Research Article
BibTex RIS Cite

YAPAY ZEKA UYGULAMALARININ SOSYAL BİLİM ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALARDA UYGULANABİLİRLİĞİ: CHATGPT, BING VE YOUCHAT ÖRNEĞİ

Year 2024, Volume: 4 Issue: 3, 218 - 234, 01.09.2024

Abstract

İnsanlık tarih boyunca yaşanan gelişmeler ile hayatlarını kolaylaştıracak bilgi ve becerileri güncel yaşamına entegre etmekdedir. Bilgi ve becerilerin bir ürünü olan ve teknoloji diye adlandırılan kavram insanlığın gelişimina çeşitli alanlarda katkı sağlamaktadır. Yapay zeka teknolojileri, birçok konu hakkında sözlü, yazılı cevap vermekte ve veri işleme gibi kapsamlı işlevreri yerine getirmektedir. Sosyal bilimler, insanı konu alan ve araştırmalarında insan ilişkilerini, kültürel ve toplumsal durumları ile olayları inceleyen bir alandır. Sosyal bilimler alanında yapılan çalışmalarda yapay zekadan yararlanmak, araştırma süreçlerinin analiz ve veri toplama aşamalarında, insansı bir dil ile birçok dili anlayıp analiz edebilmesi açısından büyük avantaj sağlamaktadır. Çalışmanın amacı, günümüz yapay zeka teknolojisinin birer ürünü olan ChatGPT, Bing ve YouChat uygulamalarının sosyal bilimlerde kullanımını, bu kullanımın getirdiği kolaylıkları, imkanları aynı zamanda oluşturabileceği sorunları incelemektir. Bu çalışmada, yapay zekanın sosyal bilimler alanındaki faydaları ve kullanıma bağlı olarak oluşturabileceği sorunlar ele alınarak değerlendirilmiştir. Bu kapsamda, yapay zeka uygulamalarının sosyal bilim çalışmalarına ne düzeyde katkı sunduğunu görmek için bu uygulamalar deneyimlenmiştir. Uygulamalar, bilgi kuramı bağlamında elde edilen verilerle niteliksel içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Uygulamaların çalışmalara ve çalışmaları yapan bireylere sağladığı faydalar gözlenmiştir. Sonuç olarak yapay zeka uygulamaları çalışmalarda genellikle olumlu şekilde çalışmalara hız katmak ve iş yükünü düşürmekle birlikte kullanıma bağlı olarak etik ihlaller yapabilmekte ve çalışmanın yapımında insanın düşünme ve karar mekanizmalarının yerini alarak sorun yaratabilmektedir.

