Every year, Muslims from all over the world travel to Mecca and Medina, two holy cities. Following the Ottoman Empire's conquest of these holy cities in the sixteenth century, it assumed control of pilgrimage organization as well. It had to provide every opportunity for pilgrims to arrive safely in the Hejaz and to perform their prayers in comfort. The large number of Indian Muslims who visit the Hejaz every year have a special place among the pilgrims. High-ranking Indian government officials, as well as a large number of poor Indian Muslims, traveled to Mecca and Medina for the pilgrimage to fulfill this sacred obligation. However, in Hejaz, poor Indian pilgrims who could not afford to return were causing major problems. Jeddah is home to a large number of affluent Indian traders. The issues surrounding rich Indians engaged in trade, rulers, and poor pilgrims who came to the Hejaz to be pilgrims will be attempted to be clarified in this study.
Mekke ve Medine her yıl dünyanın dört bir yanından gelen Müslümanların ziyaret ettikleri kutsal şehirlerdir. Osmanlı Devleti, XVI. yüzyılda bu kutsal şehirlere hakim olduktan sonra hac organizasyonunun da sorumluluğunu üstlenmiş oldu. Hacıların Hicaz’a güvenli bir şekilde ulaşmalarını sağlamak, rahat bir şekilde ibadetlerini gerçekleştirmek için her türlü olanağı sunmak zorundaydı. Hicaz’a her yıl gelen hacılar içinde sayıca kalabalık Hindistanlı Müslümanların ayrı bir yeri vardır. Hindistan’dan üst düzey devlet yöneticileri fariza-i hac için Mekke ve Medine’ye geldiği gibi hacı olmak için fakir pek çok Hindistanlı Müslüman da bu kutsal görevi yerine getirmek için kutsal topraklara akın etmekteydi. Ancak çoğunlukla geriye dönecek paraları olmayan fakir Hintli hacılar Hicaz’da büyük sorunlara sebep oluyorlardı. Yine Cidde’de ticaretle uğraşan zengin pek çok Hindistanlı yaşamaktadır. Bu çalışmada, Hicaz’a hacı olmak için gelen yönetici ve fakir hacılarla birlikte ticaretle uğraşan zengin Hindistanlılarla ilgili meseleler izah edilmeye çalışılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Orjinal Makale |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2021 |
Submission Date | April 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |