In this article the works, which are written one in German and the other in English, of
Peter Härtling's “Djadi, Flüchtlingsjunge” (2016), a competent representative
of German literature of the 21st century and Alan Gratz's “Refugee” (2017), a well-known author of the American
literary world, will be analyzed comparatively in terms of the refugee problem,
particularly in terms of the effects of living as a refugee on child
psychology. In this study, we have fundamentally aimed to draw attention to the
refugee problem, which is a bleeding wound of the real world waiting for an
immediate solution and the inner cries of refugee children rising from the
fictional world, with reference to the umbilical cord between literature and reality.
It’s seen that in the 21st century all the countries of the world confront the
largest scale refugee movement since the Second World War. The number of
refugee and asylum-seeker adults and children has increased dramatically in
recent years due to regional wars in various parts of the world. Difficulties
generally encountered by refugee groups and identified in detail in this
article cause serious psychological influences for underage refugee children.
The fictional world of literature, which is nourished by the resources it
derives from the real world, is not insensitive to the problem of refugee, the
most prominent problem of its era and has begun to deal with this problem from
different perspectives. As a matter of fact, in these works,
which we carefully selected to compare from the millennium literature, the
problem of refugee is discussed especially in terms of their reflections on
child psychology. Therefore, in this study, the similarities of fictional
refugee children in these works will be questioned with real world actors. In
the fictional world of the works, it will be found out how much and to what
extend that these refugee children have to face the similar problems in the
real life and how they are treated and referred in these works which were
carefully chosen. First of all, comparison method will be used in our study. We
will compare these works, which were written nearly in the same historical and
social period by using typological comparison method and also benefit from
historical-social, psychoanalytic,
history-positivist criticism and literary sociology methods.
Bu makalede, 21. yüzyıl Alman edebiyatının yetkin bir temsilcisi olan Peter Härtling’in “Djadi, Flüchtlingsjunge” (2016) adlı romanı ile Amerikan edebiyatının tanınmış bir yazarı olan Alan Gratz’ın, “Refugee” (2017) adlı, biri Almanca, diğeri İngilizce olarak kaleme alınmış olan eserleri mültecilik sorunsalı ekseninde, özellikle mülteci olarak yaşamanın çocuk psikolojisine yansımaları açısından karşılaştırmalı olarak analiz edilecektir. Çalışmamızda esasen, edebiyat ve gerçeklik arasındaki göbek bağından hareketle, gerçek dünyanın acil çözüm bekleyen kanayan yarası olan mülteci sorununa kurmaca dünyadan yükselen mülteci çocukların iç çığlıklarıyla dikkat çekmeyi amaç edindik. İçinde yaşadığımız 21. yüzyılda tüm dünya ülkelerinin, İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana gerçekleşen en geniş ölçekli mülteci hareketi ile karşı karşıya kalıp yüzleştiği görülmektedir. Son yıllarda yeryüzünün çeşitli yerlerinde meydana gelen bölgesel savaşlar sebebiyle mülteci ve sığınmacı yetişkin ve çocuk sayısı ciddi ölçüde artış göstermiştir. Mülteci grupları tarafından genel olarak karşılaşılan ve makalede ayrıntılı olarak tespit edilen zorluklar henüz reşit olmamış mülteci çocuklar açısından ciddi psikolojik etkilere sebebiyet vermektedir. Gerçek dünyadan aldığı kaynaklarla beslenen edebiyatın kurmaca dünyası da içinde vücut bulduğu çağın en öne çıkan sorunu olan mültecilik sorununa duyarsız kalmamış ve bu sorunu farklı açılardan işlemeye başlamıştır. Nitekim milenyum edebiyatından karşılaştırmak üzere özenle seçtiğimiz bu eserlerde mültecilik sorunu, özellikle çocuk psikolojisine yansımaları açısından ele alınmıştır. Bu nedenle çalışmada, eserlerdeki kurmaca mülteci çocukların, gerçek dünyadaki aktörlerle olan benzerlikleri sorgulanacaktır. Eserlerin kurmaca dünyasında, mülteci çocukların gerçek hayatta yüzleşmek zorunda kaldığı bu ve benzeri sorunların ne kadarına ne ölçüde değinildiği, bu sorunlara hangi açılardan ve nasıl bir tutumla yaklaşılıp yer verildiği incelenecektir. Çalışmamızda her şeyden önce karşılaştırma yöntemi kullanılacaktır. Birbirine yakın dönemlerde yazılmış olan, yani tarihsel ve toplumsal açıdan birbirine benzer olguların yaşandığı bir zamanda üretilmiş olan bu eserler “tipolojik karşılaştırma” yöntemiyle karşılaştırılacak, ayrıca tarihsel-toplumsal, psikanalitik, pozitivist eleştiri ve edebiyat sosyolojisi yöntemlerinden yararlanılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2020 |
Acceptance Date | January 29, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Winter |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.