References

  • Aşkun, V. (2023). Sosyal Bilimler Araştırmaları İçin Chatgpt Potansiyelinin Açığa Çıkarılması: Uygulamalar, Zorluklar Ve Gelecek Yönelimler. Erciyes Akademi, 37(2), 622 - 656.
  • Adaş, E., & Erbay, B. (2022). Yapay Zekâ Sosyolojisi Üzerine Bir Değerlendirme. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 326 - 337.
  • An, J., Ding, W., & Lin, C. (2024, Mayıs 12). ChatGPT. tackle the growing carbon footprint of generative AI. LTIMindtree: https://www.ltimindtree.com/wp-content/uploads/2023/02/ChatGPT-An-AI-NLP-Model-POV.pdf adresinden alındı
  • Aydın, T. (1997). Bilgi Toplumu ve Demokrasi. Efor Masaüstü Yayıncılık.
  • Bozkurt, V. (1996). Enformasyon Toplumu ve Türkiye. Sistem Yayınları.
  • Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ceylan, A. (2021). Toplumsal Yapı Çözümlemeleri Ve Bilgi Toplumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 502-533.
  • Doğanay, A. (2018). Bilimi Niteleyen Özellikler. A. Doğanay, M. Ataizi, A. Şimşek, J. Balaban Salı, Y. Akbulut, & A. Şimşek (Dü.) içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 2-29). Anadolu Üniversitesi.
  • Dura, C. (1999). Bilgi Toplumuna Doğru Eğitimde Temel Eğilimler. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(14), 1-15.
  • Fuchs, C. (2014). Digital Labour and Karl Marx. Routledge.
  • Güngör, N. (2016). İletişim - Kuram Yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi.
  • Gibson, K. (2003). Arguing Artificially: a rhetorical analysis of the debates that have shaped cognitive science. (Focus on Research). Association for Business Communication, 66(2).
  • Giddens, A., & Balkız, B. (2007). Sosyal Bilim Nedir. Sosyoloji Dergisi(17).
  • Hardt, M., & Negri, A. (2001). İmparatorluk. (A. Yılmaz, Çev.) Ayrıntı Yayınları.
  • Hira, İ. (2000). Sosyal Bilimler: Yasa Koyucu Tasarımdan Yorumcu Tasarıma. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi(3), 81-97.
  • Ünal, Y. (2008). Bilgi Toplumunun Tarihçesi. Journal of History School(5), 123-144.
  • Kambur, E. (2022). Yapay Zeka Çağında İnsan Kaynakları Yönetimi Konusunda Yazılmış Türkçe Makaleler Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(48), 139-152.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal Bilim Araştırmalarında Paradigma Değişimi: Nitel Yaklaşımın Yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68 - 86.
  • Karjus, A. (2024, 26 07). Machine-assisted mixed methods: augmenting humanities and social sciences with artificial intelligence. arXiv: https://arxiv.org/pdf/2309.14379 adresinden alındı
  • Keçe, M., & Merey, Z. (2011). İlköğretim Sosyal Bilgiler Kazanımlarının Sosyal Bilimler Disiplinlerine Ve Disiplinlerarası Anlayışa Uygunluğunun Belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 110-139.
  • Kocacık, F. (2003). Bilgi toplumu ve Türkiye. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 1-10.
  • Lemieux, C. (2022). Sosyal Bilimlerde 101 Temel Kitap. (Z. Turan, Çev.) Sel Yayıncılık.
  • Masuda, Y. (1990). Managing in the Information Society. Mass.: Basil Blackwell.
  • McCarthy, J., Minsky, M., Rochester, N., & Shannon, C. (1955, Ağustos 31). A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence.
  • Microsoft. (2024, Mart 12). Copilot ile ne yapacaksınız? Bing: https://www.microsoft.com/tr-tr/bing?form=MA13FV adresinden alındı
  • Miller, T. (2019). Explanation in artificial intelligence: Insights from the social sciences. Artificial intelligence, 267, 1-38.
  • Mondal, B. (2020). Artificial Intelligence: State of the Art. Balas, R. K., & R. Srivastava (Dü) içinde, Recent Trends and Advances in Artificial Intelligence and Internet of Things (s. 389-425). Springer.
  • Pirim, H. (2006). Yapay Zeka. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 1(1), 81 - 93.
  • Prieto-Gutierrez, J.-J., Segado-Boj, F., & França, F. (2023). Artificial Intelligence In Social Science: A Study Based On Bibliometrics Analysis. Human Technology, 19(2), 149–162.
  • Ritzer, G. (2011). Küresel Dünya. Ayrıntı Yayınları.
  • Yılmaz, A. (2021). Yapay zekâ. Kodlab Yayın Dağıtım Yazılım Ltd. Şti.
  • Yalcinkaya, A. (2019). Artificial Intelligence and Social Sciences. XI. Uluslararası Uludağ Uluslararası İlişkiler Kongresi. Bursa.
  • Yengin, D., & Çakar, Y. (2024). Gazeteciliğin Geleceği: Yapay Zeka Destekli Haber Üretimi ve Prompt Kullanımı. D. Yengin, & T. Bayrak (Dü) içinde, Yeni Medya Çalışmaları ve Yapay Zeka- I (s. 163-198). İKSAD Yayınevi.
  • Yengin, D., & Bayrak, T. (2023). Yeni Medya Kuram ve Yaklaşımlar 101. Der Yayınları.
  • You.com. (2024, Mart 12). What Is You.Com? You.com: https://about.you.com/hc/general/what-is-you-com/#:~:text=You.com%20is%20an%20AI,everyday%20queries%20to%20complex%20challenges. adresinden alındı
  • Yozgat, U. (1997). Bilgi Toplumu. Öneri Dergisi, 1(6), 25-28.
  • Yurdagel, M., & Karaca, H. S. (2023). Merhaba Yapay Zekâ, Ben İnsan! Remzi Kitabevi.
  • Zhai, X. (2022, Aralık). ChatGPT User Experience: Implications for Education. Researchgate: https://www.researchgate.net/publication/366463233_ChatGPT_User_Experience_Implications_for_Education#fullTextFileContent adresinden alındı

