Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Flood Descriptions and Reflections in Art

Yıl 2020, Kış, 221 - 244, 15.03.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.637382

Öz

Mitology is the narrative of extraordinary presence and event that take
place in an unknown time and place. İt also reflects spiritual and its
relations with the external worldSome great event have occured since human
existence.  Heraklitus, Platon ve
Aristotle in the past the greatest event of people suffered water and fire
disaster have expressed. Water is sometimes regarded as the first stage of
creation, sometimes as punishment for people. According to Aristotle, the
artist is the one who tells what is possible and what is possible, that is,
coincidence and possible. The myth of the Great Flood, which is related to
water, one of the greatest and possible events, has been an extraordinary
subject of mitology, religion and art. When the causes and consequences of the
Great Flood are examined, it contains ordinary and social qualities. Altough
the myths of The Great Flood contain specific narrative of regions, they are described
as an event that affect the whole world rather than religion. While The Great
Flood causes catastrophes challanges order and belief. İt is inevitable that
The Great Flood, which has a cultural and religious quality, has many
psycological, sociological, historical, religious and artistic reflection. The
branches of art that deal with these event have turned into medium that
reflects society, and the minimal represantation of the universe with its
religious, moral and political message by using different means of expression.
Man always will have faith supernatural, spiritual and imagination. Altough
mitology, which provide social continuity, seems to be, the flood was mostly as
a art. It has been the subject of many contemporary novels and films. It deals
with the thought and superior behavior of human being superior to nature. Flood
mythology has been used frequently in art, artists have been fed from this
source. In this study, it is tried to explain the flood myth which is the
source of art and which is the subject of different branches of art, is seen in
different cultures and with examples that are important in terms of art.

Kaynakça

  • Aksoy, Bilal (1987). Nuh’un Gemisi ve Tufan, İnsanlık Yolu Yayınları, Ankara, s. 8 vd, s.47.140.144. 146
  • And, Metin (2007). Minyatürlerle Osmanlı-İslam Mitologs.YKY, s.100-120
  • Ayık, Erkan, (2010). Postmodernizm Sürecinde Görsel Sanatlarda Mitolojik Yapıt Çözümlemeleri, YLT, Ankara, s.6
  • Bahadır, Ülkü (2013). Hıristiyan İkonografisinde Nuh Tufanı, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bil. Ens.,Sanat Tarihi ABD, YLT, Ankara
  • Bayat, Fuzuli (2007). Türk Mitolojik Sistemi, Ötüken Neşriyat, İstanbul
  • Bucaille, Maurice (1991). Tevrat İnciller ve Kur’an, çvr. M. A. Sönmez, Ankara, s. 341,347
  • Can, Şefik (1997). Klasik Yunan Mitolojisi, İstanbul, İnkılâp Kitabevi
  • Cömert, Bedrettin (2006). Mitoloji ve İkonografi, De- Ki Basım ve yayım Ltd. Şti. Ankara,
  • Çınar, Güneş (2006).Heykel ve Mitoloji, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, s. 22,30,97
  • Deliduman, Canan, Sezer, Ayşe (2015). Resim Sanatında Nuh Tufanı idil, Cilt 5, Sayı 19
  • Elıade, Mircea (1993). Mitlerin Özellikleri, çev. Sema Rifat, Simavi Yay., İstanbul, s.157
  • Erhat, Azra (1972). Mitoloj i Sözlüğü, Remzi Kitapevi, Ankara, s.8
  • Hamılton, Edith (1997). Mitologya, çev., Ülkü Tamer, Varlık Yayınları, İstanbul, s.5
  • Hançerlioğlu, Orhan (2000). Dünya İnançları Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 3. Basım, İstanbul
  • Harman, Ö. Faruk (1999). Kitab-ı Mukaddes ve Diğer Dinlere Göre Hz. Nuh ve Tufan, Hz Nuh’tan Günümüze Cizre Smpzym, İstanbul
  • Köksoy, Mümin (2002). Nuh Tufanı ve Sümerlerin Kökeni, Ankara
  • Kramer, S, Noah (2005). Tarih Sümerde Başlar, Çeviri. M. İ. Çığ, Ankara, s.126,127,128
  • Necatigil, Behçet (1969). http://www.belgeler.com/blg/1tjt/behcet-necatigil-mitologya).
  • Ögel, Bahaeddin (1989). Türk Mitolojisi 1, T. T. K. Basımevi, Ankara
  • Rosental, M., P. Yudin (1997). Felsefe Sözlüğü, çev. Aziz Çalışlar, Sosyal Yayınlar, İstanbul
  • Rosenberg, Donna (2003). Dünya mitolojisi, Büyük Destan ve Söylenceler Antolojisi,
  • Şatana, Nazan Şara (2016). http://blog.milliyet.com.tr/01.12.2016
  • Tecimer, Ömer (2005). Sinema Modern Mitoloji, 1. Baskı, Plan B İletişim, Tasarım, Tanıtım, Yayıncılık ve Yapımcılık San. İstanbul
  • Yakaryılmaz, Nuray (2009). Türk Mitolojisinin Resmi, Master Tezi, Ankara
  • Yonar, Gönül (2015). Yaratılış Mitolojileri, Altı Medeniyet Altı Yaratılış Hikâyesi, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Sertifika Numarası 16267, Isbn 978-605-155-208-8, Ötüken Neşriyat A.Ş.,İstanbul, s. 152
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Tufan, 09 ‎Aralık ‎2015http://www.artbible.info/art/large/71.html, 09 ‎Aralık ‎2015https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/south-east-se-asia/30.04.‎2017http://www.maggihambling.com, 30.04. ‎2017http://www.fitzmuseum.cam.ac.uk/gallery/thewave, 30 ‎Nisan ‎2017http://mymodernmet.com/maggi-hambling-breaking-waves/ 30 ‎Nisan ‎2017http://www.mettemayagregersen.com/wordpress/waves-2/, 16.01.2017

