Research Article
BibTex RIS Cite

Somut Olmayan Kültürel Mirasın Taşınmasında Türk Dünyası Vakfı Örneği (Eskişehir)

Year 2022, , 432 - 448, 30.11.2022
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1040187

Abstract

Bu çalışma Eskişehir’de bulunan Türk Dünyası Vakfının, somut olmayan Türk kültürel mirasının taşınmasındaki rolü üzerinedir. Binlerce yıllık tarihten günümüze süzülmüş kadim Türk toplumlarının zengin ortak kültürünün gelecek kuşaklara taşınması ve bu kültürel aktarımın kanıt niteliğinde bir bilgi kaynağı olarak vasıflandırılmasında Uluslararası Türk Kültür Teşkilatı (TÜRKSOY) farklı alanlarda sorumluluk üstlenmektedir. TÜRKSOY’un, Türk halklarının ortak kültürel kimliklerinin güçlendirilmesi maksadıyla devreye aldığı Türk Dünyası Kültür Başkenti uygulamasının ikinci kent tercihi Türkiye’nin modern yüzü nitelemesiyle Eskişehir olmuştur. Eskişehir 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Ajansının misyonunu tamamladığı 2014 yılının sonunda tasfiye edilmesinin ardından hem kamuoyunun talebi hem de kalıcı eserlerin tamamlanması amacı ile halefi Türk Dünyası Vakfı kurulmuştur. Birbirinin ardılı iki organizasyonun ve ortaya koydukları icraatın yerel siyasette tartışma konusu olmasına karşın, Eskişehir kent kimliğinin yeni dönem inşasında bir değer yarattığı açıktır. Çok sayıda kültür ve sanat etkinliğine ev sahipliği yapan, kalıcı eser projelerini tamamlayan Türk Dünyası Vakfı, bir taraftan Türk dünyası kültürel bağlarının gelişmesine katkı sağlarken diğer taraftan kültürel mirasın gelecekteki sahiplerine güvenle teslim edilmesi rolünü sürdürmektedir.

References

  • 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Kastamonu Tanıtıldı. (2018). TÜRKSOY Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı Türk Dünyası Kültür ve Sanat Dergisi, 53, 22-29.
  • Akoğlan Kozak, M. (2016). 2013 Türk Kültür Başkenti Olmasının Ardından Eskişehir. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (36), 419-428.
  • Arslaner, E., vd. (2012). 2013 Türk Dünyası Kültür Başkentliği Bağlamında Eskişehir. 13. Ulusal Turizm Kongresi Bildiri Kitabı, ed. Akdeniz Üniversitesi Turizm Fakültesi, Kutlu&Avcı Baskı, 2012, 271-280.
  • Balcı, F. (2021). Türk Dünyası Vakfı Koordinatörü, İstanbul’da yüz yüze görüşme. 21.11.2021.
  • Çolpan Yaldız, A. (2020). Kültür Başkenti Uygulamaları Kavramsal ve Kuramsal Arka Plan. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 13-44.
  • Fıratlı, M. (2021). Türk Dünyası Vakfı Genel Sekreteri, Telefonla görüşme. 04.12.2021.
  • İzzetgil, E. (2020). 2016 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Şeki. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 245-286.
  • Karaman, A. vd. (2018). Türkiye’nin UNESCO Değerleri ve Turizm Potansiyeli. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kafkasyalı, M. S. (2012). Orta Asya’da Güç ve Zihniyet. Bölgesel ve Küresel Politikalarda Orta Asya, ed. M. Savaş Kafkasyalı, SFN Yayıncılık, 15-52.