THE APPLICABILITY OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE APPLICATIONS IN SOCIAL SCIENCE STUDIES: CHATGPT, BING AND YOUCHAT EXAMP

Year 2024, Volume: 4 Issue: 3, 218 - 234, 01.09.2024

Abstract

Throughout history, humanity has leveraged knowledge and skills to simplify life, culminating in the development of technology. Artificial intelligence, an advanced technological product, is now widely used to facilitate various aspects of life. Beyond providing verbal responses, AI significantly contributes to social sciences through audio and video processing. It examines human relationships, cultural and social phenomena, and events. AI offers substantial advantages in data collection, analysis, and multilingual understanding within social science research, enriching study processes and perspectives. This study aims to evaluate the use of ChatGPT, Bing, and YouChat contemporary AI applications in social sciences. Utilizing content analysis within the framework of information society theory, the research explores the theoretical applicability and practical use cases of these AI tools. Despite AI's ability to expedite research and alleviate workloads, potential ethical issues arise. AI can occasionally replace human judgment and decision-making, posing challenges in maintaining the integrity of scholarly work.

References

  • Aşkun, V. (2023). Sosyal Bilimler Araştırmaları İçin Chatgpt Potansiyelinin Açığa Çıkarılması: Uygulamalar, Zorluklar Ve Gelecek Yönelimler. Erciyes Akademi, 37(2), 622 - 656.
  • Adaş, E., & Erbay, B. (2022). Yapay Zekâ Sosyolojisi Üzerine Bir Değerlendirme. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 326 - 337.
  • An, J., Ding, W., & Lin, C. (2024, Mayıs 12). ChatGPT. tackle the growing carbon footprint of generative AI. LTIMindtree: https://www.ltimindtree.com/wp-content/uploads/2023/02/ChatGPT-An-AI-NLP-Model-POV.pdf adresinden alındı
  • Aydın, T. (1997). Bilgi Toplumu ve Demokrasi. Efor Masaüstü Yayıncılık.
  • Bozkurt, V. (1996). Enformasyon Toplumu ve Türkiye. Sistem Yayınları.
  • Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi. (E. Kılıç, Çev.) İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Ceylan, A. (2021). Toplumsal Yapı Çözümlemeleri Ve Bilgi Toplumu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 502-533.
  • Doğanay, A. (2018). Bilimi Niteleyen Özellikler. A. Doğanay, M. Ataizi, A. Şimşek, J. Balaban Salı, Y. Akbulut, & A. Şimşek (Dü.) içinde, Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (s. 2-29). Anadolu Üniversitesi.
  • Dura, C. (1999). Bilgi Toplumuna Doğru Eğitimde Temel Eğilimler. Erciyes Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(14), 1-15.
  • Fuchs, C. (2014). Digital Labour and Karl Marx. Routledge.
  • Güngör, N. (2016). İletişim - Kuram Yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi.
  • Gibson, K. (2003). Arguing Artificially: a rhetorical analysis of the debates that have shaped cognitive science. (Focus on Research). Association for Business Communication, 66(2).
  • Giddens, A., & Balkız, B. (2007). Sosyal Bilim Nedir. Sosyoloji Dergisi(17).
  • Hardt, M., & Negri, A. (2001). İmparatorluk. (A. Yılmaz, Çev.) Ayrıntı Yayınları.
  • Hira, İ. (2000). Sosyal Bilimler: Yasa Koyucu Tasarımdan Yorumcu Tasarıma. Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi(3), 81-97.
  • Ünal, Y. (2008). Bilgi Toplumunun Tarihçesi. Journal of History School(5), 123-144.
