Medyanın birey ve toplum üzerindeki etkileri araştırmacıların daima ilgi odağı
olmuştur. Bu etkiler konusunda bazen birbiri ile tamamen zıt da olabilen çok
farklı kuramlar, yaklaşımlar öne sürülmüştür. Bu çalışmanın çıkış noktası, medya
etkilerinin araştırıldığı ilk dönemlere karşılık gelen ve bir paradigma değişikliği
yaratan İki Aşamalı Akış Kuramı’dır. Bu kuram, medyadan gönderilen iletilerin
bir kanaat önderi vasıtası ile bireyler tarafından alımlandığını, benimsendiğini
kabul eder. Günümüzde ise milyonlarca kullanıcıya sahip olan ve yeni medya
olarak adlandırdığımız ortam ve araçların kuşatıcılığı altındayız. Böylelikle,
geleneksel medyadaki kanaat önderi de dönüşmekte ve popülaritesine yeni
ortamlarda devam etmektedir. Çalışmanın temel varsayımı, ünlü destekçiler’in
Instagram mecrasında yeni kanaat önderi işlevini üstlendikleri ve sahip
oldukları etkileme gücünün bu yolla reklamverenler tarafından etkili bir şekilde
kullanılabildiği düşüncesidir. Bu varsayımdan hareketle örnek olay yöntemiyle
bir araştırma gerçekleştirilmiş, Survivor 2018 yarışma programının üç ünlü
yarışmacısının ünlü destekçi olarak Instagram mecrasında nasıl yeni bir kanaat
önderi işlevi üstlendikleri gösterilmiştir. Bunun için yarışma programına kıyafet
sponsoru olan Cazador firmasının Instagram paylaşımları yarışma süresi boyunca
incelenmiş ve yarışmayı izleyen takipçileriyle kurduğu yüksek etkileşimler ünlü
destekçilerin katkısı bağlamında değerlendirilmiştir.
İki Aşamalı Akış Kuramı Ünlü Destekçiler Instagram Kanaat önderi
Effects of media on individuals and society have always been a popular subject
for researchers. A few approaches have been brought forward on the topic of these
effects, some of which completely opposing each other. Starting point of this
paper is Two Step Flow Theory, which creates a paradigm shift and corresponds
to the era when media effects were first researched. This theory assumes that
messages sent by media are received by the individuals via an opinion leader.
Nowadays we`re encircled by the media which we name new media and has
millions of users. Thus, traditional opinion leaders are transforming and
continuing their popularities on new media. This paper’s base assumption is that;
celebrities are taking the role of opinion leader on Instagram thus advertisers
can effectively use their influential power. Originating from this assumption,
a research was conducted using case study method and it has been shown that
three contestants from the TV show Survivor2018 have taken the role of opinion
leader as new celebrities. To create this connection, posts shared by the clothing
company Cazador, which also sponsors the program, have been reviewed and the
interactions made with the audience of the show have been reviewed on the basis
of celebrity contribution.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)