Sosyal
bilgiler, ilköğretim okullarında okutulan sosyal bilimlere ait farklı
disiplinlerin bir araya getirildiği disiplinler arası bir derstir. Bu ders
kapsamında öğrencilerden, ekonomik kararlarıyla yüzleşmeleri, bilinçli tüketiciler
olmaları ve ekonomi konularında doğru kararlar vermeleri beklenmektedir. Bu
nedenle sosyal bilgiler dersi kapsamında ekonomi bilimine ait konulara yer
verilmelidir. Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze uygulanan sosyal bilgiler
içerikli derslere ait programlarda ekonomi konularına az veya çok yer verildiği
bilinmektedir. Cumhuriyet tarihinin ilk programı olan 1924 tarihli İlk
Mekteplerin Müfredat Programı’nda ağırlıklı olarak coğrafya derslerinde
ekonomiye vurgu yapılmıştır. Uzun yıllar devam eden savaşlar nedeniyle, yeni
devlet her açıdan olduğu gibi ekonomik açıdan da çok zor durumda idi. Bu durumu
dönemin şartlarına göre düşünmek gerekmektedir. Zira yaşanan ekonomik, politik,
sosyal ve ekonomik gelişmeler doğrudan uygulanan öğretim programlarını etkilemektedir.
1929 Dünya ekonomik bunalımı tüm devletleri etkilediği gibi, Türkiye’yi de
derinden etkilemiş ve etkileri 1930’lu yılların sonuna kadar devam etmiştir. Bu
çalışmanın amacı 1929 tarihli Dünya ekonomik bunalımının Türkiye’de uygulanan
sosyal bilgiler içerikli derslere (tarih, coğrafya ve yurt/yurttaşlık bilgisi)
yansımasını tespit etmektir. Araştırmada temel veri kaynağı, 1929 yılında sonra
yayınlanan 1936 ve 1948 tarihli ilkokul programlarıdır. Bu nedenle çalışmada
nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmada
ismi geçen programlara ek olarak Türk eğitim tarihi ve ekonomi üzerine yazılan
eleştiri veya açıklayıcı nitelikteki çalışmalarda ikincil veri kaynağı olarak
kullanılmıştır. Araştırma sonunda 1929 ekonomik bunalımının sosyal bilgiler
içerikli dersleri (ağırlıklı olarak coğrafya) etkilediği tespit edilmiştir. Bu
etki 1936 programıyla başlamış ve 1948 programında da devam etmiştir.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.
Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.