Technology. Remedialand
Special Education, 1(30).
- Cancer, A. Sarti, D. De Salvatore, M. Granocchio, E. Chieffo, D.P.R. ve
Antonietti, A. (2021). Dyslexia Telerehabilitation during the COVID-
19 Pandemic: Results of a Rhythm-Based Intervention for
Reading. ChildrenJournel, 8(11), 1011. https://doi.org/10.3390/
children8111011
- Dağ, N. (2010). Okuma Güçlüğünün Giderilmesinde 3P Metodu ile Boşluk
Tamamlama (Cloze) Tekniğinin Kullanımı Üzerine Bir Çalışma.
Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74.
- Davis, R.D. (2000). Davis Learning Strategies Basic Teacher Workshop
Manual. Davis DyslexiaAssociation International.
- Demir, B. (2005). Okulöncesi ve İlköğretim Birinci Sınıfa Devam Eden
Öğrencilerde Özel Öğrenme Güçlüğünün Belirlenmesi. Yüksek
lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İstanbul.
- Demirel, Ö. (2002). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme.
Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Deniz, S. & Aslan, Y. (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bir Öğrencide
Hikaye Haritası Tekniğinin Okuduğunu Anlamaya Etkisinin Değerlendirilmesi.
Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 241-261.
- Deshler, D. D., Schumaker, J. B., Lenz, B. K., Bulgren, J. A., Hock, M. F.,
Knight, J. ve Ehren, B. J. (2001). Ensuring Content‐area Learning
by Secondary Students with Learning Disabilities. Learning DisabilitiesResearch
ve Practice, 16(2), 96.
- Doğan, H. (2012). Özel Öğrenme Güçlüğü Riski Taşıyan 5-6 Yaş Çocukları
için Uygulanan Erken Müdahale Eğitim Programının Etkisinin
İncelenmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, İstanbul.
- Faramarzi, S., Ghorbanchian, E., Gharaie, S.S., Poor, SR. ve Yarmohamadian,
A. (2014). The Effect of Phonological Educational intervention
on the Reading Performance of Students with the Develop Mental Dyslexia. ElixirPsychology, 72, 25532-25536.
- Franceschini, S., Gori, S., Ruffino, M., Viola, S., Molteni, M., ve Facoetti,
A. (2013). Action Video Games Make Dyslexic Children Read Better.
Current Biology, 23, 462-466. DOI: https://doi.org/10.1016/j.
cub.2013.01.044
- Gagne, R. M. (1975). Essential of Learning forInstruction. Prentice-Hall.
Garavand, S., Khoshbakht,T., Azizifar, A. ve Welidi, S.(2021). Effect of
Cognitive Intervention Training on the Elementary School Students’
Reading Performance with Dyslexia. Journal of Language
and Translation , 12(3), 207-220.
- González, F., Žarić, G., Tijms, J., Bonte, M., Blomert, L. ve van der Molen.
(2015). A Randomized Controlled Trial on The Beneficial Effects
of Training Letter-Speech Sound Integration on Reading Fluency
in Children with Dyslexia, 10(12).
- Görgün, B. (2018). Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlama Destek Eğı̇tı̇m
Programının (Oka2 Dep) Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencı̇lerı̇n
Okuma Becerı̇lerı̇ne Etkı̇sı̇. Doktora Tezi. Eskişehir Osmangazi
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Güneş, F. (2004). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ocak Yayıncılık.
- Gür, G. (2013). Disleksili Bireylerde Erken Tanı Konmasının Önemi ve
Disleksi Eğitimlerinde Yurt İçi ve Yurt Dışı Uygulamaların İncelenmesi
ve Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi,
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
- Harwell, J.M., ve Jackson, R.W. (2001). The Complete Learning Disabilities
Handbook.(3rd Ed.). San Francisco: Jossey- Bassed.
- Ho, C. S.-H., Lam, E. Y.-C., &Au, A. (2001). The Effectiveness of Multisensory
Training in İmproving Reading and Writing Skills of Chinese
Dyslexic Children. Psychologia: An International Journal of
Psychology in the Orient, 44(4), 269–280.
- Hwee, N. C. K., ve Houghton, S. (2011). The Effectiveness of Orton-Gillingham-
Based İnstruction with Singaporean Children with Specific Reading Disability (dyslexia). British Journal of Special Education, 38(3), 143–149.
