Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de İslami Kadın Moda Algısına Eleştirel Bir Katkı

Year 2024, , 729 - 744, 30.11.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1443944

Abstract

Türkiye'de tarihsel bir perspektiften incelendiğinde, İslamcı olarak nitelendirilen veya inançları doğrultusunda yaşamayı tercih eden Müslüman kadınların toplumsal katılımı ve görünürlüğü üzerine yapılan tartışmalar önemli bir evrim süreci göstermiştir. Geçmişte, ev ortamı ve bireysel habituslarında daha kapalı ve sınırlı bir alana mahkûm edilen Müslüman kadınların toplumsal katılımı günümüzde önemli ölçüde artmış, bu kadınlar artık toplumun göz önünde olan, vitrindeki yerlerini almış bireyler haline gelmişlerdir. Bu dönüşümün arka planında yatan çeşitli faktörler arasında İslami moda ve bu modaya dair algılar dikkate değer bir inceleme konusudur. İslami modanın popülerleşmesi, Müslüman kadınların hem dini inançlarını ifade etme biçimlerini hem de toplumsal ve kültürel katılımlarını şekillendiren önemli bir faktör olmuştur. Bu süreç, moda dergileri, sosyal medya fenomenleri ve çevrimiçi oyunlar gibi çeşitli medya araçları aracılığıyla incelenmiş ve değerlendirilmiştir. Bu platformlar, İslami moda anlayışının yaygınlaşmasında ve çeşitlenmesinde kilit rol oynamış, Müslüman kadınların kendilerini ifade etme ve toplum içinde görünür olma yollarını çeşitlendirmiştir. Moda dergileri, trendleri ve yeni stil önerilerini sunarken, sosyal medya fenomenleri kişisel deneyimlerini ve giyim tarzlarını takipçileriyle paylaşarak İslami modanın daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlamıştır. Çevrimiçi oyunlar ise, sanal dünyada Müslüman kadın karakterlerin modaya dair tercihlerini yansıtarak, genç nesiller arasında farkındalık yaratmış ve İslami moda anlayışını daha geniş bir perspektifle ele almayı mümkün kılmıştır.

