From the inception of cinema, the concept of time has been one of the most important issues in filmmaking. Unlike other art forms, cinema has the unique ability to manipulate time, allowing for techniques such as flashbacks and flashforwards. Many filmmakers have utilized these techniques in their works. However, some directors have approached the notion of time in a different way, capturing time as a transcendental instrument in their films. This understanding, referred to as the cinema of eternal now, is a product of filmmakers' endeavor to touch upon the eternal within the realm of the mortal. In this study, the manifestations of this endeavor are examined through the film "Ulysses' Gaze." The film, which explores the century-long history of the Balkans through the lens of the Manakis Brothers' early films, seeks to depict a non-linear quest for the eternal now. Angelopoulos, the director, rejects the chronological narrative of time and compresses it, aiming to reach a sort of atomic present. This can be seen as both the director's personal longing, pain, and sorrow in his own history, as well as his effort to resist the destruction and misery in the history of the Balkans.
İlk sinema filminden itibaren sinemada zaman meselesi sinemanın en önemli gündemlerinden biri olmuştur. Nitekim sinema diğer sanatlardan farklı olarak zamanı işleme noktasında geri dönüş ve ileriye gidiş (flashback ve flashforward) gibi farklı imkanlara sahiptir. Zira pek çok yönetmen de bu tür tekniklere başvurmuştur. Ancak bazı yönetmenler zaman meselesini farklı bir şekilde ele almış, zamanı bir aşkınlık aracı olarak filmlemişlerdir. Ebedi şimdinin sineması olarak tanımlanan bu anlayış yönetmenlerin bir beşer olarak fani olanın içinde ebedi olana temas etme çabasının bir ürünüdür. Bu çalışmada Ulysses’ Gaze filmi üzerinden bu çabanın görünümleri ele alınmıştır. Buna göre Balkanların yüz yıllık tarihini Manaki kardeşlerin ilk filmleri üzerinden lineer olmayan bir şekilde ele alan film bir tür ebedi şimdi arayışı içindedir. Angelopoulos zamanın kronolojik anlatımını reddederek zamanı sıkıştırmış ve bir türden atomik şimdiye ulaşmaya çalışmıştır. Bu hem yönetmenin kendi bireysel tarihindeki özlem, acı ve kedere, hem de Balkanların tarihindeki yıkım ve sefalete karşı koyma çabası olarak görülebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Cinema Sociology |
Journal Section | Orjinal Makale |
Authors | |
Early Pub Date | October 15, 2023 |
Publication Date | October 20, 2023 |
Submission Date | June 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |