Review
BibTex RIS Cite

THE CONTRADICTION BETWEEN POLITICAL REALITY AND IDEOLOGY OF MEDIA

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 291 - 302, 01.05.2021

Abstract

References

  • Akçalı, N. (1992). Çağdaş Siyasi Rejimler. İzmir: EÜ. BYYO Yayınları.
  • Arslan, A. (2001). “Türk Medya Elitleri: Bir Durum Tespiti”, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi. Sayı: 8, Aralık. 138-140.
  • Avşar, Z. (2004). Medyada Yoğunlaşma ve Şeffaflaşma: Yasal Düzenlemeler, Beklentiler, Sorun Alanları, İletişim Araştırmaları Dergisi. 2(2), ss: 87-112.
  • Bilget, G. (2001). Avrupa Birliği’nde Medya Yoğunlaşması (tekelleşme) ve bazı ülke uygulamaları, RTÜK İletişim Dergisi, Mayıs Haziran 2001, Sayı: 23, ss: 17-21.
  • Bozkurt, G. (2020). Özgürlük Kavramının Düşünsel Dayanakları, İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • De saussure, L. (2005). Manipulation and cognitive pragmatics: Preliminary hypotheses, In: De Saussure, Louis; Schulz, Peter (eds.), Manipulation and Ideologies in the Twentieth.
  • Edelman, M. (1985). “Political Language and Political Reality”, PS: Political Science & Politics, Cambridge University Press, Volume: 18, Issue:1, pp: 10–19.
  • Eyigün, S. (2005). “Edebiyat Ne Zaman “Politik” Olabilir?”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:14, Sayı:1, ss: 247-252.
  • Gezgin, S. (2002). Medya ve Eğitimde Birikimlerim, İstanbul: İÜ İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Girgin, A. (2003). Yazılı Basında Haber ve Habercilik Etik’I, 2. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Gönenç, A. Bozkurt, G. (2017). Dil Temelinde Felsefe ve Medya, İstanbul: Der Yayınları.
  • İnal, M. A. (1999). “Medya, Dil ve İktidar Sorunu: İletişim Çalışmalarında Medya ve Siyaset İlişkisini Nasıl Tartışmalıyız”, İletişim, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. ss: 19-21.
  • Miller, A. (2019). “Realism”, Stanford Encyclopedia of Philosophy.
  • Morgenthau, Hans J. (1978). Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace, New York.
  • Özgen, M. (2006). Gazetecinin Etik Kimliği, 3. Baskı, İstanbul: Set-Systems Yayınları.
  • Picard, Robert. G. (1989). Media Economics: Concepts and Issues, CA: Sage Publishing.
  • Platon, (2014). Devlet. (Çev. Aziz Yardıml). İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Tunçdemir, C. (2018). “The Post Filmi Gazeteciler Açısından Neden Önemli”, Amerikan Bülteni.
  • Wohlforth, W. C. (2010). "Realism”, Christian Reus-Smit, Duncan Snidal (der.), The Oxford Handbook of International Relations, pp. 131-150, New York: Oxford University Press.
  • Yalçinkök, K. (2018). http://akademikperspektif.com/2015/04/08/realizm/, Erişim Tarihi: 30 Mart 2018.
  • Yücesan, Özdemir, G. (2009). “Küresel İletişim Çağı: Egemen Yaklaşım Versus Ekonomi politik Yaklaşım”, Ed: Selda Bulut, Sermayenin Medyası Medyanın Sermayesi Ekonomi Politik Yaklaşımlar, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Zolyan, S. (2015). “Language and political reality: George Orwell reconsidered”, Sign Systems Studies, 43(1), pp: 131-149.
  • http://www.bbc.com/culture/story/20171218-film-review-is-the-post-another-spielberg-triumph, Çevrimiçi, (Erişim Tarihi: 30 Mart 2020).
  • http://www.insanbilimleri.com/ojs/index.php/uib/article/view/162, Çevrimiçi, (Erişim Tarihi: 26 Mart 2020).
  • Plato, “The Allegory Of The Cave” Republic, VII 514 a, 2 to 517a, 7, Translation by Thomas Sheehan https://web.stanford.edu/class/ihum40/cave.pdf.

POLİTİK GERÇEKLİK VE VAR OLMA İDEALOJİSİYLE ÇELİŞEN MEDYA

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 291 - 302, 01.05.2021

Abstract

The power of influence led the communication science treated as an individual science, which was originally as a part of social sciences; today determines the ideological frame of media as well. The purpose of mass media, which is supported by technological improvements, is transforming ideological tasks as well which are attributed to the media. The manipulation of media by political elites, which is used with all its functions to build the desired social reality, obliges individuals to live under circumstances of mass, which are created, by politics and media. That pressure disrupts the media-public relation, meanwhile leads up to the end of the moral values, which is essential for the existence of media. In this study, the reason why the media failed to defend its fundamental ideology against political influence is questioned. It is aimed to draw attention to how the reality that created by media and politics is perceived by the public and the individuals. In this context, the main ideology, influence of media, and the relation with the public are studied. Books, journals, articles, and newspapers are used as a source to get help.