References

  • Avery, R., & Edmonds, A. (1998). Redhouse sözlük. İstanbul: Redhouse Yayınları.
  • Barbarosoğlu, F. (2002). İmaj icad oldu takva bozuldu, Yenişafak, 15.02.2015
  • Barbarosoğlu, F. (2013). Moda ve zihniyet. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Borlandi, M., Boudon, R., & Cherkao, M. (2011). Sosyolojik düşüncenin sözlüğü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bucar, E. (2017). How muslim women dress. Cambridge: Harvard University Press.
  • Bucar, E. (2017). Pious fashion: How Muslim women dress. International Journal of Fashion Studies, 7(2), 267-270.
  • Douglas, M., & Isherwood, B. (2000). Tüketimin antropolojisi. Ankara: Dost Yayınları.
  • Erkilet, A. (2012). Mahremiyetin dönüşümü: Değer, taklit ve gösteriş tüketimi bağlamında “İslami” moda dergileri. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 27-40.
  • Gellner, E. (2012). Müslüman toplum. (M. G., Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Gellner, E. (2012). Müslüman toplum. Müfit G. (Çev), İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Gençtürk Hızal, G. (2003). Bir iletişim biçimi olarak moda: Modusun sınırları. İletişim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86.
  • Giddens, A. (2000). Mahremiyetin dönüşümü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Haenni, P. (2005). l’Islam du marché. L’autre révolution conservatrice. Paris: Editions du Seuil et La République des İdées.
  • Hızal, G. S. (2003). Bir iletişim biçimi olarak moda: “Modus”un sınırları. İletişim Araştırmaları, 1(1), 65-86.
  • Hürriyet. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: http://www.hurriyet.com.tr/muhafazakar-kadinlar-ve-sosyal-medya-36684008.
  • İmane Magazine. (2022, 8 Ağustos). Erişim Adresi: https://www.imanemagazine.com/.
  • Kerrou, M. (2010). Hıjab, nouveaux voiles et espaces publics. Tunis: Ceres.
  • Massimo, B. vd. (2011). Sosyolojik düşüncenin sözlüğü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mohamed, K. (2010). Hijab: nouveaux voiles et espaces publics. Ceres éditions, Tunis.
  • Partridge, E. (1958). A short etymological dictionary of modern English. Routledge & Kegan Paul.
  • Partridge, E. (1977). Origins: A short etymological dictionary of modern english. Taylor & Francis Ltd.
  • Patrick, H. (2005). Islam du marché. l’autre révolution conservatrice. Paris: Editions Du Seuil Et La République Des İdées.
  • Rahman, F. (1997). Allah’ın elçisi ve mesajı Makaleler 1. Adil Ç. (Çev), Ankara: Nadir Kitapevi.
  • Rahman, F. (1997). Allah'ın Elçisi ve Mesajı, Makaleler (Cilt 1). (A. Ç., Çev.) Ankara: Ankara Okulu Yayınları. Redhouse Sözlüğü.
  • Robins, K. (2013). İmaj. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Simmel, G. (2003). Moda felsefesi (T. Bora, Çev.). Modern kültürde çatışma içinde. (ss. 103-134). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Douglas, M., & Isherwood, B. (1999). Tüketimin antropolojisi. (Aytekin, E. A. Çev). İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Simmel, G. (2003). Moda Felsefesi. A. Artun içinde, Modern Kültürde Çatışma (T. Bora, Çev., s. 103-134). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şişman, N. (1996). Global konferanslarda kadın politikaları. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Tezcan, D. (2010). Bir çığır öyküsüdür Şule Yüksel Şenler. İstanbul: İlke Yayıncılık
  • TEZCAN, D. (2015). Bir Çığır Öyküsüdür Şule Yüksel Şenler. İstanbul: İlke Yayıncılık.
  • Elektronik Kaynaklar: Fatma Barbarosoğlu, (. İ. (2002, 02 15). İmaj İcad Oldu Takva Bozuldu. Yenişafak Gazetesi.
  • Gazetesi, H. (2022, 10 11). hurriyet.com.tr. hurriyet.com.tr: http://www.hurriyet.com.tr/hulya-aslan-sosyal-medyada-rakibi-olmayan-kadin-36684445 adresinden alındı
  • Gazetesi, T. (2022, 10 10). turkiyegazetesi.com.tr. turkiyegazetesi.com.tr: http://www.turkiyegazetesi.com.tr/yasam/170405.aspx adresinden alındı
  • Gazetesi, T. (2022, 10 11). turkiyegazetesi.com.tr. turkiyegazetesi.com.tr: http://www.turkiyegazetesi.com.tr/ekonomi/315373.aspx adresinden alındı
  • Yaşam Stil. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: https://www.aysha.com.tr/haber-makyaj-ve-stil-bir-arada-dalalid/345685/.
  • Bbc.com. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: https://www.bbc.com/turkce/haberler/2013/10/131023_ala_ elcinpoyrazlar.
  • Elle. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: https://www.elle.com.tr/moda/moda-haberleri/sosyal-medya-etkisinde-yeni-moda.
  • Lefigaro. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: http://madame.lefigaro.fr/style/la-mode-et-le-monde-musulman-un-marche-de-484-milliards-en-2019-110116-111672
  • http://madame.lefigaro.fr/style/la-mode-et-le-monde-musulman-un-marche-de-484-milliards-en-2019-110116-111
  • http://t24.com.tr/haber/ayse-bohurlerden-muhafazakar-kadin-dergilerine-elestiri,229635
  • http://www.hurriyet.com.tr/hulya-aslan-sosyal-medyada-rakibi-olmayan-kadin-36684445
  • http://www.hurriyet.com.tr/muhafazakar-kadinlar-ve-sosyal-medya-https://www.elle.com.tr/moda/moda-haberleri/sosyal-medya-etkisinde-yeni-moda
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=168428
  • http://www.turkiyegazetesi.com.tr/ekonomi/315373.aspx
  • http://www.turkiyegazetesi.com.tr/yasam/170405.aspx
  • https://www.aysha.com.tr/haber-makyaj-ve-stil-bir-arada-dalalid/345685/
  • https://www.bbc.com/turkce/haberler/2013/10/131023_ala_elcinpoyrazlar
  • https://www.imanemagazine.com/
  • https://www.youtube.com/watch?v=QxIpwiIr0wo
  • Şems, P. (2022, 10 10). youtube. youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=QxIpwiIr0wo adresinden alındı
  • t24. (2022, 10 10). t24: http://t24.com.tr/haber/ayse-bohurlerden-muhafazakar-kadin-dergilerine-elestiri,229635 adresinden alındı
  • TDK. (2022, 10 10). tdk.gov.tr. tdk.gov.tr: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=168428 adresinden alındı