Tufan Betimlemesi ve Sanattaki Yansımalarından Örnekler

Yıl 2020, Kış, 221 - 244, 15.03.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.637382

Öz

Mitoloji bilinmeyen bir zamanda ve
yerde yaşanan, olağanüstü varlıklar ve olayların anlatımıdır. Manevi dünyayı ve
dış dünya ile ilişkileri de yansıtmaktadır. İnsanın varoluşundan bugüne kadar
bazı büyük olaylar meydana gelmiştir.
Heraklitus, Platon
ve Aristoteles, geçmişte
insanlığın uğradığı en büyük olayları su ve ateş felaketleri olarak ifade
etmişlerdir. Su bazen yaradılışın ilk aşaması, bazen insanların
cezalandırılması olarak kabul edilir. Aristo’ya göre sanatçı, gerçekten olanı
değil, olabilir olanı, yani, rastlantı ve mümkün olabileni anlatandır demiştir.
Olan ve olabilir olan en büyük olaylardan su ile ilgili olan tufan efsanesi,
mitolojinin, dinin ve sanatın olağanüstü özellikler taşıyan konusu olmuştur.
Tufan’ın meydana gelmesi neden ve sonuçları irdelendiğinde, olağan ve sosyal
nitelikler içermektedir. Tufan mitleri, bölgelere özgü anlatımlar içerse de
genellikle bölgesel olmaktan çok bütün dünyayı etkileyen bir olay olarak
anlatılmıştır. Tufan facialara neden olurken, düzene ve inanca meydan
okumaktadır. Kültürel ve dinsel bir nitelik taşıyan Tufan’ın birçok psikolojik,
sosyolojik, dini, tarihi ve sanatsal yansımalarının olması da kaçınılmazdır. Bu
olayları ele alan sanat dalları, farklı anlatım araçlarını kullanarak dinsel,
ahlaki ve politik mesajıyla toplumu ve evrenin minimal temsilini yansılayan bir
araca dönüşmüştür. İnsanın inanışa, doğaüstüne, ruhani olana, hayal gücüne
bağlılığı hep olacaktır. Toplumsal
devamlılığı sağlayan mitoloji, felsefenin ön temsili gibi görünse de kendisini
ifade ettiği en güçlü alan sanattır. Edebiyat ve sanat dünyasında tufan daha
çok kavram olarak kullanılmıştır.  Çok
sayıda çağdaş roman ve filme konu olmuştur. İnsanın doğaya karşı üstün olduğu
düşüncesi ve üstün davranışını ele almaktadır. Tufan mitolojisi sanatta, çok
sık bir şekilde kullanmıştır, sanatçılar bu kaynaktan beslenmişlerdir. Bu
çalışmada, sanata kaynaklık eden ve sanattın farklı dallarında konu alınan
tufan efsanesi farklı kültürlerde görülmesi ve sanata dönemi bakımından önem
arz eden örneklerle anlatılmaya çalışılmıştır.