- Jeyasekaran, J.M.(2015).Effectiveness of Visual Auditory Kinesthetic Tactile
Technique on Reading Level Among Dyslexic Children at Helikx
Open School and Learning Center. Salem International Journal
of Medical Science and Public Health, 4(3), 315-318.https://dx.doi.
org/10.5455/ijmsph.2015.0511201467
- Joseph, L.M. (2002). “Helping Children Link Sound Top Rint: Phonics
Proceduesfor Small-Groupor Whole- Class Settings”. InterventionIn
School and Clinix, 31.
- Joshi, M., Dahlgren, M., ve Gooden, R. B. (2002). Teaching Reading İn
An İnner City School Through a Multisensory Teaching Approach.
Annals of Dyslexsia, 52, 229–242.
- Juel, C. (1988). Learning To Read And Write: A LongitudinalStudy Of
ChildrenFrom First Through FourthGrades. Journal Of Educational
Psychology, 80, 437–447.
- Karakaya, B. ve Altuntaş, O. (2017). Disleksisi Olan Çocuklarda Görsel
Algı Becerilerinin. Okuma Becerileri Üzerine Etkisinin İncelenmesi.
Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 5(3), 161-168.
- Kirk, S.A. (1977). Special issue: Exceptional Children and Youth. Journal
of Clinical Child Psychology, 6(3).
- Kılınçaslan, A. (2018). Özgül Öğrenme Bozukluğu. N. M. Mukaddes & E.
S. Ercan (Ed.).
- Korkmaz, Ş. Ç., & Karatepe, Ç. (2018). The Impact of Multi-Sensory Language
Teaching on Young English Learners’ Achievement in Reading
skills. Novitas-ROYAL (Research on Youthand Language),
12(2), 80-95. https://eric.ed.gov/?id=EJ1195281
- Labbo , L. D. , Sprague , L. , Montero , M. K. , ve Font , G.(2000). Connecting
a Computer Centertothemes, Literature and Kindergarteners’
Literacy Needs. Reading Online, 4 (1), 1-16.
- Lee, L, W. (2010). The Davis Model of Dyslexia Intervention: Lessons
from One Child. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum, 18 (1), 133 – 139.
- Lerkkanen, M. K. Puttonen, H. R. Aunola, K. ve et al. (2004). Developmental
Dyslexia of Phonemic Awareness and Reading Performance
Duringthe First of Primary School. Journal of Early Childhood
Research, 2, 139-156.
- Lerner, J.W. (1989). Öğrenme güçlüklerinde eğitimsel müdahaleler. J. Am.
Acad. Çocuk. Ergen Psikiyatri, 28, 326–331.
- Luo,Y.,Wang, J., Wu, H., Zhu,D.ve Zhang Y. (2013). Working Memory
Training İmproves Develop Mental Dyslexia in Chinese. Neural-
RegenerationResearch, 8(5), 452–60.
- Margari, L., Buttiglione, M., Craig, F., Cristella, A., Giambattista, C., Matera,
E., Operto, F. ve Simone, M. (2013). Neuropsychopathological
Comorbidities in Learning Disorders. BMC Neurol, 13, 198.
- McGee, R., Williams, S., Paylaş, D.L., Anderson, J. ve Silva, P. (1986).
The Relationship Between Specific Reading Retardation, General
Reading Back Wardness and Behavioural Problems in a Large
Sample of Dunedinboys: a Longitudinal Study From Five to ElevenYears.
J Child Psychol Psychiatry, 27(5), 597-610.
- O'Shea, L. J., Sindelar, P. T. ve O'Shea, D. J. (1985). The Effects of Repeated
Readings and Attentional Cueson Reading Fluency and Comprehension.
Journal of Reading Behavior, 17, 129-142.
- Oktay, A. (2009). Eğitim Bilimine Giriş (3. Baskı). Ankara: Pegem akademi
Yayınları.
- Rababah, A.A. (2020). The Effectiveness of an Intensive Reading Program
According to the Response to Intervention and Evidence-Based
Practices in Treating Dyslexia. International Journal of Innovation,
14(11).