  • Kılınç, H. vd. (2020). Yerel Kültürel Mirasın Tanıtımına Yönelik Hazırlanacak Bir Video İçin İhtiyaçların Belirlenmesi: Eskişehir Örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (KÜSBD), 10 (2), 199-219.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği. (2016) Bakan Nabi Avcı: Türk Dünyası Bilim Ve Sanat Merkezi Anadolu Üniversitesine Devredilecek. 27.11.2016, https://basin.ktb.gov.tr/TR-166417/bakan-nabi-avci--turk-dunyasi-bilim-ve-sanat-merkezi-an-.html.
  • Musabay Baki, P. (2020). La Coopération Entre Les Pays Turcophones et Le Nouveau Régionalisme. Doktora Tezi. İstanbul: Galatasaray Üniversitesi.
  • Nogayeva, A. (2020). 2012 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Astana. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 69-122.
  • Okur, M. A. (2008). Millet İmparatorluklar Çağının Eşiğinde: Genişleyen Dünyada Küresel Kapitalizmin Yeni Mimarisine Doğru. Türkiye Günlüğü, 95, 82-117.
  • Purtaş, F. (2020). TÜRKSOY ve Türk Dünyası Kültür Başkentleri. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 1-12.
  • Purtaş, F. (2014) 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Eskişehir. TÜRKSOY Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı Türk Dünyası Kültür ve Sanat Dergisi, 43, 62-67.
  • Sadykova, G. (2020). 2014 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Kazan. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 171-210.
  • Sağlam, S., & Sarıyev, B. (2020). 2015 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Merv. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 211-244.
  • Tanrıkulu, M. (2019). Coğrafya ve Kültür. Ankara. Pegem Akademi.
  • Tuna, G. A. Eskişehir 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti, İstanbul: Pelikan Matbaası.
  • Türk Devletleri Teşkilatı. Organizasyon Tarihçesi, 28.11.2021, https://www.turkkon.org/tr/organizasyon-tarihcesi.
  • TÜRKSOY Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı Türk Dünyası Kültür ve Sanat Dergisi, Rusya Federasyonu Tataristan Özel Sayısı, 41, 2013.
  • TÜRKSOY Daimi Konseyi 35. Dönem Toplantısı Türkistan’da. (2018). TÜRKSOY Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı Türk Dünyası Kültür ve Sanat Dergisi, 53, 14-21.
  • Temir, E. (2020). Türk Dünyası Kültür Başkentleri ve İletişim Stratejileri. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 45-68.
  • Topal, M. (2020). 2013 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Eskişehir. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 123-170.
  • UNESCO Türkiye Millî Komisyonu, UNESCO İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsilî Listesi, 28.11.2021, https://www.unesco.org.tr/Pages/126/123/UNESCO İnsanlığın-Somut-Olmayan-Kültürel-Mirası-Listesi.
  • Veliyev, D. (2009). Küreselleşme Sürecinde Türk Dünyası. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 103-110.
  • Yaldız, F. (2020). 2018 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Kastamonu. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 341-388.
  • Ydyrys, K. (2020). 2017 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Türkistan. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 287-340.
  • Yıldız, M. (2014). Sunuş. Türk Dünyası Somut Olmayan Kültürel Mirasları Envanter Çalışması, ed. Murat Yımaz, Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi, 6-7.

