Küreselleşme ve medya-ekonomi politiği bağlamında
reklamveren unsurunun rolünün incelendiği bu çalışmada, küresel ve yerel
markaların reklamlarında kültürün nasıl aktarıldığı üzerine odaklanılmıştır. Bu
çalışmanın temel amacı medya ekonomi
politiği çerçevesinde, medyanın ticari olarak yürürlüğünde rol oynayan
reklamların (2018 yılında Türk televizyonlarında en uzun süre reklamveren
markalar ve reklamları), reklamverenler boyutuna odaklanarak; medyada satın
alınan süre bakımından küresel ve yerel markalar ayrımında nasıl değişkenlik
gösterdiğini ortaya koymaktır. Aynı zamanda küresel ve yerel markaların
yayınladıkları reklamlarda kültürün nasıl yansıtıldığını tespit etmek
çalışmanın diğer önemli bir amacını oluşturmaktadır.
Bu doğrultuda içerik
analizi yöntemiyle Medya Takip Merkezinin 2018 yılında yayınladığı
raporların aylık olarak analizi gerçekleştirilerek, hangi markaların en uzun
süre medyada yer aldıkları tespit edilmiş ve bu marklar arasından ilk dört
sırada yer alan markanın (2 küresel, 2 yerel) reklamları, Hofstede’in kültürel
farklılıkları yansıtan dört öğesi (semboller, kahramanlar, ritüeller,
değerler), göstergebilimsel analiz
yöntemi kullanılarak incelenmiştir.
Elde edilen sonuçlar
ışığında, 2018 yılında en uzun süre medyada yer alan ilk dört markanın; Türk
Telekom, Algida, Turkcell ve Vodafone olduğu tespit edilmiştir. Bu markaların
reklamları analiz edildiğinde ise en çok vurgulanan kültürel göstergelerin;
birliktelik, paylaşım, milliyetçilik, samimiyet, kolektiflik ve aile kavramları
olarak tespit edilmiştir.
Kültür Reklam Küreselleşme Ekonomi-Politik Kültürel Göstergeler
In this study, the role of advertiser element in the context
of globalization and media-economic policy is examined. This study focuses on
how culture is transferred in the advertising of global and local brands. The main purpose of this study is to
focus on the commercial dimension of advertising (the longest advertiser brands
and advertisements on Turkish televisions in 2018) in the context of media
economic policy by focusing on the size of advertisers; and how to vary the
distinction between global and local brands in terms of time purchased in the
media. Another important aim of the study is to determine how culture is
reflected in the advertisements of global and local brands. In this
context, monthly analysis of the reports published by the Media Monitoring
Center in 2018 was carried out by content analysis method and it was determined
which brands had been on the media for the longest time. In addition, the
advertisements (Vodafone: Altın Kulüp Ben Yaptım, Algida: Maraş Usulü Çifte
Dövülmüş Dondurma, Türk Telekom: Birlikte Çok Güzeliz ve Turkcell: İşte Destek
İşte Turkcell) of the top four brands (2 global – Vodafone and Algida, 2 local
– Turkcell and Turk Telekom) were examined using the semiotic analysis method
of Hofstede's four elements (symbols, heroes, rituals, values) showing cultural
differences. In the light of the results
obtained, the top four brands in the media for the longest time in 2018; Türk
Telekom, Algida, Turkcell and Vodafone. When the ads of these brands are
analyzed, the most emphasized cultural indicators; togetherness, sharing,
nationalism, sincerity, collectivity and family.
Culture Advertising Globalizations Economic-Political Glocalism.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Kış |
IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.