- Rasinski, T. V., Padak, N., Linek, W., ve Sturtevant, E. (1994). Effects of
Fluency Development on Urban Second-Gradereaders. The Journal
of Educational Research, 87(3), 158-165.
Rodrigues, A. P., Rebola, J., Jorge, H., Ribeiro, M. J., Pereira, M., vanAsselen,
- M., ve Branco, M.C. (2017). Visual Perceptionand Reading:
New Cluesto Patterns of Dysfunction Across Multiple Visual
Channels in Developmental Dyslexia Visual Channels in Dyslexia. Investigative Ophthalmology ve Visual Science, 58(1), 309-317.
- Pollard, L., ve Hess, N. (1997). Zero prep: Ready-to-go activities for the
language classroom. Burlingame, CA: Alta Book Center Publishers.
- Polloway, E.A., Serna, L., Patton, J.R. ve Bailey, J.W. (2013). Strategies
for teaching learners with special needs (10th Edition). Pearson
Education.
- Schulte-Korne G. (2010). The Prevention, Diagnosis and Treatment of
Dyslexia. Dtsch ArzteblInt, 107(41), 718-26.
- Siegel, M.A.L. (2007). Nolo’sıepguide Learning Disabilities. (3 rd ed.).
USA: Delta Printing.
- Skiada, R., Soroniati, E., Gardeli, A., ve Zissis, D. (2014). EasyLexia 2.0:
Redesigning our Mobile Application for Children with Learning
Difficulties. Themes in Science and Technology Education, 7(2),
119-135.
- Stein, J. (2001). The Magnocellular Theory of Developmental Dyslexia.
Dyslexia, 7, 12–36.
- Subramaniam,V., Mallan, V.K., Che Mat NH. (2013). Multi-senses Explication
Activities Module for Dyslexic Children in Malaysia. Asian
Social Science, 9(7), 241–67.
- Şahin, F. ve Çakır, R. (2018). Çoklu Ortam Materyallerinin Okuma-Yazma
Güçlüğü Çeken Öğrencilerin Okuma-Yazma Becerileri Üzerinde
Etkisi. Journal of Instructional Technologies ve Teacher Education,
7(2), 75-90.
- Tam, I.O.L ve Leung, C. (2019). Evaluation of the Effectiveness of a Literacy
İntervention Programme on enhancing Learning out Comes
for Secondary Students with Dyslexia in Hong Kong. Dyslexia.
- Taşlıbeyaz, H.F. (2021). Öğrenme Güçlüğü Açisindan Rı̇sk Grubunda
Olan öğrencı̇lerı̇n Belı̇rlenmesı̇ne Yönelı̇k Ölçme Araci Gelı̇ştı̇rme
Çalışması. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
- Taufan, J.(2018). The Effect of Mingle Model to Improve Reading Skills
for Students with Dyslexia in Primary School. Journal of ICSAR.
2(2) .
- Ulu, M., ve Başaran, M. (2013). Video Öz Değerlendirme Tekniğinin Akıcı
Okuma Becerisinin Gelişimine Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, (38).
- VanRijthoven, R., Kleemans, T.,Segers, E. ve Verhoeven, L. (2020).
Response to Phonics Through Spelling Intervention in Children
With Dyslexia. Reading &Writing Quarterly, 71(3), 527-546.
- Wright,T.Y.(2009).“TheSavvyTeacher’sGuide:ReadingInterventionsThatWork”.
www.interventioncentral.org
- Yamaç, A. (2015). İlkokul Dördüncü Sınıf Düzeyinde Bir Öğrencinin Sesli
Okuma Akıcılığını Artırmaya Yönelik Bir Uygulama. Kastamonu
Eğitim Dergisi, 23(2), 631-644.
- Yazıcı, M, ve Beşenek, M,. (2022). Özgül Öğrenme Bozukluğu için Dikkat
Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Komorbiditesi Her Zaman
Olumsuz Bir Durum Olmayabilir mi?.Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri
Dergisi, 27(2).
- Yılmaz, M. (2006). İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Sesli Okuma Hatalarını
Düzeltmede ve Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirmede
Tekrarlı Okuma Yönteminin Etkisi. Yayımlanmamış Doktora
Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yüksel, A. (2010). Okuma Güçlüğü Çeken Bir Öğrencinin Okuma Becerisinin
Geliştirilmesine Yönelik Bir Çalışma. Kuramsal Eğitim
Bilim, 3 (1), 124-134.
