Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen ve Yönetici Bakış Açısıyla Öğretmenlerin Sınıf Yönetim Becerisi

Year 2020, Autumn, 336 - 349, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.749125

Abstract

Araştırmanın amacı, öğretmenlerin sınıf yönetim becerisine yönelik öğretmen ve yönetici görüşlerini belirlemektir. Araştırma, karma yöntem araştırma modeline göre tasarlanmıştır. Araştırmanın nicel çalışma gurubu, Gaziantep ilinde görev yapmakta olan 330 sınıf öğretmeni ve 36 okul yöneticisi olmak üzere toplam 366 kişiden oluşmaktadır. Nitel kısmın çalışma grubu ise, nicel kısmın katılımcıları arasından gönüllülük esasına dayalı olarak seçilmiş 12 öğretmen ve 10 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmanın nicel verileri, Güneş (2016) tarafından yeniden düzenlemesi yapılan “Sınıf Yönetimi Becerisini Değerlendirme Ölçeği” ile nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde, betimsel istatistikler, t-testi ve ANOVA analizi kullanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğretmen ve yöneticilerin sınıf yönetim becerisi görüşleri arasında anlamlı bir farklılık vardır. Ayrıca sınıf yönetim becerisi görüşleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir farklılık görülmez iken, eğitim düzeyi ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık vardır. Öğretmen ve yönetici katılımcılar, sınıf yönetim becerisinin liderlik ve iletişim alt boyutunda, öğretme ve öğrenme süreçlerindeki tutumlar, iletişim, kararlara katılım ve beklenti ve ihtiyaçların karşılanması konularında yapılan etkinlikler, sergilenen davranışlar, öğretim ortamlarının oluşturulması, sağlıklı iletişimin kurulması konularında alan literatürünün belirttiği öğretmen becerilerini sergilediklerini belirtmişlerdir.

References

  • Akyol, H. (2000). Olumlu ve öğrenmeye uygun ortam yaratma, sınıf yönetimi, L. Küçükahmet (Ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Uyanık Balat, G. (2010). Sınıf yönetimi kavramı ve sınıf yönetimi modelleri, okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi, G. Uyanık Balat ve H. Bilgin (Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Baloğlu, N. (2001). Etkili sınıf yönetimi. Ankara: Baran.
  • Borish, G. D. (1997). Effective teaching methods. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E. ve Arslan, B. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin öğrenci görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (10), 195-219. Dede, Y. ve Demir, S.B. (2015). Karma yöntem araştırmaları, karma yöntem araştırmasını doğası, Y. Dede ve S.B. Demir (Ed.). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2001). Sınıf yönetimi: Ders, konferans, panel ve seminer etkinliklerinde başarının yolları. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erkan, Z. N. (2009). İlköğretimde görevli öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışları ile iş doyumları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Green, S.B. ve Salkind, N.J. (2005). Using SPSS for windows and macintosh: Analysing and understanding data (4. Baskı). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Güner, A. M. (2016). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri, teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hancock, D. R. ve Algozzinne, R. (2006). Doing case study research: a practical guide for beginning researchers. New York: Teachers College Press.
  • Hardin, J. C. (2012). Effective classroom management: Models and strategies for today’s classroom. (3. Baskı). Boston: Pearson Education
  • Kaplan, Z. (2018). Okul öncesi öğretmenleri sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kozikoğlu, İ. ve Senemoğlu, N. (2018). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler: Nitel bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – ENAD, 6 (3), 341-371.
  • MEB. (2006). 36-72 aylık çocuklar için okulöncesi eğitim programı. İstanbul: Ya-Pa.
  • MEB. (2018). Öğretmenlerin eğitimi. http://www.meb.gov.tr/meb_duyuruindex.php adresinden 02.03.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Mackenzie, R. (1996). Setting limits in the classroom : How to move beyond the classroom dance of discipline. CA: Prima Publishing, Rocklin, 290s.
  • Morga, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G.N. ve Barrett, K.C. (2004). SPSS for introductory statistics-use and interpretation. London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Özdemir, G. (2019). Sınıf yönetimi, sınıf yönetimini etkileyen etmenler. O. Sarıgöz, R. Tösten, M. Baş (Ed.). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Özdemir, S. (2017). Ortaokullarda çalışan öğretmenlerin sınıf yönetim beceri düzeylerinin İncelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özyürek, M. (2007). Olumlu sınıf yönetimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Paliç, G. ve Keleş, E. (2011). Sınıf yönetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Educational Administration: Theory and Practice, 17 (2), 199-220.
  • Sadık, F. (2008). Sınıf yönetiminde temel kavramlar ve yaklaşımlar, okul öncesi eğitiminde sınıf yönetimi, Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed.). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlilikleri kazandırmalıdır. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30.
  • Şahin, İ., Tantekin Erden, F. ve Akar, H. (2011). The influence of the physical environment on early childhood education classroom management. Eurasian Journal of Educational Research, 44, 185- 202.
  • Şeker, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerileri ile sınıf atmosferi arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Uç, H. (2013). İlkokul öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki (Maltepe İlçesi Örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetimi davranışları (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Warner, L. ve Lynch, S. (2004). Preschool classroom management: 150 teacher-tested techniques. Gryphon House, Inc.
  • Yegen, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterliklerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi). Bayburt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bayburt.
  • Yin, R. K. (2011). Applications of case study research. SAGE Publications, Inc.