References

  • Akçalı, N. (1992). Çağdaş Siyasi Rejimler. İzmir: EÜ. BYYO Yayınları.
  • Arslan, A. (2001). “Türk Medya Elitleri: Bir Durum Tespiti”, Sosyoloji Araştırmaları Dergisi. Sayı: 8, Aralık. 138-140.
  • Avşar, Z. (2004). Medyada Yoğunlaşma ve Şeffaflaşma: Yasal Düzenlemeler, Beklentiler, Sorun Alanları, İletişim Araştırmaları Dergisi. 2(2), ss: 87-112.
  • Bilget, G. (2001). Avrupa Birliği’nde Medya Yoğunlaşması (tekelleşme) ve bazı ülke uygulamaları, RTÜK İletişim Dergisi, Mayıs Haziran 2001, Sayı: 23, ss: 17-21.
  • Bozkurt, G. (2020). Özgürlük Kavramının Düşünsel Dayanakları, İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • De saussure, L. (2005). Manipulation and cognitive pragmatics: Preliminary hypotheses, In: De Saussure, Louis; Schulz, Peter (eds.), Manipulation and Ideologies in the Twentieth.
  • Edelman, M. (1985). “Political Language and Political Reality”, PS: Political Science & Politics, Cambridge University Press, Volume: 18, Issue:1, pp: 10–19.
  • Eyigün, S. (2005). “Edebiyat Ne Zaman “Politik” Olabilir?”, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:14, Sayı:1, ss: 247-252.
  • Gezgin, S. (2002). Medya ve Eğitimde Birikimlerim, İstanbul: İÜ İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Girgin, A. (2003). Yazılı Basında Haber ve Habercilik Etik’I, 2. Baskı, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Gönenç, A. Bozkurt, G. (2017). Dil Temelinde Felsefe ve Medya, İstanbul: Der Yayınları.
  • İnal, M. A. (1999). “Medya, Dil ve İktidar Sorunu: İletişim Çalışmalarında Medya ve Siyaset İlişkisini Nasıl Tartışmalıyız”, İletişim, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi. ss: 19-21.
  • Miller, A. (2019). “Realism”, Stanford Encyclopedia of Philosophy.
  • Morgenthau, Hans J. (1978). Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace, New York.
  • Özgen, M. (2006). Gazetecinin Etik Kimliği, 3. Baskı, İstanbul: Set-Systems Yayınları.
  • Picard, Robert. G. (1989). Media Economics: Concepts and Issues, CA: Sage Publishing.
  • Platon, (2014). Devlet. (Çev. Aziz Yardıml). İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Tunçdemir, C. (2018). “The Post Filmi Gazeteciler Açısından Neden Önemli”, Amerikan Bülteni.
  • Wohlforth, W. C. (2010). "Realism”, Christian Reus-Smit, Duncan Snidal (der.), The Oxford Handbook of International Relations, pp. 131-150, New York: Oxford University Press.
  • Yalçinkök, K. (2018). http://akademikperspektif.com/2015/04/08/realizm/, Erişim Tarihi: 30 Mart 2018.
  • Yücesan, Özdemir, G. (2009). “Küresel İletişim Çağı: Egemen Yaklaşım Versus Ekonomi politik Yaklaşım”, Ed: Selda Bulut, Sermayenin Medyası Medyanın Sermayesi Ekonomi Politik Yaklaşımlar, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Zolyan, S. (2015). “Language and political reality: George Orwell reconsidered”, Sign Systems Studies, 43(1), pp: 131-149.
  • http://www.bbc.com/culture/story/20171218-film-review-is-the-post-another-spielberg-triumph, Çevrimiçi, (Erişim Tarihi: 30 Mart 2020).
  • http://www.insanbilimleri.com/ojs/index.php/uib/article/view/162, Çevrimiçi, (Erişim Tarihi: 26 Mart 2020).
  • Plato, “The Allegory Of The Cave” Republic, VII 514 a, 2 to 517a, 7, Translation by Thomas Sheehan https://web.stanford.edu/class/ihum40/cave.pdf.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Articles
Authors

Gülsün Bozkurt 0000-0001-9558-7577

Publication Date May 1, 2021
Submission Date February 16, 2021
Acceptance Date March 24, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Bozkurt, G. (2021). THE CONTRADICTION BETWEEN POLITICAL REALITY AND IDEOLOGY OF MEDIA. İletişim Çalışmaları Dergisi, 7(2), 291-302.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)