Dünyada kamu yayıncılığı konusunda yapılan araştırmalar İngiltere BBC şirketinin kamu yayıncılığı kavramına yüklediği anlamlar ışığında yapılmaktadır. Kamu yayıncılığı kavramına; haber alma, eğlendirme ve eğitme anlamı yüklemiştir. Kavramı sadece bu üç fonksiyon üzerinde değerlendirmek kamu ve özel yayıncılığın realitesi ile uyuşmamaktadır. Kamu ya da ticari yayıncılık; eğitirken, haber verirken ve eğlendirirken kitleleri ikna etmek ve harekete geçirmek için faaliyette bulunur. Ulusal yöntem yayıncıların gelirleri ruhsat ve vergilere bağlıdır. Tecimsel yayın yönteminde gelirler reklam yayınlarından karşılanmaktadır. TRT yayıncılık yönteminde karma(ulusal tecimsel) yöntemi benimsemiştir. Türkiyede yayın ihlalleri büyük oranda reklam türünde gerçekleşmektedir. RTÜK (01.01.2019–30.09.2019) tarihleri arasında yayın ihlallerinden kaynaklı müeyyidelerin % 61.11’ini reklam yayınlarına uygulamış, müeyyidelere 8. maddenin 4. fıkrasından kaynaklanan ihlal kararları eklendiğinde oran %78,27’i bulmaktadır. Reklam insan arzularını harekete geçirmek suretiyle insanı tüketime yönlendirmektedir. Reklamın etki frekansını büyütmek için reklam yapımcıları cinselliği, kadın bedenini, çocukları ve ilgi çekici unsurları kullanmaktadırlar. Toplum, etik olmayan bu yöntemin meşrulaştırılması gibi bir sorunla karşı karşıya kalmaktadır. Kamu yayıncısı, meşrulaştırılmış ahlaksızlığa karşı toplumu eğitmeli ve toplumun sığınağı olmalıdır. TRT 1 reklam yayınları incelendiğinde TRT, meşrulaştırılmaya çalışılan etik dışı ve kuralsız reklam pazarına bağımlılık görüntüsü vermektedir. 15-23 Mayıs 2021 tarihleri arasında TRT 1’de yayınlanan reklamlarda çekicilik unsurlarının tümüne rastlanmıştır. Bu durum çocuk ve gençler açısından psikolojik ve sosyolojik sorunlar ortaya çıkaracaktır. Bu çalışmada; bir olay veya olguyu detaylı bir şekilde araştırmak ve incelemek şeklinde tanımlanan durum analizi tekniğinden yararlanılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 4 |