A Critical Contribution to the Perception of Islamic Women's Fashion in Turkey

Year 2024, , 729 - 744, 30.11.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1443944

Abstract

There was a significant evolution in the debates on the social participation and emergence of Muslim women in Turkey, who developed from a traditional perspective and were described as Islamists or chose to live by their beliefs. In the past, Muslim women, who were confined to a more closed and limited space in the home environment and individual habits, have changed significantly socially today, and these women have now become individuals who are in the public eye and in the showcase. Among the various factors in the background of this person, Islamic fashion and a value where perceptions about this fashion are not observed can be examined. The popularization of Islamic fashion has been an important factor shaping both the way Muslim women express their religious beliefs and their social and cultural participation. This process has been examined and evaluated through various media such as fashion magazines, social media influencers and online games. These platforms have played a key role in the spread and diversification of the Islamic fashion concept, diversifying the ways Muslim women express themselves and be visible in society. While fashion magazines offer trends and new style suggestions, social media influencers have enabled Islamic fashion to reach wider audiences by following and sharing their personal experiences and clothing styles. Online games, on the other hand, have created distance among the younger generations by reflecting the fashion preferences of Muslim female characters in the virtual world, and it has become possible to consider the understanding of Islamic fashion from a broader perspective

References

  • Avery, R., & Edmonds, A. (1998). Redhouse sözlük. İstanbul: Redhouse Yayınları.
  • Barbarosoğlu, F. (2002). İmaj icad oldu takva bozuldu, Yenişafak, 15.02.2015
  • Barbarosoğlu, F. (2013). Moda ve zihniyet. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Borlandi, M., Boudon, R., & Cherkao, M. (2011). Sosyolojik düşüncenin sözlüğü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bucar, E. (2017). How muslim women dress. Cambridge: Harvard University Press.
  • Bucar, E. (2017). Pious fashion: How Muslim women dress. International Journal of Fashion Studies, 7(2), 267-270.
  • Douglas, M., & Isherwood, B. (2000). Tüketimin antropolojisi. Ankara: Dost Yayınları.
  • Erkilet, A. (2012). Mahremiyetin dönüşümü: Değer, taklit ve gösteriş tüketimi bağlamında “İslami” moda dergileri. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 27-40.
  • Gellner, E. (2012). Müslüman toplum. (M. G., Çev.) İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Gellner, E. (2012). Müslüman toplum. Müfit G. (Çev), İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Gençtürk Hızal, G. (2003). Bir iletişim biçimi olarak moda: Modusun sınırları. İletişim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 68-86.
  • Giddens, A. (2000). Mahremiyetin dönüşümü. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Haenni, P. (2005). l’Islam du marché. L’autre révolution conservatrice. Paris: Editions du Seuil et La République des İdées.
  • Hızal, G. S. (2003). Bir iletişim biçimi olarak moda: “Modus”un sınırları. İletişim Araştırmaları, 1(1), 65-86.
  • Hürriyet. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: http://www.hurriyet.com.tr/muhafazakar-kadinlar-ve-sosyal-medya-36684008.
  • İmane Magazine. (2022, 8 Ağustos). Erişim Adresi: https://www.imanemagazine.com/.
  • Kerrou, M. (2010). Hıjab, nouveaux voiles et espaces publics. Tunis: Ceres.
  • Massimo, B. vd. (2011). Sosyolojik düşüncenin sözlüğü. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mohamed, K. (2010). Hijab: nouveaux voiles et espaces publics. Ceres éditions, Tunis.
  • Partridge, E. (1958). A short etymological dictionary of modern English. Routledge & Kegan Paul.
  • Partridge, E. (1977). Origins: A short etymological dictionary of modern english. Taylor & Francis Ltd.