- Ziadat, H. A. (2021). The Impact of Using VAKT Strategy on Oral Reading
and Reading Comprehension Skills of Elementary Students
with Dyslexia. International Journal of Learning, Teaching and
Educational Research, 20(2), 121-136.
- Zutell, J. ve Rasinski, T. V. (1991). Training Teachersto Attendto Their
Students’ Oral Reading Fluency. Theory Into Practice, 30, 211-217.
Year 2024,
Volume: 10 Issue: 1, 1 - 36, 29.04.2024
Emre Çatal
,
Ayşe Göksal
,
Fatih Koca
References
- Ahmed, M. (2015). Current Trends in Procedures for İdentification of
People with Learning Disabilities; Intervention Response Model.
Journal of the Education Faculty in Assiut, 31(5), 2-33.
- Akyol, H. & Sever, E. (2019). Okuma Yazma Güçlüğü ve Bir Eylem Araştırması:
İkinci Sınıf Örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 34(3), 685-707.
- Ambrose, P. Ve Cheong, L. (2011).Effects Of the Clay Modeling Program
On the Reading Behavior Of Children With Dyslexia: A Malaysian
Case Study.The Asia-Pacific Education Researcher, 20(3), 456-68.
- Amerikan Psikiyatri Birliği (2013). Ruhsal Bozuklukların Tanımsal ve Sayımsal
Elkitabı, Beşinci Baskı (DSM-5) Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı,
çev.Köroğlu,E. Hekimler Yayın Birliği, Ankara.
- Bıyık, M. ve Erdoğan, T. (2017). Okumayı Etkileyen Etmenler ve Hazırlık
Çalışmaları. F. Susar Kırmızı ve E. Ünal (Ed.) İlk okuma yazma
öğretimi içinde (2nd Edition) (s. 111-152). Ankara: Anı Yayıncılık.
- Bonacina, S., Cancer, A., Lanzi,L., Lorusso, L, L ve Antonietti, A.(2015).
Improving Reading Skills in Students with Dyslexia: the Efficacy
of a Sublexical Training with Rhythmic Background. Frontiers in
Psychology (6). doi: 10.3389/fpsyg.2015.01510
- Boulineau, T., Fore, C., Hagan-Burke, S. & Burke, M. D. (2004). Use of
Story-mapping to Increase the Story-Grammar Text Comprehensıon
of Elementary Students wıth Learnıng Dısabılıtıes. Learning
Disability Quarterly, 27,105-121.
- Bozdağ, T. ve Şahin A. (2022). Sesbilgisel Farkındalık Becerilerini Destekleme
Müdahale Programının Okuma Güçlüğü Yaşayan Öğrencilerin
Sesbilgisel Farkındalık Becerilerine Etkisi. Uluslararası Bilim
ve Eğitim Dergisi, 5(3), 272-826.
- Calhoon, M., Al Otaiba, S., ve Greenberg, D. (2010) Introductıonto Special
İssue Spelling Knowledge: İmplications for İnstructionand İnterventıon.
Learning Disability Quarterly, 33(3), 145-147.
- Campbell, L, M. Ve Mechling, L, L. (2009). Small GroupComputer-Assisted
Instruction with SMART Board Technology. Remedialand
Special Education, 1(30).
- Cancer, A. Sarti, D. De Salvatore, M. Granocchio, E. Chieffo, D.P.R. ve
Antonietti, A. (2021). Dyslexia Telerehabilitation during the COVID-
19 Pandemic: Results of a Rhythm-Based Intervention for
Reading. ChildrenJournel, 8(11), 1011. https://doi.org/10.3390/
children8111011
- Dağ, N. (2010). Okuma Güçlüğünün Giderilmesinde 3P Metodu ile Boşluk
Tamamlama (Cloze) Tekniğinin Kullanımı Üzerine Bir Çalışma.
Özel Eğitim Dergisi, 11(1), 63-74.
- Davis, R.D. (2000). Davis Learning Strategies Basic Teacher Workshop
Manual. Davis DyslexiaAssociation International.
- Demir, B. (2005). Okulöncesi ve İlköğretim Birinci Sınıfa Devam Eden
Öğrencilerde Özel Öğrenme Güçlüğünün Belirlenmesi. Yüksek
lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü İstanbul.
- Demirel, Ö. (2002). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme.
Ankara: Pegem Yayıncılık.
- Deniz, S. & Aslan, Y. (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Bir Öğrencide
Hikaye Haritası Tekniğinin Okuduğunu Anlamaya Etkisinin Değerlendirilmesi.
Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 241-261.
- Deshler, D. D., Schumaker, J. B., Lenz, B. K., Bulgren, J. A., Hock, M. F.,
Knight, J. ve Ehren, B. J. (2001). Ensuring Content‐area Learning
by Secondary Students with Learning Disabilities. Learning DisabilitiesResearch
ve Practice, 16(2), 96.
- Doğan, H. (2012). Özel Öğrenme Güçlüğü Riski Taşıyan 5-6 Yaş Çocukları
için Uygulanan Erken Müdahale Eğitim Programının Etkisinin
İncelenmesi. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, İstanbul.
- Faramarzi, S., Ghorbanchian, E., Gharaie, S.S., Poor, SR. ve Yarmohamadian,
A. (2014). The Effect of Phonological Educational intervention
on the Reading Performance of Students with the Develop Mental Dyslexia. ElixirPsychology, 72, 25532-25536.
- Franceschini, S., Gori, S., Ruffino, M., Viola, S., Molteni, M., ve Facoetti,
A. (2013). Action Video Games Make Dyslexic Children Read Better.
Current Biology, 23, 462-466. DOI: https://doi.org/10.1016/j.
cub.2013.01.044
- Gagne, R. M. (1975). Essential of Learning forInstruction. Prentice-Hall.
Garavand, S., Khoshbakht,T., Azizifar, A. ve Welidi, S.(2021). Effect of
Cognitive Intervention Training on the Elementary School Students’
Reading Performance with Dyslexia. Journal of Language
and Translation , 12(3), 207-220.
- González, F., Žarić, G., Tijms, J., Bonte, M., Blomert, L. ve van der Molen.
(2015). A Randomized Controlled Trial on The Beneficial Effects
of Training Letter-Speech Sound Integration on Reading Fluency
in Children with Dyslexia, 10(12).
- Görgün, B. (2018). Akıcı Okuma ve Okuduğunu Anlama Destek Eğı̇tı̇m
Programının (Oka2 Dep) Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencı̇lerı̇n
Okuma Becerı̇lerı̇ne Etkı̇sı̇. Doktora Tezi. Eskişehir Osmangazi
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Güneş, F. (2004). Okuma Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ocak Yayıncılık.
- Gür, G. (2013). Disleksili Bireylerde Erken Tanı Konmasının Önemi ve
Disleksi Eğitimlerinde Yurt İçi ve Yurt Dışı Uygulamaların İncelenmesi
ve Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi,
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
- Harwell, J.M., ve Jackson, R.W. (2001). The Complete Learning Disabilities
Handbook.(3rd Ed.). San Francisco: Jossey- Bassed.
- Ho, C. S.-H., Lam, E. Y.-C., &Au, A. (2001). The Effectiveness of Multisensory
Training in İmproving Reading and Writing Skills of Chinese
Dyslexic Children. Psychologia: An International Journal of
Psychology in the Orient, 44(4), 269–280.
- Hwee, N. C. K., ve Houghton, S. (2011). The Effectiveness of Orton-Gillingham-
Based İnstruction with Singaporean Children with Specific Reading Disability (dyslexia). British Journal of Special Education, 38(3), 143–149.
- Jeyasekaran, J.M.(2015).Effectiveness of Visual Auditory Kinesthetic Tactile
Technique on Reading Level Among Dyslexic Children at Helikx
Open School and Learning Center. Salem International Journal
of Medical Science and Public Health, 4(3), 315-318.https://dx.doi.
org/10.5455/ijmsph.2015.0511201467
- Joseph, L.M. (2002). “Helping Children Link Sound Top Rint: Phonics
Proceduesfor Small-Groupor Whole- Class Settings”. InterventionIn
School and Clinix, 31.