  • Kambur, E. (2022). Yapay Zeka Çağında İnsan Kaynakları Yönetimi Konusunda Yazılmış Türkçe Makaleler Üzerine Bir Araştırma. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(48), 139-152.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal Bilim Araştırmalarında Paradigma Değişimi: Nitel Yaklaşımın Yükselişi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68 - 86.
  • Karjus, A. (2024, 26 07). Machine-assisted mixed methods: augmenting humanities and social sciences with artificial intelligence. arXiv: https://arxiv.org/pdf/2309.14379 adresinden alındı
  • Keçe, M., & Merey, Z. (2011). İlköğretim Sosyal Bilgiler Kazanımlarının Sosyal Bilimler Disiplinlerine Ve Disiplinlerarası Anlayışa Uygunluğunun Belirlenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 110-139.
  • Kocacık, F. (2003). Bilgi toplumu ve Türkiye. CÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 1-10.
  • Lemieux, C. (2022). Sosyal Bilimlerde 101 Temel Kitap. (Z. Turan, Çev.) Sel Yayıncılık.
  • Masuda, Y. (1990). Managing in the Information Society. Mass.: Basil Blackwell.
  • McCarthy, J., Minsky, M., Rochester, N., & Shannon, C. (1955, Ağustos 31). A Proposal for the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence.
  • Microsoft. (2024, Mart 12). Copilot ile ne yapacaksınız? Bing: https://www.microsoft.com/tr-tr/bing?form=MA13FV adresinden alındı
  • Miller, T. (2019). Explanation in artificial intelligence: Insights from the social sciences. Artificial intelligence, 267, 1-38.
  • Mondal, B. (2020). Artificial Intelligence: State of the Art. Balas, R. K., & R. Srivastava (Dü) içinde, Recent Trends and Advances in Artificial Intelligence and Internet of Things (s. 389-425). Springer.
  • Pirim, H. (2006). Yapay Zeka. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 1(1), 81 - 93.
  • Prieto-Gutierrez, J.-J., Segado-Boj, F., & França, F. (2023). Artificial Intelligence In Social Science: A Study Based On Bibliometrics Analysis. Human Technology, 19(2), 149–162.
  • Ritzer, G. (2011). Küresel Dünya. Ayrıntı Yayınları.
  • Yılmaz, A. (2021). Yapay zekâ. Kodlab Yayın Dağıtım Yazılım Ltd. Şti.
  • Yalcinkaya, A. (2019). Artificial Intelligence and Social Sciences. XI. Uluslararası Uludağ Uluslararası İlişkiler Kongresi. Bursa.
  • Yengin, D., & Çakar, Y. (2024). Gazeteciliğin Geleceği: Yapay Zeka Destekli Haber Üretimi ve Prompt Kullanımı. D. Yengin, & T. Bayrak (Dü) içinde, Yeni Medya Çalışmaları ve Yapay Zeka- I (s. 163-198). İKSAD Yayınevi.
  • Yengin, D., & Bayrak, T. (2023). Yeni Medya Kuram ve Yaklaşımlar 101. Der Yayınları.
  • You.com. (2024, Mart 12). What Is You.Com? You.com: https://about.you.com/hc/general/what-is-you-com/#:~:text=You.com%20is%20an%20AI,everyday%20queries%20to%20complex%20challenges. adresinden alındı
  • Yozgat, U. (1997). Bilgi Toplumu. Öneri Dergisi, 1(6), 25-28.
  • Yurdagel, M., & Karaca, H. S. (2023). Merhaba Yapay Zekâ, Ben İnsan! Remzi Kitabevi.
  • Zhai, X. (2022, Aralık). ChatGPT User Experience: Implications for Education. Researchgate: https://www.researchgate.net/publication/366463233_ChatGPT_User_Experience_Implications_for_Education#fullTextFileContent adresinden alındı
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Media Technologies, Social Media Applications and Analysis, New Media
Journal Section Research Articles
Authors

Eda Erdem 0009-0005-3780-4453

Early Pub Date August 7, 2024
Publication Date September 1, 2024
Submission Date June 25, 2024
Acceptance Date July 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Erdem, E. (2024). YAPAY ZEKA UYGULAMALARININ SOSYAL BİLİM ALANINDA YAPILAN ÇALIŞMALARDA UYGULANABİLİRLİĞİ: CHATGPT, BING VE YOUCHAT ÖRNEĞİ. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(3), 218-234.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)