  • Patrick, H. (2005). Islam du marché. l’autre révolution conservatrice. Paris: Editions Du Seuil Et La République Des İdées.
  • Rahman, F. (1997). Allah’ın elçisi ve mesajı Makaleler 1. Adil Ç. (Çev), Ankara: Nadir Kitapevi.
  • Rahman, F. (1997). Allah'ın Elçisi ve Mesajı, Makaleler (Cilt 1). (A. Ç., Çev.) Ankara: Ankara Okulu Yayınları. Redhouse Sözlüğü.
  • Robins, K. (2013). İmaj. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Simmel, G. (2003). Moda felsefesi (T. Bora, Çev.). Modern kültürde çatışma içinde. (ss. 103-134). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Douglas, M., & Isherwood, B. (1999). Tüketimin antropolojisi. (Aytekin, E. A. Çev). İstanbul: Dost Kitabevi.
  • Simmel, G. (2003). Moda Felsefesi. A. Artun içinde, Modern Kültürde Çatışma (T. Bora, Çev., s. 103-134). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Şişman, N. (1996). Global konferanslarda kadın politikaları. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Tezcan, D. (2010). Bir çığır öyküsüdür Şule Yüksel Şenler. İstanbul: İlke Yayıncılık
  • TEZCAN, D. (2015). Bir Çığır Öyküsüdür Şule Yüksel Şenler. İstanbul: İlke Yayıncılık.
  • Elektronik Kaynaklar: Fatma Barbarosoğlu, (. İ. (2002, 02 15). İmaj İcad Oldu Takva Bozuldu. Yenişafak Gazetesi.
  • Gazetesi, H. (2022, 10 11). hurriyet.com.tr. hurriyet.com.tr: http://www.hurriyet.com.tr/hulya-aslan-sosyal-medyada-rakibi-olmayan-kadin-36684445 adresinden alındı
  • Gazetesi, T. (2022, 10 10). turkiyegazetesi.com.tr. turkiyegazetesi.com.tr: http://www.turkiyegazetesi.com.tr/yasam/170405.aspx adresinden alındı
  • Gazetesi, T. (2022, 10 11). turkiyegazetesi.com.tr. turkiyegazetesi.com.tr: http://www.turkiyegazetesi.com.tr/ekonomi/315373.aspx adresinden alındı
  • Yaşam Stil. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: https://www.aysha.com.tr/haber-makyaj-ve-stil-bir-arada-dalalid/345685/.
  • Bbc.com. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: https://www.bbc.com/turkce/haberler/2013/10/131023_ala_ elcinpoyrazlar.
  • Elle. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: https://www.elle.com.tr/moda/moda-haberleri/sosyal-medya-etkisinde-yeni-moda.
  • Lefigaro. (2022, 10 Ekim). Erişim Adresi: http://madame.lefigaro.fr/style/la-mode-et-le-monde-musulman-un-marche-de-484-milliards-en-2019-110116-111672
  • http://madame.lefigaro.fr/style/la-mode-et-le-monde-musulman-un-marche-de-484-milliards-en-2019-110116-111
  • http://t24.com.tr/haber/ayse-bohurlerden-muhafazakar-kadin-dergilerine-elestiri,229635
  • http://www.hurriyet.com.tr/hulya-aslan-sosyal-medyada-rakibi-olmayan-kadin-36684445
  • http://www.hurriyet.com.tr/muhafazakar-kadinlar-ve-sosyal-medya-https://www.elle.com.tr/moda/moda-haberleri/sosyal-medya-etkisinde-yeni-moda
  • http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=168428
  • http://www.turkiyegazetesi.com.tr/ekonomi/315373.aspx
  • http://www.turkiyegazetesi.com.tr/yasam/170405.aspx
  • https://www.aysha.com.tr/haber-makyaj-ve-stil-bir-arada-dalalid/345685/
  • https://www.bbc.com/turkce/haberler/2013/10/131023_ala_elcinpoyrazlar
  • https://www.imanemagazine.com/
  • https://www.youtube.com/watch?v=QxIpwiIr0wo
  • Şems, P. (2022, 10 10). youtube. youtube.com: https://www.youtube.com/watch?v=QxIpwiIr0wo adresinden alındı
  • t24. (2022, 10 10). t24: http://t24.com.tr/haber/ayse-bohurlerden-muhafazakar-kadin-dergilerine-elestiri,229635 adresinden alındı
  • TDK. (2022, 10 10). tdk.gov.tr. tdk.gov.tr: http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=168428 adresinden alındı
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Gender, Sociology of Religion
Journal Section Orjinal Makale
Authors

Ozan Aytepe 0000-0002-3008-380X

Early Pub Date November 30, 2024
Publication Date November 30, 2024
Submission Date February 27, 2024
Acceptance Date March 27, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Aytepe, O. (2024). Türkiye’de İslami Kadın Moda Algısına Eleştirel Bir Katkı. İçtimaiyat, 8(2), 729-744. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1443944
3176931770

Instagram: @tvictimaiyat