- Joshi, M., Dahlgren, M., ve Gooden, R. B. (2002). Teaching Reading İn
An İnner City School Through a Multisensory Teaching Approach.
Annals of Dyslexsia, 52, 229–242.
- Juel, C. (1988). Learning To Read And Write: A LongitudinalStudy Of
ChildrenFrom First Through FourthGrades. Journal Of Educational
Psychology, 80, 437–447.
- Karakaya, B. ve Altuntaş, O. (2017). Disleksisi Olan Çocuklarda Görsel
Algı Becerilerinin. Okuma Becerileri Üzerine Etkisinin İncelenmesi.
Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 5(3), 161-168.
- Kirk, S.A. (1977). Special issue: Exceptional Children and Youth. Journal
of Clinical Child Psychology, 6(3).
- Kılınçaslan, A. (2018). Özgül Öğrenme Bozukluğu. N. M. Mukaddes & E.
S. Ercan (Ed.).
- Korkmaz, Ş. Ç., & Karatepe, Ç. (2018). The Impact of Multi-Sensory Language
Teaching on Young English Learners’ Achievement in Reading
skills. Novitas-ROYAL (Research on Youthand Language),
12(2), 80-95. https://eric.ed.gov/?id=EJ1195281
- Labbo , L. D. , Sprague , L. , Montero , M. K. , ve Font , G.(2000). Connecting
a Computer Centertothemes, Literature and Kindergarteners’
Literacy Needs. Reading Online, 4 (1), 1-16.
- Lee, L, W. (2010). The Davis Model of Dyslexia Intervention: Lessons
from One Child. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum, 18 (1), 133 – 139.
- Lerkkanen, M. K. Puttonen, H. R. Aunola, K. ve et al. (2004). Developmental
Dyslexia of Phonemic Awareness and Reading Performance
Duringthe First of Primary School. Journal of Early Childhood
Research, 2, 139-156.
- Lerner, J.W. (1989). Öğrenme güçlüklerinde eğitimsel müdahaleler. J. Am.
Acad. Çocuk. Ergen Psikiyatri, 28, 326–331.
- Luo,Y.,Wang, J., Wu, H., Zhu,D.ve Zhang Y. (2013). Working Memory
Training İmproves Develop Mental Dyslexia in Chinese. Neural-
RegenerationResearch, 8(5), 452–60.
- Margari, L., Buttiglione, M., Craig, F., Cristella, A., Giambattista, C., Matera,
E., Operto, F. ve Simone, M. (2013). Neuropsychopathological
Comorbidities in Learning Disorders. BMC Neurol, 13, 198.
- McGee, R., Williams, S., Paylaş, D.L., Anderson, J. ve Silva, P. (1986).
The Relationship Between Specific Reading Retardation, General
Reading Back Wardness and Behavioural Problems in a Large
Sample of Dunedinboys: a Longitudinal Study From Five to ElevenYears.
J Child Psychol Psychiatry, 27(5), 597-610.
- O'Shea, L. J., Sindelar, P. T. ve O'Shea, D. J. (1985). The Effects of Repeated
Readings and Attentional Cueson Reading Fluency and Comprehension.
Journal of Reading Behavior, 17, 129-142.
- Oktay, A. (2009). Eğitim Bilimine Giriş (3. Baskı). Ankara: Pegem akademi
Yayınları.
- Rababah, A.A. (2020). The Effectiveness of an Intensive Reading Program
According to the Response to Intervention and Evidence-Based
Practices in Treating Dyslexia. International Journal of Innovation,
14(11).
- Rasinski, T. V., Padak, N., Linek, W., ve Sturtevant, E. (1994). Effects of
Fluency Development on Urban Second-Gradereaders. The Journal
of Educational Research, 87(3), 158-165.
Rodrigues, A. P., Rebola, J., Jorge, H., Ribeiro, M. J., Pereira, M., vanAsselen,
- M., ve Branco, M.C. (2017). Visual Perceptionand Reading:
New Cluesto Patterns of Dysfunction Across Multiple Visual
Channels in Developmental Dyslexia Visual Channels in Dyslexia. Investigative Ophthalmology ve Visual Science, 58(1), 309-317.
- Pollard, L., ve Hess, N. (1997). Zero prep: Ready-to-go activities for the
language classroom. Burlingame, CA: Alta Book Center Publishers.