 

Kaynakça

  • Aksoy, Bilal (1987). Nuh’un Gemisi ve Tufan, İnsanlık Yolu Yayınları, Ankara, s. 8 vd, s.47.140.144. 146
  • And, Metin (2007). Minyatürlerle Osmanlı-İslam Mitologs.YKY, s.100-120
  • Ayık, Erkan, (2010). Postmodernizm Sürecinde Görsel Sanatlarda Mitolojik Yapıt Çözümlemeleri, YLT, Ankara, s.6
  • Bahadır, Ülkü (2013). Hıristiyan İkonografisinde Nuh Tufanı, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bil. Ens.,Sanat Tarihi ABD, YLT, Ankara
  • Bayat, Fuzuli (2007). Türk Mitolojik Sistemi, Ötüken Neşriyat, İstanbul
  • Bucaille, Maurice (1991). Tevrat İnciller ve Kur’an, çvr. M. A. Sönmez, Ankara, s. 341,347
  • Can, Şefik (1997). Klasik Yunan Mitolojisi, İstanbul, İnkılâp Kitabevi
  • Cömert, Bedrettin (2006). Mitoloji ve İkonografi, De- Ki Basım ve yayım Ltd. Şti. Ankara,
  • Çınar, Güneş (2006).Heykel ve Mitoloji, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, s. 22,30,97
  • Deliduman, Canan, Sezer, Ayşe (2015). Resim Sanatında Nuh Tufanı idil, Cilt 5, Sayı 19
  • Elıade, Mircea (1993). Mitlerin Özellikleri, çev. Sema Rifat, Simavi Yay., İstanbul, s.157
  • Erhat, Azra (1972). Mitoloj i Sözlüğü, Remzi Kitapevi, Ankara, s.8
  • Hamılton, Edith (1997). Mitologya, çev., Ülkü Tamer, Varlık Yayınları, İstanbul, s.5
  • Hançerlioğlu, Orhan (2000). Dünya İnançları Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 3. Basım, İstanbul
  • Harman, Ö. Faruk (1999). Kitab-ı Mukaddes ve Diğer Dinlere Göre Hz. Nuh ve Tufan, Hz Nuh’tan Günümüze Cizre Smpzym, İstanbul
  • Köksoy, Mümin (2002). Nuh Tufanı ve Sümerlerin Kökeni, Ankara
  • Kramer, S, Noah (2005). Tarih Sümerde Başlar, Çeviri. M. İ. Çığ, Ankara, s.126,127,128
  • Necatigil, Behçet (1969). http://www.belgeler.com/blg/1tjt/behcet-necatigil-mitologya).
  • Ögel, Bahaeddin (1989). Türk Mitolojisi 1, T. T. K. Basımevi, Ankara
  • Rosental, M., P. Yudin (1997). Felsefe Sözlüğü, çev. Aziz Çalışlar, Sosyal Yayınlar, İstanbul
  • Rosenberg, Donna (2003). Dünya mitolojisi, Büyük Destan ve Söylenceler Antolojisi,
  • Şatana, Nazan Şara (2016). http://blog.milliyet.com.tr/01.12.2016
  • Tecimer, Ömer (2005). Sinema Modern Mitoloji, 1. Baskı, Plan B İletişim, Tasarım, Tanıtım, Yayıncılık ve Yapımcılık San. İstanbul
  • Yakaryılmaz, Nuray (2009). Türk Mitolojisinin Resmi, Master Tezi, Ankara
  • Yonar, Gönül (2015). Yaratılış Mitolojileri, Altı Medeniyet Altı Yaratılış Hikâyesi, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Sertifika Numarası 16267, Isbn 978-605-155-208-8, Ötüken Neşriyat A.Ş.,İstanbul, s. 152
  • http://tr.wikipedia.org/wiki/Tufan, 09 ‎Aralık ‎2015http://www.artbible.info/art/large/71.html, 09 ‎Aralık ‎2015https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/south-east-se-asia/30.04.‎2017http://www.maggihambling.com, 30.04. ‎2017http://www.fitzmuseum.cam.ac.uk/gallery/thewave, 30 ‎Nisan ‎2017http://mymodernmet.com/maggi-hambling-breaking-waves/ 30 ‎Nisan ‎2017http://www.mettemayagregersen.com/wordpress/waves-2/, 16.01.2017
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Leyla Kubat 0000-0002-4751-4055

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2020
Kabul Tarihi 3 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Kış

Kaynak Göster

APA Kubat, L. (2020). Tufan Betimlemesi ve Sanattaki Yansımalarından Örnekler. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(6), 221-244. https://doi.org/10.21733/ibad.637382

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386