Bireyin fiziksel,
zihinsel ve sosyal gelişimi çocukluk yıllarında başlar ve oyun bu gelişimi
etkileyen önemli faktörlerden biridir. Çünkü oyun, çocukların toplumsal ve
fiziksel çevrelerinin şartlarını öğrendikleri bir süreçtir ve çocukların bir
problemi çözmede daha yaratıcı, esnek çözümlere ulaşabilmesini, doğa ile ilişki
kurmasını ve toplumun bir parçası olabilmesini sağlar. Oyun oynamak çocukların
hayatında bu kadar önemli iken zamanlarının önemli bir kısmını geçirdikleri
okul bahçelerinin onlara hangi olanakları sağladığı ve bu mekânların
nitelikleri çok önemlidir. Bu bağlamda okul bahçeleri çevreye duyarlı, sağlıklı
ve aktif bireylerin yetiştirilmesi için önemli mekânlardır. Ayrıca öğrencilerin
öğrenme kapasiteleri için de çok büyük bir öneme sahiptirler. Okul bahçeleri
çocukların yaşam kalitelerinin önemli bir belirleyicisi olduğu için bu çalışma
kapsamında bir ilköğretim okul bahçesi iki aşamalı olarak değerlendirilmiştir.
I. aşamada okul bahçesinin çocuklara sağladığı olanaklar ile mekânsal
özellikler ilişkilendirilmiştir. II. Aşamada ise 7 yaş grubu çocukların hayal
ettikleri okul bahçesinin resmini çizmeleri istenmiştir. Bu resimler
araştırmacılar tarafından, içerdikleri olanaklar açısından değerlendirildi ve
sayısal verilere dönüştürüldü. Araştırmanın sonuçları, okul bahçesinin
çocukların fiziksel ve sosyal anlamda gelişimini destekleyecek nitelikte
olmadığını ortaya koymaktadır. Oysaki çocukların hayallerindeki okul
bahçesinde: doğal bileşenler ağırlıkta olmak üzere, oyun donatıları ve oturma
elemanları gibi çocukların doğa ile etkileşimini sağlayacak, fiziksel
aktivitelerini artıracak ve sosyalleşmelerine imkân sağlayacak mekân
bileşenleri vardır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.
Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.