Classroom Management Skills of Teachers from a Teacher and Administrator Perspective

Year 2020, Autumn, 336 - 349, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.749125

Abstract

The aim of the research is to determine teachers' and administrators' views on classroom management skills. It was designed according to the mixed method research methodology. The study group of the quantitative phase of the study consisted of 330 classroom teachers and 36 school administrators’ total of 366 people, working schools in province of Gaziantep. The quantitative data of the study were collected through “Classroom Management Skills Scale” and a semi-structured interview protocol was used to collect qualitative data. Descriptive statistics, t-test and ANOVA analyses were applied to the data set. In the analysis of qualitative data, content analysis technique was used. According to research results, there is a significant difference between the opinions of teachers and administrators on classroom management skills. In addition, while there is no significant difference between classroom management skills views and gender variables, there is a significant difference according to education level and professional seniority variables. The teachers and administrators indicated that the attitudes in the teaching and learning processes, communication, participation in decisions, expectations and meeting the needs issues exhibited the skills expected from a teacher in the context of classroom management skills were exhibited. In addition, both participants stated that they have the expected classroom management skills in the creation of group teaching environments and establishing healthy communication.

References

  • Akyol, H. (2000). Olumlu ve öğrenmeye uygun ortam yaratma, sınıf yönetimi, L. Küçükahmet (Ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Uyanık Balat, G. (2010). Sınıf yönetimi kavramı ve sınıf yönetimi modelleri, okul öncesi eğitimde sınıf yönetimi, G. Uyanık Balat ve H. Bilgin (Ed.). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Baloğlu, N. (2001). Etkili sınıf yönetimi. Ankara: Baran.
  • Borish, G. D. (1997). Effective teaching methods. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Can, E. ve Arslan, B. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliklerine ilişkin öğrenci görüşleri. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (10), 195-219. Dede, Y. ve Demir, S.B. (2015). Karma yöntem araştırmaları, karma yöntem araştırmasını doğası, Y. Dede ve S.B. Demir (Ed.). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Erdoğan, İ. (2001). Sınıf yönetimi: Ders, konferans, panel ve seminer etkinliklerinde başarının yolları. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erkan, Z. N. (2009). İlköğretimde görevli öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışları ile iş doyumları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Green, S.B. ve Salkind, N.J. (2005). Using SPSS for windows and macintosh: Analysing and understanding data (4. Baskı). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • Güner, A. M. (2016). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri, teknoloji kullanımları ve öz yeterlilik inançları arasındaki ilişki (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hancock, D. R. ve Algozzinne, R. (2006). Doing case study research: a practical guide for beginning researchers. New York: Teachers College Press.
  • Hardin, J. C. (2012). Effective classroom management: Models and strategies for today’s classroom. (3. Baskı). Boston: Pearson Education
  • Kaplan, Z. (2018). Okul öncesi öğretmenleri sınıf yönetimi becerileri ölçeğinin geliştirilmesi ve öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kozikoğlu, İ. ve Senemoğlu, N. (2018). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler: Nitel bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – ENAD, 6 (3), 341-371.
  • MEB. (2006). 36-72 aylık çocuklar için okulöncesi eğitim programı. İstanbul: Ya-Pa.
  • MEB. (2018). Öğretmenlerin eğitimi. http://www.meb.gov.tr/meb_duyuruindex.php adresinden 02.03.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Mackenzie, R. (1996). Setting limits in the classroom : How to move beyond the classroom dance of discipline. CA: Prima Publishing, Rocklin, 290s.
  • Morga, G. A., Leech, N. L., Gloeckner, G.N. ve Barrett, K.C. (2004). SPSS for introductory statistics-use and interpretation. London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Özdemir, G. (2019). Sınıf yönetimi, sınıf yönetimini etkileyen etmenler. O. Sarıgöz, R. Tösten, M. Baş (Ed.). Ankara: Anı yayıncılık.
  • Özdemir, S. (2017). Ortaokullarda çalışan öğretmenlerin sınıf yönetim beceri düzeylerinin İncelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Özyürek, M. (2007). Olumlu sınıf yönetimi. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Paliç, G. ve Keleş, E. (2011). Sınıf yönetimine ilişkin öğretmen görüşleri. Educational Administration: Theory and Practice, 17 (2), 199-220.
  • Sadık, F. (2008). Sınıf yönetiminde temel kavramlar ve yaklaşımlar, okul öncesi eğitiminde sınıf yönetimi, Y. Aktaş Arnas ve F. Sadık (Ed.). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (1994). Okulöncesi eğitim programı hangi yeterlilikleri kazandırmalıdır. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, 21-30.
  • Şahin, İ., Tantekin Erden, F. ve Akar, H. (2011). The influence of the physical environment on early childhood education classroom management. Eurasian Journal of Educational Research, 44, 185- 202.
  • Şeker, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin iletişim becerileri ile sınıf atmosferi arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Uç, H. (2013). İlkokul öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerileri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki (Maltepe İlçesi Örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul
  • Ünlü, H. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlikleri ve sınıf yönetimi davranışları (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Warner, L. ve Lynch, S. (2004). Preschool classroom management: 150 teacher-tested techniques. Gryphon House, Inc.
  • Yegen, M. (2019). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi yeterliklerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans Tezi). Bayburt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bayburt.
  • Yin, R. K. (2011). Applications of case study research. SAGE Publications, Inc.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Articles
Authors

Gökçe Özdemir 0000-0002-2608-6004

Publication Date December 18, 2020
Acceptance Date June 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Autumn

Cite

APA Özdemir, G. (2020). Öğretmen ve Yönetici Bakış Açısıyla Öğretmenlerin Sınıf Yönetim Becerisi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(8), 336-349. https://doi.org/10.21733/ibad.749125

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.