- Polloway, E.A., Serna, L., Patton, J.R. ve Bailey, J.W. (2013). Strategies
for teaching learners with special needs (10th Edition). Pearson
Education.
- Schulte-Korne G. (2010). The Prevention, Diagnosis and Treatment of
Dyslexia. Dtsch ArzteblInt, 107(41), 718-26.
- Siegel, M.A.L. (2007). Nolo’sıepguide Learning Disabilities. (3 rd ed.).
USA: Delta Printing.
- Skiada, R., Soroniati, E., Gardeli, A., ve Zissis, D. (2014). EasyLexia 2.0:
Redesigning our Mobile Application for Children with Learning
Difficulties. Themes in Science and Technology Education, 7(2),
119-135.
- Stein, J. (2001). The Magnocellular Theory of Developmental Dyslexia.
Dyslexia, 7, 12–36.
- Subramaniam,V., Mallan, V.K., Che Mat NH. (2013). Multi-senses Explication
Activities Module for Dyslexic Children in Malaysia. Asian
Social Science, 9(7), 241–67.
- Şahin, F. ve Çakır, R. (2018). Çoklu Ortam Materyallerinin Okuma-Yazma
Güçlüğü Çeken Öğrencilerin Okuma-Yazma Becerileri Üzerinde
Etkisi. Journal of Instructional Technologies ve Teacher Education,
7(2), 75-90.
- Tam, I.O.L ve Leung, C. (2019). Evaluation of the Effectiveness of a Literacy
İntervention Programme on enhancing Learning out Comes
for Secondary Students with Dyslexia in Hong Kong. Dyslexia.
- Taşlıbeyaz, H.F. (2021). Öğrenme Güçlüğü Açisindan Rı̇sk Grubunda
Olan öğrencı̇lerı̇n Belı̇rlenmesı̇ne Yönelı̇k Ölçme Araci Gelı̇ştı̇rme
Çalışması. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
- Taufan, J.(2018). The Effect of Mingle Model to Improve Reading Skills
for Students with Dyslexia in Primary School. Journal of ICSAR.
2(2) .
- Ulu, M., ve Başaran, M. (2013). Video Öz Değerlendirme Tekniğinin Akıcı
Okuma Becerisinin Gelişimine Etkisi. Dumlupınar Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, (38).
- VanRijthoven, R., Kleemans, T.,Segers, E. ve Verhoeven, L. (2020).
Response to Phonics Through Spelling Intervention in Children
With Dyslexia. Reading &Writing Quarterly, 71(3), 527-546.
- Wright,T.Y.(2009).“TheSavvyTeacher’sGuide:ReadingInterventionsThatWork”.
www.interventioncentral.org
- Yamaç, A. (2015). İlkokul Dördüncü Sınıf Düzeyinde Bir Öğrencinin Sesli
Okuma Akıcılığını Artırmaya Yönelik Bir Uygulama. Kastamonu
Eğitim Dergisi, 23(2), 631-644.
- Yazıcı, M, ve Beşenek, M,. (2022). Özgül Öğrenme Bozukluğu için Dikkat
Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu Komorbiditesi Her Zaman
Olumsuz Bir Durum Olmayabilir mi?.Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri
Dergisi, 27(2).
- Yılmaz, M. (2006). İlköğretim 3. Sınıf Öğrencilerinin Sesli Okuma Hatalarını
Düzeltmede ve Okuduğunu Anlama Becerilerini Geliştirmede
Tekrarlı Okuma Yönteminin Etkisi. Yayımlanmamış Doktora
Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yüksel, A. (2010). Okuma Güçlüğü Çeken Bir Öğrencinin Okuma Becerisinin
Geliştirilmesine Yönelik Bir Çalışma. Kuramsal Eğitim
Bilim, 3 (1), 124-134.
- Ziadat, H. A. (2021). The Impact of Using VAKT Strategy on Oral Reading
and Reading Comprehension Skills of Elementary Students
with Dyslexia. International Journal of Learning, Teaching and
Educational Research, 20(2), 121-136.
- Zutell, J. ve Rasinski, T. V. (1991). Training Teachersto Attendto Their
Students’ Oral Reading Fluency. Theory Into Practice, 30, 211-217.