Transmission of Intangible Cultural Heritage: The Case of the Turkic World Foundation (Eskişehir)

Year 2022, , 432 - 448, 30.11.2022
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1040187

Abstract

This study is about the role played by the Turkic World Foundation in Eskişehir, for the transmission of intangible Turkish cultural heritage. The International Organization of Turkic Culture (TURKSOY) takes on responsibility in various stages of this transmission that includes ancient Turkic societies’ rich, common culture, filtering through thousands of years to the present, and qualifies it as an evidential source of information. The second city of "Cultural Capital of the Turkic World," which TURKSOY adopted as an initiative to strengthen the common cultural identities of Turkic peoples, was Eskişehir, which features the characterization of Turkey's modern face. After the completed mission of Eskişehir Turkish World Culture Capital Agency, 2013 at the end of 2014, the Turkic World Foundation was established both to complete unfinished permanent works and to satisfy the public demand. It is doubtless that the two organizations named above have created value in the new period to construct the identity of Eskişehir even though their existence and actions are subject to debate in local politics. The Turkic World Foundation, which hosts numerous cultural and art events, has completed permanent work projects, contributing to the development of cultural links when continuing to play a role in the transmission of cultural heritage safely to its future generations.

References

  • 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Kastamonu Tanıtıldı. (2018). TÜRKSOY Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı Türk Dünyası Kültür ve Sanat Dergisi, 53, 22-29.
  • Akoğlan Kozak, M. (2016). 2013 Türk Kültür Başkenti Olmasının Ardından Eskişehir. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19 (36), 419-428.
  • Arslaner, E., vd. (2012). 2013 Türk Dünyası Kültür Başkentliği Bağlamında Eskişehir. 13. Ulusal Turizm Kongresi Bildiri Kitabı, ed. Akdeniz Üniversitesi Turizm Fakültesi, Kutlu&Avcı Baskı, 2012, 271-280.
  • Balcı, F. (2021). Türk Dünyası Vakfı Koordinatörü, İstanbul’da yüz yüze görüşme. 21.11.2021.
  • Çolpan Yaldız, A. (2020). Kültür Başkenti Uygulamaları Kavramsal ve Kuramsal Arka Plan. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 13-44.
  • Fıratlı, M. (2021). Türk Dünyası Vakfı Genel Sekreteri, Telefonla görüşme. 04.12.2021.
  • İzzetgil, E. (2020). 2016 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Şeki. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 245-286.
  • Karaman, A. vd. (2018). Türkiye’nin UNESCO Değerleri ve Turizm Potansiyeli. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Kafkasyalı, M. S. (2012). Orta Asya’da Güç ve Zihniyet. Bölgesel ve Küresel Politikalarda Orta Asya, ed. M. Savaş Kafkasyalı, SFN Yayıncılık, 15-52.
  • Kılınç, H. vd. (2020). Yerel Kültürel Mirasın Tanıtımına Yönelik Hazırlanacak Bir Video İçin İhtiyaçların Belirlenmesi: Eskişehir Örneği. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (KÜSBD), 10 (2), 199-219.
  • Kültür ve Turizm Bakanlığı, Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliği. (2016) Bakan Nabi Avcı: Türk Dünyası Bilim Ve Sanat Merkezi Anadolu Üniversitesine Devredilecek. 27.11.2016, https://basin.ktb.gov.tr/TR-166417/bakan-nabi-avci--turk-dunyasi-bilim-ve-sanat-merkezi-an-.html.
  • Musabay Baki, P. (2020). La Coopération Entre Les Pays Turcophones et Le Nouveau Régionalisme. Doktora Tezi. İstanbul: Galatasaray Üniversitesi.
  • Nogayeva, A. (2020). 2012 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Astana. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 69-122.
  • Okur, M. A. (2008). Millet İmparatorluklar Çağının Eşiğinde: Genişleyen Dünyada Küresel Kapitalizmin Yeni Mimarisine Doğru. Türkiye Günlüğü, 95, 82-117.
  • Purtaş, F. (2020). TÜRKSOY ve Türk Dünyası Kültür Başkentleri. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 1-12.
  • Purtaş, F. (2014) 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Eskişehir. TÜRKSOY Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı Türk Dünyası Kültür ve Sanat Dergisi, 43, 62-67.
  • Sadykova, G. (2020). 2014 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Kazan. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 171-210.
  • Sağlam, S., & Sarıyev, B. (2020). 2015 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Merv. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 211-244.
  • Tanrıkulu, M. (2019). Coğrafya ve Kültür. Ankara. Pegem Akademi.
  • Tuna, G. A. Eskişehir 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti, İstanbul: Pelikan Matbaası.
  • Türk Devletleri Teşkilatı. Organizasyon Tarihçesi, 28.11.2021, https://www.turkkon.org/tr/organizasyon-tarihcesi.
  • TÜRKSOY Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı Türk Dünyası Kültür ve Sanat Dergisi, Rusya Federasyonu Tataristan Özel Sayısı, 41, 2013.
  • TÜRKSOY Daimi Konseyi 35. Dönem Toplantısı Türkistan’da. (2018). TÜRKSOY Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı Türk Dünyası Kültür ve Sanat Dergisi, 53, 14-21.
  • Temir, E. (2020). Türk Dünyası Kültür Başkentleri ve İletişim Stratejileri. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 45-68.
  • Topal, M. (2020). 2013 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Eskişehir. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 123-170.
  • UNESCO Türkiye Millî Komisyonu, UNESCO İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsilî Listesi, 28.11.2021, https://www.unesco.org.tr/Pages/126/123/UNESCO İnsanlığın-Somut-Olmayan-Kültürel-Mirası-Listesi.
  • Veliyev, D. (2009). Küreselleşme Sürecinde Türk Dünyası. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19, 103-110.
  • Yaldız, F. (2020). 2018 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Kastamonu. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 341-388.
  • Ydyrys, K. (2020). 2017 Yılı Türk Dünyası Kültür Başkenti: Türkistan. Türk Dünyası Kültür Başkentleri, ed. Fırat Purtaş ve Fırat Yaldız, Salmat Basım, 287-340.
  • Yıldız, M. (2014). Sunuş. Türk Dünyası Somut Olmayan Kültürel Mirasları Envanter Çalışması, ed. Murat Yımaz, Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi, 6-7.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Political Science
Journal Section Orjinal Makale
Authors

Yusuf Gocuk 0000-0002-2502-9323

Publication Date November 30, 2022
Submission Date December 22, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Gocuk, Y. (2022). Somut Olmayan Kültürel Mirasın Taşınmasında Türk Dünyası Vakfı Örneği (Eskişehir). İçtimaiyat, 6(2), 432-448. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1040187
3176931770

Instagram: @tvictimaiyat